Gå til innhold

Flytte med barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Nå har jeg tenkt litt frem og tilbake ang. flytting, og vil gjerne skrive ned hva jeg tenker her, og blir glad dersom noen kommer med råd eventuelt erfaring.

Jeg har en sønn som snart blir 3år. Vi bor nede på sørlandet, nærmere bestemt Kristiansand. Meg og barnefar er ikke i noe forhold eller samboerskap, han også bor i Kristiansand.

Situasjonen er slik at jeg har 1år igjen på min utdannelse, som jeg skal ta her nede, men når det året er slutt føler jeg på å flytte bort fra sørlandet. Jeg kunne tenkt meg Bergen.

Da er jo mitt første "problem", barnefaren. Hvordan han eventuelt vil ta i mot beskjeden da jeg forteller det til han. Som sagt, ingenting er bestemt, men jeg tenker bare for meg selv. Jeg har og tenkt å sette meg ned meg han å drøfte litt hva vi gjør.

Barnefaren har gutten vår annenhver helg (fra fredag etter barnehagen til mandag, dvs. at han leverer han i barnehagen, dette vil vel i praksis ikke funke?

Min tankegang er kanskje litt uklar. Noen foreldre som har erfaring med slikt lang avstand?

Setter pris på kommentarer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du og far delt foreldreansvar? Da ville jeg gitt beskjed om flytting ganske tidlig. Far har krav på å få skriftlig beskjed 6 uker før eventuell flytting og kan deretter kreve at barnet ikke flyttes og ta kontakt med advokat/mekling. Du har da ikke rett på å flytte barnet før saken er avgjort.

Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Jeg tenker at når du faktisk har fått barn med en mann i Kristiansand, så kan du ikke bare ta med deg barnet å flytte.

Hva sier faren til dette? Husk at han har noe han skulle ha sagt, og kan være i mot dette og derfor sette seg på bakbeina.

Vanlig samvær når foreldrene til barnet bor i Bergen og i Kristiansand høres fryktelig slitsomt ut.

Jeg tenker at det er fryktelig egoistisk å ville flytte av gårde med barnet. Han vil jo savne pappan sin.

Har du tenkt noe på å evt la gutten bli boende fast hos far, og at du reiser fra Bergen til Kristiansand for samvær?

Endret av Annaires
Skrevet

Hva med å la barnet bo med far, og så kan du være samværsforelder? Vanlig samvær ved så store avstander som Bergen-Kristiansand er ikke mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Har du og far delt foreldreansvar? Da ville jeg gitt beskjed om flytting ganske tidlig. Far har krav på å få skriftlig beskjed 6 uker før eventuell flytting og kan deretter kreve at barnet ikke flyttes og ta kontakt med advokat/mekling. Du har da ikke rett på å flytte barnet før saken er avgjort.

Hei.

Ja, vi har delt foreldreansvar, men jeg har omsorgen for barnet. Vi har vært innom advokat for å i gang sette en barneavtale. Jeg husker da å ha snakket med advokaten om flytting, og da sa han at ingen kunne nekte meg i å flytte.

Jeg vil på ingen som helst måte gjøre det "ego" for meg mot barnefaren. Jeg har heller ikke tenkt til å flytte om han setter seg på bakbena.

TS

Gjest Thessie!
Skrevet

Dette synes jeg høres egoistisk ut. Når barnet er i denne alderen har det et stort behov for å kunne treffe faren oftere enn bare ferier. Dersom du vil flytte ville jeg ventet til han blir stor nok til å kunne velge selv hvem han vil bo hos.

Faren kan også stoppe deg som noen over her sier. Og jeg vet ikke hvordan økonomien til faren er, men er det sikkert at han i det hele tatt har råd til å reise til bergen for å besøke deg, eller kommer du til å reise til kristiansand?

Skrevet

Hei.

Ja, vi har delt foreldreansvar, men jeg har omsorgen for barnet. Vi har vært innom advokat for å i gang sette en barneavtale. Jeg husker da å ha snakket med advokaten om flytting, og da sa han at ingen kunne nekte meg i å flytte.

Jeg vil på ingen som helst måte gjøre det "ego" for meg mot barnefaren. Jeg har heller ikke tenkt til å flytte om han setter seg på bakbena.

TS

Det er ganske nytt at samværsforelder kan nekte flytting frem til saken har vært i retten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...