Gå til innhold

Hund som ikke er lydig og bjeffer mye


Kalisa

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har en setter jente på 4 år. Hun er et ernergiskt vesen av seg og har kjempe godt gemytt, ikke agresiv og veldig menneske glad.

Det er ca 4 mnd siden vi flyttet fra leilighet i byen til hus ett stykke utenfor grunnet fakilieforøkelse i november + at vi har en gutt fra før. :kgbaby:

Setteren vår har altid vert litt vimsete av seg men strort sett lydig.

Nå etter at vi flyttet har problemene kommet. Meg lyer hun knapr mer, mannen min (som er hovedeieren av hunden) lyer hun noe mer men ikke bra. Hun har blitt UTROLIG vaktsom. Biller og bildører som smeller setter henne i en voldsom bjeffe tillstand, noe som vekker sovende babyer i mils omkrets.

Jeg og mannen min har nok noe forskjellig syn på hvordan hunden burde oppføre seg. Jeg mener at hun skal fære lydig og at vi må ha kontrol nok på henne til at hun lyer oss i alle situasjoner.

Jeg liker ikke for kesempel at vi ikke har noen kontroll på hennen når det kommer folk, da er det vild kaving for å komme til døren og hillse først. I den tilstanden lyer hun ingen komando.

Nå har situasjonen blitt sånn at jeg er iferd med å gi opp, jeg prøver stadig, siden jeg er hjemme med hunden på dagen, å vere konsekvens og rolig med henne. Tror det er den beste metoden får å få henne lydig at vi tar full kontroll en periode, sånn at hun skjønner at det ER VI SOM BESTEMMER.

Mannen min er ikke så enig i det, han vil heller ha raskere løsninger og sier at det er u-utholdelig og skulle bruke 20 min for å få hunden til å bli på plassen sin, derfor bruker han mak i stedet, ikke rå makt men tar henne og legger henne i bakken, men dette må også gjøres mer en 1 gang før hun lyer.

Siden han driver og undregraver meg hele tiden så har jeg nå kommet i situasjinen at hun lyer meg ikke i det hele tatt.

Hun ser nok på han som leder (dog en svak en) og seg selv som hans partner siden, hun får gode beskjedre fra han om at mine ordre ikke er viktige.

Han er kjempe lei av at hunden er som den er og kan neste klikke etter ett par timer hjemme, mens jeg har henne hele dagen. Hva kan jeg gjøre får å få oss inn på samme spor for vi MÅ stå sammen om vi skal få henne på rett sti.

Bjeffingen er helt ute av kontrol. Der har jeg prøvd alt:

- konsekvent fjærnet hunden fra situasjonen, tatt henne inn hvis hun er ute, eller ned i kjelleren når hun er inne.

- konsekvent stilt meg over henne rolig sagt NEI, og stått der til hun har gidd seg.

- satt henne ut på verandaen sånn at hun tydelig kan SE at det er biler som lager disse lydene (da bjeffet hun faktisk mer, på menneskene også?)

- lydhalsbånd, det ble ikke brukt mere en 2 ganger for hun ble livredd og det ble bare helt feil.

Men mitt oppi alt dette slitet mitt så har jeg da en mann som noen ganger gjør som meg andre ganger bare lar det fare og innimellom klikker og drar hunden etter haldsbånde mens han skjeler og smeller og stenger henne i kjelleren.

Hjelp, stresser og stresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jakthund ,blir den nok stimulert? Ikke rart den er blitt mer var på lyder.Først flytter dere og så oppfører dere på en måte som er feil. Bikkjer er vare på forandringer,flytting psyken til matmor/far og nye lyder.

Kjefting og bruke makt= Idioti ,bikkja lærer fint lite av det. Skriker du til en hund som bjeffer,betyr det bare at du er med på bjeffingen og girer opp bikkja mer,fordi du samstemmer med hunden

Siden han driver og undregraver meg hele tiden så har jeg nå kommet i situasjinen at hun lyer meg ikke i det hele tatt.

Hun ser nok på han som leder (dog en svak en) og seg selv som hans partner siden, hun får gode beskjedre fra han om at mine ordre ikke er viktige.

For noe tull. En hund har ikke hjernekapasitet til å tenke slik. At du ikke følger opp et nei,er vel din feil og ikke bikkja sin !!

Tror det er den beste metoden får å få henne lydig at vi tar full kontroll en periode, sånn at hun skjønner at det ER VI SOM BESTEMMER.
I en periode? Du kan aldri kutte ut å trene /terpe på ting med en hund.En trene litt hver dag,gjerne igjennom lek og med belønning. Du ,hunden ser tydligvis ingen av dere som "sjef" så glem det tullet.

En hund er en hund,et dyr.Å tro at hunden vil lyde 100% bestanding,da har du misforstått. Det skjer ikke. Dere må nok starte på bunn og lære inn de grunnleggendes tingene igjen.

Ikke kjeft,ikke bruk makt (der pisser dere kun på egen legg ,en må være tålmodig ,belønne og ta ting med ro.Dere har en hund,ikke en ferdig programert hund.

Avled med kommandoer,lek eller annet når bikkja bjeffer (igjen, dere har vakt/jakthund-dere må regne med litt lyd)

Ved døra,ha bånd på bikkja,stå i ro til hunden er rolig,belønn og SÅ åpner du døra. Trening trening og mer trening.

Har dere ikke tid,eller føler at dere ikke gidder, Gjør hunden en tjeneste og omplasser den til folk som har erfaring og ikke minst tid til å trene hund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle stå Ikke kjeft,ikke bruk makt (der pisser dere kun på egen legg ,en må være tålmodig ,belønne og ta ting med ro.Dere har en hund,ikke en ferdig programert robot. Ikke hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars forvirret usikker hund.. Gjør som AB over anbfaler.. omplasser hunden til noen som har tid, mulighet og ønsker hunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Har dere noen mulighet til å få hjelp av en hundetrener som er flink med såkalte problemhunder ?

I så tilfellet vil jeg sterkt anbefale det :) -og som en av de mange AB'ene har nevnt; en setter er en jakthund, mange av dem kan lett bli litt nervøse. Kanskje det har blitt litt mange endringer på en gang for hunden ?

Proffesjonell hjelp kan være det beste råd her. Fortrinnsvis noen som kan komme hjem til dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...