AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #1 Skrevet 19. juni 2011 Jeg tror at Gud er en, men treenig. Gud, Jesus og den hellige ånd. Men jeg er usikker om jeg er protestatisk eller katolsk eller en mellomting. Jeg tror Maria er Guds mor, for hun fødte Gud Jesus og Marias opptakelse i himmelen, men dette mener ikke den norske kirke som jeg er medlem i. Jeg tror man kan be om forbønn til Maria og andre helgener. Jeg tror ikke man kan be om forbønn til helgene via et ikon, jeg ser heller på ikoner som vakre bilder som man kan se på og bli glad. Jeg mener skriftemål er feil for man ber bare Jesus om tilgivelse. Men jeg mener sykesalving er riktig for det står i bibelen: Jakobs brev 5,14-16: «Er noen blant dere syk? Han skal kalle til seg menighetens eldste, og de skal be over ham og salve ham med olje i Herrens navn. Da skal troens bønn redde den syke, og Herren skal reise ham opp. Har han gjort synder, skal han få dem tilgitt.» Den katolske lære sier at under nattverden blir brødet og vinen forandret til Kristi legeme og blod. Dette tror jeg ikke på. Jeg tror likt som de protestantiskek kirkene at brød og vin ikke forvandles men at Jesus alikevel er tilstede. Homofili er jeg likegyldig til, men syns ikke de skal få gifte seg i kirken siden det er mot Guds ord. Jeg mener abort er feil, men ikke hvis det er en god grunn til å ta det. Beskyttelse under sex syns jeg er viktig hvis man ikke vil få sykdommer eller bli gravid. Og jeg er sterkt imot med pavens utalelser om homofile, abort og beskyttelse, og at han er en person som ikke kan gjøre feil. Han er et menneske som alle andre, og kan derfor gjøre feil. Men jeg tror han er etterkommeren til Peter. For Jesus sa til Peter: Og det sier jeg deg: Du er Peter; på denne klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen. Jeg blir så forvirra. Jeg hører jo ikke til i noen av kirkene?? Noen som tror det samme som meg?? Jeg føler meg så alene..
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #2 Skrevet 19. juni 2011 Tror jeg ville kalt deg personlig kristen jeg
kaprifolen Skrevet 19. juni 2011 #3 Skrevet 19. juni 2011 Jeg står oppført i statskirken, og er dermed protestant i statistikken. Men allikevel har jeg flere elementer av både katolismen og den gresk ortodokse lære i mitt trosliv. Jeg tror også min Gud bifaller mange av levereglene fra buddhismen i forhold til hvordan vi skal behandle andre levende vesener. Hvilken "merkelapp" jeg får, er ikke viktig for meg. Essensen av min tro er at det finnes en Gud, han gav sin sønn Jesus til jorden, han er en allmektig og allstedsværende Gud, og han ønsker at jeg skal leve mitt liv som et redskap for han. Ved å være god mot mine medmennesker, være takknemlig for den kjærligheten jeg får være omringet av, og gjøre mitt beste for å ikke gjøre meg selv eller andre vondt. Noen sa en gang; religion er for de som er redd for å komme til helvete, åndelighet er for de som har vært der og overlevd. Liker det sitatet!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå