per78 Skrevet 19. juni 2011 #1 Skrevet 19. juni 2011 Mann ranet med tåregass på Grønland Voldtektsforsøk Brutalt drept Ti slåsskamper på få timer Dette har skjedd i Oslo de siste få dagene. Hvordan opplever dere Osloborgere det å leve og bo i hovedstaden? Oslo er en relativ liten by, målt i Europeisk målestokk. Ta feks. Bergen, som har rundt 250.000 innbyggere. Jeg hører aldri om noe "farlig" i den byen. Noen tanker om dette?
Gjest Hikken Skrevet 19. juni 2011 #3 Skrevet 19. juni 2011 Direkte farlig er det nok ikke, men det er jo enkelte seteder man bør passe seg midt på natta. Selv tør jeg ikke nærme meg utlendinger om kveldene, verken når jeg har vært i oslo eller her hjemme i Bodø 1
Rainbow Skrevet 19. juni 2011 #4 Skrevet 19. juni 2011 Jeg er født og oppvvokst i Oslo, og har bodd her hele livet. Jeg må innrømme at jeg aldri har følt meg utrygg. Nå bor jeg i en bydel litt i utkanten, og har et kvarters kjøretur med t-banen til sentrum. Og jeg er ikke så ofte i sentrum. Men da jeg var i starten av tjueåra og mye ute på byen følte jeg meg heller ikke utrygg, eller redd for å bli rana/voldtatt. Jeg går selvsagt ikke alene drita full langs Akerselva eller vandrer hjem over Tøyen, men så lenge man ikke utfordrer skjebnen går det bra. Det er ikke noe jeg tenker spesielt på heller, og jeg har vandra alene full midt i Karl Johan i mine yngre år, uten at det har vært noe problem. På kveld- og natt er det (i mine øyne) mye politi, vektere og natteravner rundt, og det har nok bidratt til at jeg har følt meg trygg. Har aldri vært redd for å bli rana på dagtid heller. Nå er det en god stund siden jeg var skikkelig på byen, og kanskje har det forandra seg. Men jeg har aldri vært redd for at byen min er utrygg. Her jeg bor er det veldig trygt, det er kort vei til skog og natur, barnehager og skoler, ro og fred. Jeg ville ikke bodd i sentrum, men det er pga at jeg syns det er veldig masete med mye folk, trafikk og støy. Ikke fordi jeg føler meg utrygg. Vi låser bolig og bil, og lar ikke verdisaker ligge synlig i bilen, men det handler om å være føre-var mer enn at man er redd for at det skal bli innbrudd. Jeg er veldig glad i Oslo. Selvsagt skjer det mye fælt, men det blir jo sånn at media tar opp de gangene det skjer, alle gangene det går bra er det jo ikke noe å rapportere om, hehe!
per78 Skrevet 19. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 19. juni 2011 men det blir jo sånn at media tar opp de gangene det skjer, alle gangene det går bra er det jo ikke noe å rapportere om, hehe! Føler at det skjer noe fælt i Oslo hver eneste dag... 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #6 Skrevet 19. juni 2011 Jeg kommer fra bygda, men har bodd i Oslo og jeg trivdes så godt. Følte meg aldri utrygg.. ikke engang da jeg ble veldig syk og måtte dra hjem, gikk alene rundt Grønland for å finne taxi. Det er nok som alle andre steder, men husk at i Oslo bor det flere folk, og man hører lettere om det. I proposjon er det vel som andre steder også.
Gjest Bjørn82 Skrevet 19. juni 2011 #7 Skrevet 19. juni 2011 I Oslo er det mindre trygt enn hva det er i andre byer i Norge. Det er fordi det er mere kriminalitet der enn andre steder og sannsynligheten for å komme over det er derfor større i Oslo... 1
Dragonfly84 Skrevet 19. juni 2011 #8 Skrevet 19. juni 2011 Der jeg kommer fra møtte naboen en gang ei elgku i skogen, som ble skremt, snudde seg rundt og løp ham ned, så han måtte på sykehus Nei, uff, det er fælt å le, men han fortalte det så morsomt. Uansett, farer lurer uansett hvor du bor. I mitt distrikt er det veldig lite politi, så hvis det skulle skje noe er du i grunn overgitt skjebnen. Nå bor jeg i Oslo og føler meg ganske trygg. Det er mye politi ute, mye mer enn jeg er vant med. Jeg studerte i en moderne, europeisk hovedstad som er mye større enn Oslo, og der så man ikke så ofte politi, ikke om nettene heller. Så Oslo føles mye tryggere.
Ethereal Skrevet 19. juni 2011 #9 Skrevet 19. juni 2011 Nei, jeg opplever det ikke som utrygt her. Bor på St.Hanshaugen og trives fryktelig godt i området rundt der, ned mot Høyskolen og opp mot Univeristetet. Det er stort sett i det området jeg oppholder meg. Å gå hjem på natta syns jeg er relativt uproblematisk sålenge jeg ikke skal gå langt (feks. fra Bislett og hjem eller fra Youngstorget og hjem). Hvis det er langt hjem så tar jeg drosje. Føler meg trygg
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #10 Skrevet 19. juni 2011 Jeg har gått hjem alene fra byen og fest alene fra ulike deler av byen uten at det har skjedd noe. Enten har jeg hatt veldig mye flaks at jeg ikke har blitt ranet/slått ned eller så er oslo by en relativt trygg by. Den eneste "episoden" var da jeg tydeligvis greid å skremme to menn som først krysset for å ikke gå på samme side av fortauet som meg og så når jeg skulle over på deres side stoppet opp lenge nok til at jeg passerte og så holdt øye med meg til jeg var langt nok unna. Kan nevne at jeg er mann..
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #12 Skrevet 19. juni 2011 Jeg har bodd her i Oslo i over 10 år og aldri følt meg utrygg. Bor på Torshov og har ikke telling på hvor mange ganger jeg har gått hjem midt på natten fra sentrum over Youngstorvet, Nybrua og Grünerløkka. Aldri opplevd noen utrygg situasjon. Elsker Oslo!
Gjest uAnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #13 Skrevet 19. juni 2011 Har aldri følt meg utrygg i oslo, her på bygda derimot!
Gjest Tirkes Skrevet 19. juni 2011 #14 Skrevet 19. juni 2011 Kom fra ei bittelita bygd og reiste til Oslo for å studere, endte opp på Oslo Øst sammen med en venninne fordi vi ville ha leilighet med størrelse på og valgte lav pris + lang reisevei. Var mange av utenlandsk opprinnelse i nabolaget vårt, lang reisevei, mørkt og øde i 1,5 km fra tbanestasjonen til der vi bodde... Sju år etter flyttet jeg ut av Oslo, og det første som skjedde var at noen på det nye, lille tettstedet en times tid utenfor Oslo bestemte seg for å knuse ruta på bilen min. Har aldri opplevd Oslo som utrygg. Og jeg er ei vimse som går med åpen veske på skuldra, legger mobilen og lommeboka igjen på resturanter og fikk motorstopp på Grorud en lørdagsnatt. Jeg tror du må se det på innbyggertall vs episoder. Bergen har 261 000 innbyggere i følge Wiki, Oslo har 605 000. Over dobbelt så mange mennesker = over dobbelt så mange episoder. 2
Klips Skrevet 19. juni 2011 #15 Skrevet 19. juni 2011 (endret) Bodd i Oslo hele livet (snart 40 år), aldri opplevd noe skummelt eller følt meg utrygg. Naiv, muligens. Endret 19. juni 2011 av Klips
Gjest Doh Skrevet 20. juni 2011 #16 Skrevet 20. juni 2011 Her på Kalbakken er det trygt og rolig hvertfall
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #17 Skrevet 20. juni 2011 Tar du forholdsregler er du helt trygg. 2
*Numi* Skrevet 20. juni 2011 #18 Skrevet 20. juni 2011 Tar du forholdsregler er du helt trygg. Enig. Har bodd i Oslo hele livet (født og oppvokst), og har aldri følt meg utrygg. Ihvertfall ikke som i at jeg heller skulle bodd et annet sted. At jeg har følt meg litt skeptisk alene på t-banen etter solnedgang har vel forekommet, men har aldri opplevd noe truende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå