Alice123 Skrevet 18. juni 2011 #1 Skrevet 18. juni 2011 Jeg er jevnlig kattevakt for en katt som er veldig nyskjerrig på ild. Det er umulig å ha et tent lys i samme rom som han, for han skal alltid bortpå og snuse og titte og ta på. Katteeieren tar da katten bort fra lyset. Enten ved å kjefte på katten, dytte eller løfte han bort. Jeg mener at "brent barn skyr ildenn". Om katten får vært bortpå ilden slik at han føler ubehaget, vil han lære og ikke gå på lysene igjen. Dette er en noenlunde oppegående katt, og jeg regner med at han vil trekke seg unna lyset før hele han står i lys lue. Hva tror dere?
Leo Skrevet 18. juni 2011 #2 Skrevet 18. juni 2011 De holder seg unna når de har prøvd en gang eller to!
Gjest Tirkes Skrevet 18. juni 2011 #3 Skrevet 18. juni 2011 Jeg er jevnlig kattevakt for en katt som er veldig nyskjerrig på ild. Det er umulig å ha et tent lys i samme rom som han, for han skal alltid bortpå og snuse og titte og ta på. Katteeieren tar da katten bort fra lyset. Enten ved å kjefte på katten, dytte eller løfte han bort. Jeg mener at "brent barn skyr ildenn". Om katten får vært bortpå ilden slik at han føler ubehaget, vil han lære og ikke gå på lysene igjen. Dette er en noenlunde oppegående katt, og jeg regner med at han vil trekke seg unna lyset før hele han står i lys lue. Hva tror dere? Brent barn skyr ilden er én ting. Men katter som ikke brenner seg men svir av seg værhårene får et lite "handikap" når de et utendørs uten av de nødvendigvis lærer så mye av det. (Også ser de så latterlige ut) Har også en katt som er nysgjerrige på levende lys, og jeg holder ham unna. 3
Alice123 Skrevet 18. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 18. juni 2011 Katteeieren er redd for at katten skal brenne bort lengden på værhårene. Hun sier at værhårene til katten alltid er like brede som den bredeste delen av katten, så om hodet+værhår går gjennom en sprekk, så gjør hele kroppen det. Hun er redd for at katten skal brenne bort lengden på værhårene, tro den er tynnere enn den egentlig er og så sitte fast i et hull. Jeg forstår jo at hun er redd, men samtidig er det slitsomt å hele tiden passe på katten når det er brennende lys i rommet.
HumHum Skrevet 18. juni 2011 #5 Skrevet 18. juni 2011 Men en annen ting - hva om de er så nysgjerrige at de klarer å starte en brann? Ikke kult. Så levende lys og katt er alltid under oppsikt her. Eller at lysene er utenfor rekkevidde for katten.
Gjest Tirkes Skrevet 18. juni 2011 #6 Skrevet 18. juni 2011 Er det et så stort offer å ikke brenne stearinlys mens katten er der..? 6
Alice123 Skrevet 18. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 18. juni 2011 Det er vel egentlig ikke et problem i praksis, vi har mer en evigvarende teoretisk diskusjon på om man kan la katten brenne seg for å lære, eller ikke.
Gjest Tirkes Skrevet 18. juni 2011 #8 Skrevet 18. juni 2011 Ville du latt et barn brenne seg for å lære? Eller ville du forsøkt å holde barnet unna og heller sagt "Jaja, så gjør du ikke det igjen" om oppmerksomheten glipper og barnet slipper til flammen? HumHum har jo enda et godt poeng. Om katten virkelig brenner seg så er det gjerne på snuta med fronten mot lyset. Enkelte katter reagerer med å løpe unna så fort som mulig, og da er raskeste veien å løpe i den retningen man står i - det kan fort bli et veltet lys av det hele. Når det er sagt så skyr katter flest ilden når de kommer nær nok som med alle dyr, men tamdyr har litt mer tiltro i trygge omgivelser, så derfor er bartene til pus utsatt, men tviler på han noen gang stikker neda inn i flammene. 3
Alice123 Skrevet 18. juni 2011 Forfatter #9 Skrevet 18. juni 2011 Hun går aldri fra rommet med et levende lys i, så om katten løper mot flammen og velter lyset så er hun der til å fikse opp. Det samme gelder for meg når jeg er kattevakt.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #10 Skrevet 19. juni 2011 Ville du latt et barn brenne seg for å lære? Eller ville du forsøkt å holde barnet unna og heller sagt "Jaja, så gjør du ikke det igjen" om oppmerksomheten glipper og barnet slipper til flammen? Ja, jeg ville faktisk latt barnet brenne seg om det ikke var nok å forklare at det var farlig. Ikke la barnet få en alvorlig brannskade såklart, men å røre borti et stearinlys lenge nok til at det gjør vondt = lærdom. (Jeg tenker da på barn som er store nok til å ikke fotfølges, kanskje fra tre år og oppover. Katter kan heller ikke fotfølges. Da er erfaringer en fin måte å lære på.) Dagens barn pakkes inn i bomull. Nå skal visst kattene det også?
Alice123 Skrevet 19. juni 2011 Forfatter #11 Skrevet 19. juni 2011 Jeg har ingen erfaring med barn, så kan dessverre ikke bidra på det feltet. Men dette er altså en katt (og en temmelig dum en, også), så jeg tror barneoppdragelse er urelevant. Dette er den første katten til katteeieren, jeg tror hun er redd for å gjøre noe feil. Men ja, det er en skikkelig bortskjemt og beskyttet kattepus.
Aurora M. Skrevet 19. juni 2011 #12 Skrevet 19. juni 2011 Det kommer litt an på hvor gammel katten er synes jeg. En kattunge er mer uvøren og kan nok komme til å stikke snuten kjappere borti en den hadde tenkt og dermed brenne seg. En som nærmer seg året, vil være mer varsom og trekke seg tilbake så snart den kjenner at det er veldig varmt, og da har den lært til neste gang. En bør jo følge litt med, men jeg synes ikke noe om å overbeskytte dem heller. Jeg pleier å si nei når jeg ser de er i ferd med å gjøre noe som ikke er bra. Da stanser de gjerne opp et øyeblikk og vurderer om forbudet er bunnet i fornuft eller om det er overhysteri fra min side. Hvis de lander på det siste etter gjentatte nei og lar nysgjerrigheten råde, så lar jeg dem gå på innenfor rimelighetens grenser (d.v.s så lenge det ikke er alvorlig fare på ferde). Etter utprøvingen ser de på meg med litt større respekt, vil jeg gjerne tro..
Puma Skrevet 19. juni 2011 #13 Skrevet 19. juni 2011 Passe på, passe på og atter passe på! Katter er veldig brennbare! Og nei, de lærer ikke. Det er ikke for ingenting ordtaket "Curiosity killed the cat" finnes... 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #15 Skrevet 10. juli 2011 En jeg kjenner tente et lite telys på samme bord som fugleburdet hans stod. Den nysgjerrige kattungen svidde av seg mye av værhårene på den ene siden, men holdt seg også unna fugleburdet fra da av...
Gjest odisi73 Skrevet 11. juli 2011 #16 Skrevet 11. juli 2011 Uansett må aldrig katten nærme seg stearinlys,det tar maks ett sekund før katten kan være overtent. Dette opplevde jeg som barn og det var grusomt og jeg glemmer det aldrig. Vi har lært dyrene til å bli tamme og dermed er de oppi alt som vi er,så det er vår plikt til å passe på at de har det bra. Og jeg er så enig i alt det som Tirkes skriver,hei Tirkes du er veldig flink med dyr,jeg liker deg Du gidder liksom ikke sette ungen i veibanen for den skal lære seg å respektere bilene. Tror det er best å la være å ha lys på når katten er der,pass på at dyret ditt har det trygt rundt seg.
Capricorn Skrevet 11. juli 2011 #17 Skrevet 11. juli 2011 Passe på, passe på og atter passe på! Katter er veldig brennbare! Og nei, de lærer ikke. Det er ikke for ingenting ordtaket "Curiosity killed the cat" finnes... Joda, de lærer. Min ble stukket av en veps og tror alt som flyr er livsfarlig. Min forrige katt hadde superrespekt for ild etter han brant halen sin på et stearinglys 1
MissMas Skrevet 11. juli 2011 #18 Skrevet 11. juli 2011 Jeg ville ikke tent lys hvis jeg hadde en katt som skulle bortpå hele tiden. Da hadde jeg heller gått i et annet rom eller sørget for at katten ikke var i rommet imens det var levende lys der. Vet ikke om det er verdt det at katten lærer at det er farlig på den vonde måten.
Belvera Skrevet 11. juli 2011 #19 Skrevet 11. juli 2011 Katten må selvfølgelig lære `the hard way`...Hvordan i all verden skal den lære ellers? Katten må lære at ilden er farlig og vond..og det lærer den når den kommer for nærme varmen..og da blir det:brent katt skyr ilden...dermed er dette problemet ut av veien for godt... Den største faren med levende lys og husdyr,er om de er ubevoktet og kan velte lys og forårsake brann...
Gjest Consensio Skrevet 11. juli 2011 #20 Skrevet 11. juli 2011 Med tanke på at de kan svi bort værhårene sine, så ville jeg nok holdt katten unna eller latt være å tenne lys. Jeg har selv dyr (ikke katter) og er glad i å tenne levende lys, men da har jeg lykter i vinduene, telysholdere i bokhylla, kubbelys på stuebordet (sistnevnte kommer litt an på om dyrene sover eller er veldig lekne. Når de er våkne og lekne så lar jeg vær så ikke de dulter borti.) Jeg har ALDRI stearinlys i lysestake da disse ofte er ganske ustø Ene bikkja mi lærte seg kjapt at lys er farlig ved å brenne seg på snuta, men de andre dyrene mine er ikke like smarte Har man dyr selv eller passer dyr, så må man endre litt på hvordan man gjør ting. Så tenn gjerne lys, men ikke slik at katten kan velte det eller brenne seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå