AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #1 Skrevet 18. juni 2011 Skriver dette som anonym bruker, for å ikke bli gjenkjent og fordi jeg ikke gidder å høre hvor kjip jeg er som har kaffegjester i bryllupet mitt :-P Historien er at en god venninne giftet seg sommeren for 2 år siden, og jeg ble ikke invitert. Det plagde ikke meg noe særlig for har man ikke plass så har man ikke plass. Det er dyrt nok å arrangere bryllup, og et sted må man sette grensen.. Men det gjelder tydeligvis ikke motsatt. Det er hele tiden snakk om hva hun skal ha på seg i bryllupet mitt osv. Her er punktene for å ikke invitere: - Jeg har størst gjesteliste, samboeren har kutta alle han ikke har blitt invitert i bryllup til (søskenbarn) mens jeg inviterer alle søskenbarna mine - Jeg ble ikke invitert i bryllupet deres - Best antall på lokalet vi skal ha til middag er 70 og vi er allerede 67 - Jeg har invitert flest venner (og alle mine venninner har følge, i motsetning til sambos) - Jeg er student, gravid og må flytte til større sted som dobler bokostnadene våre, dermed er jeg ikke spesielt interessert i å øke budsjetter på bryllupet som allerede er 6-sifret siden vi må leie folk til alt siden vi ikke kjenner noen her som kan gjøre vennetjenester, de vennene vi har her er invitert i bryllupet, men hjelper til med pynting, kakebaking osv. Og grunner til å invitere - hun er en god venninne - jeg er litt konfliktsky og er redd for å si i fra at hun ikke er invitert. Jeg er så redd for å skuffe noen, og være den kjipe, hva skal jeg gjøre? Jeg vet at det ikke blir tatt godt i mot å ikke invitere henne :-( Jeg føler at hun prøver å rettferdiggjøre sin forventning med å fortelle meg at hun angrer på at hun ikke inviterte meg i bryllupet. Det gjør meg ingenting å ikke bli invitert, men da må man forvente at man ikke blir prioritert tilbake, siden de fleste ikke har ubegrensede budsjett. Jeg vil jo ikke ha kaffegjester heller, men på grunn av lokalet, økonomi osv så ble det sånn, men vi skal ha fri bar sånn at det blir litt bevertning på kaffegjestene også, hun kunne gjerne ha fått komme til kaffen, men jeg tror ikke det er tatt godt i mot, vi har bare lokale venner som er invitert dit, mens hun venninna jeg snakker om må reise og ta inn på hotell og synes ikke det blir rettferdig heller.. Vanskelig :-(
Bolla! Skrevet 18. juni 2011 #2 Skrevet 18. juni 2011 Du ble ikke invitert i hennes bryllup, men hun forventer å bli invitert i ditt ? Jeg hadde ikke invitert henne, selv om hun er venn. 8
Carrot Skrevet 18. juni 2011 #3 Skrevet 18. juni 2011 tror IKKE jeg ville satt noen på gjestelisten fordi jeg var redd for konsekvensene i allefall... 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #4 Skrevet 18. juni 2011 Hadde glatt latt være å invitere henne og sagt grunnene om hun hadde spurt. 2
Pastill Skrevet 18. juni 2011 #5 Skrevet 18. juni 2011 Hvis hun blir sur for dette, så har du heldigvis en masse andre venner som har invitert deg i sine bryllup du kan pleie relasjonen til 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #6 Skrevet 18. juni 2011 Hun vil ha i pose og sekk, selv om hun ikke inviterte deg. Bruk magefølelsen, og sier den nei selv om du er konfliktsky, så får du bare bite tenna sammen og forklare henne at hun desverre ikke er invitert. 1
Gjest Annaires Skrevet 18. juni 2011 #7 Skrevet 18. juni 2011 Å ikke invitere fordi du ikke ble invitert syns jeg er en skikkelig barnslig grunn. Er det ei god venninne du ønsker skal delta på den store dagen din; så inviterer du henne. Er hun ikke en av dine beste venner, som du ikke har noe behov for å dele denne viktige dagen med; så dropp å inviterhenne. Ang overnatting, så kan jo kanskje noen av de lokale vennene være behjelpelige med en seng eller sofa? 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #8 Skrevet 18. juni 2011 Det er mange jeg kunne tenke meg å ha i bryllupet mitt, og jeg kan dessverre ikke invitere alle. Sånn er det nå bare. Hadde økonomien vært en annen så kunne vi ha firet litt på budsjettet, men vi har tross alt 30 kaffegjester (ønsket ikke kaffegjester i utgangspunktet) og jeg ble gravid mellom forlovelsen og bryllupet, og dermed ble de økonomiske prioriteringene litt annerledes enn først planlagt. Så får jeg heller være barnslig og prioritere de vennene som har invitert meg i bryllupet sitt da (ellers som ikke har gifta seg ennå og dermed ikke har hatt mulighet til å invitere oss, er fortsatt ikke så veldig mange venner som er invitert da, de fleste venner er invitert til kaffen).. Vi har 50 av 67 tilreisende til middagen, så det meste av overnatting hos lokal familie og bekjentskaper er allerede "tatt", men de fleste skal uansett bo på hotell hvor vi har fått en ok pris. Som sagt er jeg ikke sur fordi jeg ikke ble invitert i hennes bryllup, jeg hadde full forståelse for at jeg ikke ble invitert. Men da må man jo tåle å ikke ble invitert tilbake. Det er vanskelig å sette strek nok som det er, om ikke folk forventer invitasjoner til bryllup.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #9 Skrevet 19. juni 2011 Hvis hun virkelig er en god venninne, så synes jeg det er rart at du ikke inviterer henne, i alle fall når du har invitert mange andre venninner. Inviterer du alle andre gode venninner, men ikke henne? Hva er den egentlige grunnen til at du ikke vil ha henne der? Kanskje er dere rett og slett ikke så nære lenger? Å ikke invitere henne kun fordi hun ikke inviterte deg synes jeg er en barnslig unnskyldning. Du bør ha en bedre grunn. Når det er sagt synes jeg det er en smule frekt å forvente å bli invitert i bryllup. 2
liv Skrevet 19. juni 2011 #10 Skrevet 19. juni 2011 Ting forandrer seg på et par år, kanskje hun føler dere er nærmere nå enn for et par år siden? 1
Tullepia Skrevet 19. juni 2011 #11 Skrevet 19. juni 2011 Skriver dette som anonym bruker, for å ikke bli gjenkjent og fordi jeg ikke gidder å høre hvor kjip jeg er som har kaffegjester i bryllupet mitt :-P Historien er at en god venninne giftet seg sommeren for 2 år siden, og jeg ble ikke invitert. Det plagde ikke meg noe særlig for har man ikke plass så har man ikke plass. Det er dyrt nok å arrangere bryllup, og et sted må man sette grensen.. Men det gjelder tydeligvis ikke motsatt. Det er hele tiden snakk om hva hun skal ha på seg i bryllupet mitt osv. Her er punktene for å ikke invitere: - Jeg har størst gjesteliste, samboeren har kutta alle han ikke har blitt invitert i bryllup til (søskenbarn) mens jeg inviterer alle søskenbarna mine - Jeg ble ikke invitert i bryllupet deres - Best antall på lokalet vi skal ha til middag er 70 og vi er allerede 67 - Jeg har invitert flest venner (og alle mine venninner har følge, i motsetning til sambos) - Jeg er student, gravid og må flytte til større sted som dobler bokostnadene våre, dermed er jeg ikke spesielt interessert i å øke budsjetter på bryllupet som allerede er 6-sifret siden vi må leie folk til alt siden vi ikke kjenner noen her som kan gjøre vennetjenester, de vennene vi har her er invitert i bryllupet, men hjelper til med pynting, kakebaking osv. Og grunner til å invitere - hun er en god venninne - jeg er litt konfliktsky og er redd for å si i fra at hun ikke er invitert. Jeg er så redd for å skuffe noen, og være den kjipe, hva skal jeg gjøre? Jeg vet at det ikke blir tatt godt i mot å ikke invitere henne :-( Jeg føler at hun prøver å rettferdiggjøre sin forventning med å fortelle meg at hun angrer på at hun ikke inviterte meg i bryllupet. Det gjør meg ingenting å ikke bli invitert, men da må man forvente at man ikke blir prioritert tilbake, siden de fleste ikke har ubegrensede budsjett. Jeg vil jo ikke ha kaffegjester heller, men på grunn av lokalet, økonomi osv så ble det sånn, men vi skal ha fri bar sånn at det blir litt bevertning på kaffegjestene også, hun kunne gjerne ha fått komme til kaffen, men jeg tror ikke det er tatt godt i mot, vi har bare lokale venner som er invitert dit, mens hun venninna jeg snakker om må reise og ta inn på hotell og synes ikke det blir rettferdig heller.. Vanskelig :-( Folk kan ikke forvente å bli invitert. Venninna di er selv "skyld" i at hun blir skuffet. Du trenger strengt tatt ikke si noe, hun oppdager det tidsnok når hun ser at invitasjonen uteblir. En reaksjon vil kanskje komme, men sånn er livet. Du får da forklare rolig at dere ikke hadde økonomi til det. Tør du er det selvsagt best å si det rett ut så tidlig som mulig, men det er absolutt ikke nødvendig. Det er invitasjonen som forteller at de er invitert.
Rosenrød Skrevet 19. juni 2011 #12 Skrevet 19. juni 2011 Men hva sier du når hun snakker om brylluppet dett og innbydelsene? Lar du henne tro at hun får komme?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #13 Skrevet 19. juni 2011 Men hva sier du når hun snakker om brylluppet dett og innbydelsene? Lar du henne tro at hun får komme? Jeg sier at gjestelisten ikke er klar enda, noe som forsåvidt er sant, så at hun må vente å se om hun blir invitert. Det er fortsatt en stund til bryllupet, men vi har sendt invitasjoner til de som bor langt unna og som er sikre gjester, sånn som besteforeldre, foreldre, søsken, tanter og onkler, slik at de kan sette av datoen og bestille reise i god tid siden alle disse må fly. Men det virker ikke som det går inn, for det tar en uke så er hun der igjen, at "denne kjolen kan jeg ha i bryllupet ditt", "jeg kan synge denne sangen i bryllupet ditt", "disse skoene kan jeg ha i bryllupet ditt" osv.. --- Jeg har ikke invitert alle gode venninner nei. Gode venninner er invitert til kaffen. Jeg har invitert 4 venninner, der 1 er forlover. Jeg inviterte resten av potensielle forlovere til middagen. Jeg har 4 bestevenninner, og det stod mellom disse 4 da jeg valgte forlover, så da er jeg veldig nærme de. Sambo har 4 kompiser på lista. Så det er likt på hver side. Jeg har allerede 2/3 av gjestelista, og sambo mener at hvis det er noen som skal invitere flere gjester så er det han. Han mener at vi bør invitere barnevakten til middag i stedet for at de bare skal komme å hente babyen etter middag. Det er helt grusomt å rangere venninner på den måten. Jeg er jo glade i dem alle, og hadde jeg hatt ubegrenset budsjett så hadde jeg invitert alle. Hadde jeg ikke blitt gravid etter forlovelsen så hadde vi hatt større budsjett og da kunne vi leid større og dyrere lokale, men så ble det familieforøkelse og vi måtte kjøpe nytt sted og bo, og vi bruker heller pengene på hus hvor vi skal være hver dag fremfor ett bryllup som varer en dag, selv om vi da ikke har mulighet til å invitere alle vi ønsker skal dele dagen med oss. Men jeg synes jeg skylder å si det til henne da, og ikke bare la henne oppdage det ved at hun aldri får noen invitasjon. Jeg må jo nesten sies som det sant er at vi ikke har råd til å invitere alle vi ønsker å ha der på grunn av forandringen i familiesituasjonen, og at det hovedsaklig er familie som blir invitert, men at de er hjertelig velkommen til kaffen (for det er hun jo, det er bare jeg som kvier meg for å invitere folk som må reise litt (3 timers kjøring) til bare kaffe).. At jeg lot meg overtale til å ha selskap i heletatt :-/ Jeg skjønte at det kom til å bli drama, både i familien min, familien til sambo OG nå også venner..
Grønt blad Skrevet 19. juni 2011 #14 Skrevet 19. juni 2011 Jeg sier at gjestelisten ikke er klar enda, noe som forsåvidt er sant, så at hun må vente å se om hun blir invitert. Det er fortsatt en stund til bryllupet, men vi har sendt invitasjoner til de som bor langt unna og som er sikre gjester, sånn som besteforeldre, foreldre, søsken, tanter og onkler, slik at de kan sette av datoen og bestille reise i god tid siden alle disse må fly. Men det virker ikke som det går inn, for det tar en uke så er hun der igjen, at "denne kjolen kan jeg ha i bryllupet ditt", "jeg kan synge denne sangen i bryllupet ditt", "disse skoene kan jeg ha i bryllupet ditt" osv.. --- Jeg har ikke invitert alle gode venninner nei. Gode venninner er invitert til kaffen. Jeg har invitert 4 venninner, der 1 er forlover. Jeg inviterte resten av potensielle forlovere til middagen. Jeg har 4 bestevenninner, og det stod mellom disse 4 da jeg valgte forlover, så da er jeg veldig nærme de. Sambo har 4 kompiser på lista. Så det er likt på hver side. Jeg har allerede 2/3 av gjestelista, og sambo mener at hvis det er noen som skal invitere flere gjester så er det han. Han mener at vi bør invitere barnevakten til middag i stedet for at de bare skal komme å hente babyen etter middag. Det er helt grusomt å rangere venninner på den måten. Jeg er jo glade i dem alle, og hadde jeg hatt ubegrenset budsjett så hadde jeg invitert alle. Hadde jeg ikke blitt gravid etter forlovelsen så hadde vi hatt større budsjett og da kunne vi leid større og dyrere lokale, men så ble det familieforøkelse og vi måtte kjøpe nytt sted og bo, og vi bruker heller pengene på hus hvor vi skal være hver dag fremfor ett bryllup som varer en dag, selv om vi da ikke har mulighet til å invitere alle vi ønsker skal dele dagen med oss. Men jeg synes jeg skylder å si det til henne da, og ikke bare la henne oppdage det ved at hun aldri får noen invitasjon. Jeg må jo nesten sies som det sant er at vi ikke har råd til å invitere alle vi ønsker å ha der på grunn av forandringen i familiesituasjonen, og at det hovedsaklig er familie som blir invitert, men at de er hjertelig velkommen til kaffen (for det er hun jo, det er bare jeg som kvier meg for å invitere folk som må reise litt (3 timers kjøring) til bare kaffe).. At jeg lot meg overtale til å ha selskap i heletatt :-/ Jeg skjønte at det kom til å bli drama, både i familien min, familien til sambo OG nå også venner.. Jeg synes du skal si det som det er til henne. Hun tror visst at hun blir invitert, og du skylder henne å si at "dessverre ble det ikke plass til deg" grunnet plass og utgifter, og presiser at det også er mange andre du gjerne skulle hatt der, men som du dessverre ikke kan invitere. Forklar også at det kommer svært mange fra din side, og at det ikke er riktig overfor forloveden at du skal "ta opp" enda flere av plassene. Du kan også legge til at hun sikkert hadde det samme problemet/utfordringen da hun arrangerte sitt bryllup. Ønsker deg lykke til! Det er ikke noe hyggelig å si slikt, men er hun en god venninne, så har hun ingen problemer med å forstå det. 1
Carrot Skrevet 19. juni 2011 #15 Skrevet 19. juni 2011 Jeg bare lurer på - har du valgt bort venner du ikke ble invitert av eller andre venner også? For det virker på meg som om du inviterer venner du har blitt invitert av som en slags gjentjeneste og ikke fordi du nødvendigvis vil ha dem der? Og så lurer jeg på - ble flere enn deg "strøket" av denne venninnen i hennes bryllup? Er dette en slags "gjengjeldelse" fra din side?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #16 Skrevet 19. juni 2011 For å forklare meg, jeg flytta til et helt nytt sted for 1 år siden, hvor jeg ikke kjente en kjeft bortsett fra samboeren min. De som er invitert er 2 jeg har vokst opp sammen med, der hun ene skal være forlover, ei venninne jeg fikk i forrige byen min som kom flyttende etter fordi hun savna meg så fælt, hun er som en søster for meg, og den første jenta jeg fikk kontakt med her i byen, som har tatt veldig godt vare på meg, inkludert meg i vennegjengen sin og vært generelt en helt fantastisk venn fra dag 1, selv om hun var etablert i utgangspunktet, og hun stiller opp som barnevakt og er helt fantastisk selv om hun har nok med sine 2 små. 4 bestevenninner med andre ord. Det er bare sistnevnte som er gift. Jeg har mange jeg anser som gode venninner, men som jeg kanskje ikke forteller alt til, som jeg ikke snakker med så ofte lengre eller som jeg ikke ser. De er ikke invitert (de som bor nærme er invitert til kaffen). Så det er kanskje snakk om 5 venninner som jeg gjerne skulle hatt i bryllupet som jeg dessverre ikke har plass til. Derfor synes jeg det er "lettest" å sette grensen på mine 4 nærmeste venninner, for hvis jeg begynner å åpne for 1 av de andre så får jeg dårlig samvittighet ovenfor de andre. Det er jo ikke snakk om det er 1 person heller, for alle har jo følge, og plutselig har vi 10 ekstra gjester. Så det er flere gode venninner som ikke blir invitert. Hadde hun vært den eneste som måtte "stå utenfor" så hadde jeg selvfølgelig prøvd å få til at hun skulle få komme, men det er flere jeg gjerne vil dele dagen med som ikke blir invitert. Det samme gjelder sambo, han har kutta ut alle søskenbarna sine for å spare budsjettet mest mulig, og jeg inviterer alle mine, så jeg synes liksom det blir feil at jeg skal "godte" meg på hans besparinger slik at det ikke blir besparinger lenger. Som jeg har prøvd å si flere ganger så reagerte jeg ingenting på å ikke bli invitert i hennes bryllup. Jeg har full forståelse for at man ikke kan invitere alle man ønsker å ha i bryllupet sitt, siden de fleste på vår alder har et ganske tight budsjett i utgangspunktet. Så jeg hadde full forståelse for å ikke bli invitert, og jeg har egentlig aldri tenkt over det etterpå. Helt til forventningene om å komme i mitt bryllup plutselig var tilstede. Vi var det eneste venneparet som ikke ble invitert i hennes bryllup, men det gjorde meg ingenting siden jeg ikke hadde forventet invitasjon. Der jeg kommer fra er bryllup mest en familiebegivenhet der venner blir invitert til kaffe/fest.
fridr Skrevet 20. juni 2011 #17 Skrevet 20. juni 2011 Jeg hadde spurt henne hvorfor hun ikke inviterte meg. Kanskje prata litt om det Og jeg hadde invitert henne til kaffe, hvis hun var en venninne og jeg ikke hadde hatt råd å ha henne til middag. Det høres jo ut som at dere er venninner, siden deres tilbringer tid sammen? Synes det er litt merkelig at du ikke var invitert i hennes bryllup, jeg... I det minste til kaffe Kanskje hun trodde det ble for langt for deg å reise for "bare" kaffen? Vet ikke jeg...
Drømmer om 2 Skrevet 20. juni 2011 #18 Skrevet 20. juni 2011 Jeg personlig mener at folk må bli litt tøffere når det gjelder hvem de ber!! Det er altfor mange jeg "føler jeg må be de" tilfeller. Og i et bryllup som koster masser av penger, og man ønsker og be de man er glade i, føler er der for en osv osv så gjelder det og gjøre seg litt hard og kjøre en stram linje Vi var 84 totalt, da vi har maaange kusiner/fettere, som vi ALDRI ser så valgte vi kjøre de på etterfesten! Venner som er tilstede i hverdagen, og som vi har masser av kontakt med de var selvskrevne til middagen :D Vi angret IKKE på valget, og fikk faktisk litt "kred" av foreldre for at vi turte velge litt utenom det vanlige. Vi fikk et fantastisk bryllup, med folk vi ønsket(men ja, i dag er det noen par vi ikke har kontakt med.. men sånn var det da, og sånn er det nå) Og vennene våre gjorde festen til en suksess :D Lykke til med valg, velg SELV, gjør som du/dere vil.. ikke vær så redd for og såre andre! Og sist men ikke minst...... STÅ FOR DET VALGET DU TAR!! 1
Jade Skrevet 22. juni 2011 #19 Skrevet 22. juni 2011 Hvis denne venninnen ikke hadde giftet seg tidligere, hva ville du gjort da? Ville du invitert henne? Ville du ikke invitert henne? Hvorfor ikke? <- dette er grunnen som du gir henne.
Gjest Jay Skrevet 22. juni 2011 #20 Skrevet 22. juni 2011 Du kan selvfølgelig la være å invitere henne, å invitere noen for å unngå en eventuell konfrontasjon er en dårlig grunn til å ha en venninne som gjest! Jeg er glad for at jeg ikke inviterte venner som tom. direkte spurte/maste/hintet om at de fikk komme, bare for å gjøre dem til lags. Men du må slutte å la venninna di tro at hun er invitert, det blir ikke lettere jo lenger hun venter! Men du trenger ikke å forklare hvorfor, men evt. beklage hvis det ble en misforståelse mellom dere slik at hun virelig trodde at hun var invitert. Ellers har du mange gode grunner (økonomi, at du allerede har invitert flere gjester enn forloveden din) til å sette grensen på gjestelisten før henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå