Gå til innhold

Katter og ferie


Ibanez

Anbefalte innlegg

Hva gjør du dersom du skal vekk i en helg og har katt?

Hva gjør du dersom du skal vekk i en en uke?

Si at man har en katt som er renslig og går på do ute og bruker ikke sankasse, kan man da holde kattene inne med tilstrekkelig mat og drikke (gjerne en som kommer innom og bytter vann hver dag) og med en sandkasse? Katten må vel gjerne trenes opp med en sandkasse?

Jeg har ikke katt selv, men jeg lurer.

Har en veninne som gikk fra kattene i 4 dager med masse mat og vann og vinduene oppe (men ikke sli at de kunne komme ut). Tepper hadde de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mahareth

For en helg (fredag-søndag) lar jeg kattene være inne i leiligheten med masse mat og vann. De har kattedo de er vant med å gå på.

For mer enn 2 netter finner vi noen som kan gå innom de hver dag eller annenhver dag og gi mat og vann og rense doen litt.

Vi har ikke muligheten til å innstallere noen katteluke noe sted, så de er nødt til å være inne når vi ikke er hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har familie som ser etter kattene mine hvis vi skal være hjemmefra i flere dager, det vil si at de får mat og vann inne på dagtid og blir sluppet ut på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *smak*

Jeg hadde ikke klart å reise fra mine to sjarmtroll uten at noen hadde tilsyn med de, dvs at de får påfyll med mat og skifter vann hver dag og koooser med dem... Men de vil nok "overleve" en helg sånn som du beskriver.... :catmilk: :catmilk: :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

For reiser i Norge og Sverige - familiebesøk stort sett, så tar vi bilen med buret i. Har familie ved Mora i Sverige så vi reiser ofte dit på tur, men katten er bilvant og sover stort sett hele turen uten protester og vi har kjøpt et lite hundebur så han skal ha godt med sløveplass.

For turer det dette ikke er mulig:

Helger eller 1 natt borte: Katten blir plassert hos broren min som bor 3 km unna og er innekatt der i den periode. Redd han skal tusle hjem om de slipper den ut.

For lengre turer så kommer svigerfar og passer katten hjemme hos oss. Han er pensjonist og enkemann og elsker huset vårt, for vi har schvææær hage og han har solgt gården sin og bor i en leilighet nå og tror han savner å beskjære trær og trimme hekker. :fnise: Er utrolig glad for at vi har det tilbudet, siden det er desidert det beste for Pus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal faktisk ha tilsyn to ganger om dagen...

Vi reiser ikke bort så ofte, mye pga kattene. Men skal vi bort kommer svigermor innom to ganger om dagen. Da tar hun sandkassene, fyller på med mat og vann, og leker litt med dem. De er i tillegg flere stykker, så de har selskap i hverandre, så da synes jeg det funker bedre å gjøre det sånn enn å sende dem på kattepensjonat. De trives best hjemme der det er trygt og de har sine faste soveplasser...Hadde det ikke passet for svigermor hadde jeg hatt min mor eller bror som kunne vært innom, eller venninner som selv har katt, som kanskje da hadde behøvd en gjentjeneste en gang. Ellers finnes det jo folk som kommer hjem til deg og gjør det som skal gjøres med katten, de kan ta inn posten og vanne blomster og mye forskjellig:) Hadde ikke reist fra kattene uten tilsyn en helg, har et par katter som er mer grådige enn de andre, så da hadde de spist seg stappmette, så hadde den som er mest beskjeden gått sulten. Eller de kan velte ut vannskåla første dagen, det er jo også litt dumt, særlig nå om sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Dagsreiser (forretningsbesøk typisk, møter, osv.) - fra altfor tidlig til sent-sent: pusene er hjemme alene. Ren dokasse, friskt vann, frokost før 'mor' reiser, tørrmat tilgjengelig, og "middag" når 'mor' kommer hjem (gjerne sånn i 01-tiden...)

Mer enn det (mao. overnatting for 'mor'): vårt faste kattepensjonat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke katt men når jeg passer mammas så slipper jeg den inn på morran og ut på ettermiddagen, så er den ute hele natta, og så slipper jeg den inn på morran igjen. Den har tilgang på mat både ute og inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo, og der er det mange kattepassere som kommer hjem til deg for å passe katten mens du er bortreist. Er det snakk om en natt eller to så klarer mine seg fint alene, men mer enn det så bruker vi kattepasser+venner/familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Som regel får Madammen ei venninne til å stikke innom huset for å lufte meg, mate, vanne og kose med meg.

Av og til hiver hun meg bare ut på verandaen med mat og drikke. Da jeg er en utekatt har jeg ikke noe problem med å ordne meg litt "kosttilskudd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine klarer seg fint alene noen dager, men jeg setter grensen ved fire dager. De er to stykker, ekstremt hjemmekjære innekatter, og jeg setter frem mat for så mange dager jeg skal være borte pluss et døgn til. Også setter jeg store vannskåler rundt omkring. Dokassen de bruker skiftes ca hver femte dag, men jeg bytter den alltid samme dag som jeg skal reise bort.

Om jeg skulle reist bort i mer enn fire dager, så må noen komme innom og fylle på mat + vann, og bytte dokassen.

Tidligere har jeg brukt å sette på en radio til dem, men nå har de lært seg å slå den på, av, eller å stille alarmen (som de ikke klarer å slå av, tyder ting på), så det gjør jeg ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Er dere ikke redde for at noe skal skje, at de blir syk eller skadet og så ligger og lider i flere dager før noen stikker innom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte hente noe hos veninnen min mens hun var vekke og da byttet jeg vann hos kattene i samme slengen. Det hadde lagt seg støv og en del kattehår i vannet. Yuk.. Finnes ikke det en greie slik som en automatisk blomstervanner?

Hadde en liten beholder til undulatene mine før, slik at det det rant ned litt og litt mens de drakk utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte hente noe hos veninnen min mens hun var vekke og da byttet jeg vann hos kattene i samme slengen. Det hadde lagt seg støv og en del kattehår i vannet. Yuk.. Finnes ikke det en greie slik som en automatisk blomstervanner?

Hadde en liten beholder til undulatene mine før, slik at det det rant ned litt og litt mens de drakk utover dagen.

Joda, finnes noe slikt til katter også, men det samles jo i en skål til slutt uansett, så det kommer hår/støv der lell.

Ellers så kan det jo kanskje se mye ut for en som ikke er vant til kattehold? En av mine stikker alltid labben nedi vannet, og hun andre snur alltid på hodet når hun spiser (med åpen munn) så her samles det både kattehår og mat i vannskålen under en time etter de fikk nytt. Dette løser jeg ved å gi dem store skåler (typ chipsskåler) med vann som ikke står ved siden av maten om de må det et par dager før det kan byttes.

Men når du sier støv, mener du da at det lå et støvlag oppi vannskålen? Når jeg tenker meg om har jeg aldri sett det her hos mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helg (drar på fredag og hjemme på søndag), pleier jeg å sette frem nok vann og mat og la de være alene. Da får de selvsagt mye kos før jeg drar på fredag og når jeg kommer hjem på søndag.

Skal jeg være borte ei uke har jeg de som oftest på pensjonat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, et støvlag i tillegg til kattehår. Det kan kanskje være noe med at skålen stod ved siden av en pumpe til et akvarium ? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest stillness

Hvis det er lenger enn en natt så får vi noen til å komme og se etter dem,slippe dem ut og fylle på med mat og vann.

Hadde ikke latt kattene være hjemme alene selv om de hadde hatt masse mat og vann for jeg liker ikke tanken på at de kanskje går uten mat og vann i flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg drar fra katten fra fredag til søndag en sjelden gang. Hun får et par skåler med vann, som plasserer langt fra maten slik at det ikke blir mat i vannet, og så strør jeg litt leker rundt omkring. Allikevel tror jeg hun kjeder seg en del, men tviler på at det hadde gjort store forskjellen om noen stakk innom en halvtime. Hun er over ti år gammel, og har ikke klart å skade seg mens vi har vært borte ennå.

I ferier har vi hatt henne med på hytta, eller hvis vi skal reise utenlands har hun vært på feriebesøk hos en i familien. Katten er såpass sær at jeg tror hun ville hatet å være på kattepensjonat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom naboene mine er hjemme(bor i samme hus, 4-manns bolig) så spør jeg pent om de kan se etter henne. De fyller på vann og mat og koser med henne, hun har katteluke og går ut og inn selv på do.

Hvis ikke de kan, hvilket hittil ikke har skjedd, hadde jeg spurt om noen kunne bodd hos oss og stelt henne. Hvis ikke - kattehotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...