Gå til innhold

Akvarieproblemer :(


Gjest lrs

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg har to slørhaler som i det sisste har blitt så slappe. de er ikke gamle.. 2-3 mnd siden jeg kjøpte de. de svømte rundt og var ganske gira for inntil 2 uker siden. nå ligger de bare nede på bånn av akvariumet hele dagen. svømmer ikke noe særlig. veldig liten aktivitet på de.

Er det noen som vet hva problemet er?

Har også hatt en malle der, den døde to dager senere. for 3 dager siden kjøpte jeg to nye maller, den ene døde dagen etter, den andre lever fortsatt.

Fiskene bor i ett fluval 19 liters akvarium. jeg følger instruksene jeg har fått angående bytting av litt av vannet 1-2 ganger i uken, og bytting av filter osv. Gullfiskene får fullfisk mat fra dyrebutikken (gul boks) mallen har noen tabletter som synker. Men den spiser ikke på disse.

jeg tar imot alt av hjelp her. stakkars fisken min :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt med en vannprøve til en dyrebutikk i nærheten og få testet vannet. Noen gjør det gratis, noen få vil ha en femtilapp for det.

Du kan også evt ta med en av fiskene til dyrebutikken, kan være den er syk (og har tegn på kroppen på sykdommen) men at du ikke ser det.

Kan også være at de rett og slett er ulykkelige over den bittelille plassen. Men med tanke på at mallene døde, så tror jeg det er vannet det er noe galt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har noe og gjøre med kunnskapen til de som jobber i dyrebutikker rundt omkring. jeg har sjekket både på Tam Alnabru og to dyrebutikker i oslo. hvor alle sier at 19 liters akvarie går kjempe fint til to slørhaler.

Om de i butikkene ikke har kunnskap kan de heller ikke regne med at jeg blir noe klokere. det er mye diskusjon rundt omkring om hvor mye plass en slørhale skal ha, innimellom virker som havet ikke er stort nok for de.

Jeg skal ta med en vannprøve til dyrebutikken og få det sjekket. Jeg vil at fiskene mine skal ha det så bra som mulig. de er jo så fantastiske og se på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig teit at dyrebutikkansatte ikke har peiling, men det er dessverre vanlig. Jeg er ganske aktiv i "rotteverden" og det er helt sykt hvor mye feilinformasjon dyrebutikkansatte klarer å vri ut av seg til nye rotteeiere.

Løsning: Stol aldri på informasjon du får fra en dyrebutikk. Les alltid om dyret du skaffer deg i bøker og på nettet først!

Klart det finnes flinke dyrebutikkansatte og, men man vet jo aldri hvem som er flinke og hvem som ikke er det.

At det er uenighet om hvor stor plass slørhalene skal ha stemmer sikkert, men én ting som er helt klart er at 19 liter absolutt ikke er stort nok. Så jeg ville enten skaffet meg større akvarie, eller solgt fiskene om det er mulig.

I følge Akvaforum er det ikke mange arter som trives i så små akvarier. Tok et kjapt søk her. Jeg har dessuten hørt at det gjerne er mere jobb med et så lite akvarie enn med et større et, ettersom det er vanskeligere å holde akvarie rent og å holde vannforholdene riktig.

Jeg kan nada om akvarier altså, men har hengt på dyreforums i mange nok år til å ha plukket opp litt ting og tang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arvet ett akvarium fra en som jeg overtok en leilighet av. Der var det en stor slørhalegullfisk + en scalare og mange småfisker.

Akvariet var på 60 ltr og hadde pumpe for 60 ltr akv. noe som var for lite i forhold til hvordan slørhalen forurenset vannet.

Leste den gangen at det måtte være minimum 80 ltr akvarium for slørhalegullfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk slørhalene og akvarium i gave selv. Som en litt humoristisk ting. men etterhvert begynte jeg og interesere meg veldig for fisk og akvarium. så i og med at jeg er såppas nybegynner vet jeg ikke om det er lurt og satse på ett større akvarium? men det er mulig det er lettere med tanke på forurensning. jeg kunne for all del tenkt meg noe større med masse foskjellige fisk. istedenfor og selge kompisene mine :-P Det er jo så vakkert :)

den ene døde mallen leverte jeg forøverig tilbake til dyrebutikken dagen etter, og spurte hvorfor de dør med engang. Hun svarte bare at "den var nok gammel og syk og tålte ikke overgangen" fisken var kanskje ikke en hel cm stor engang så det syntes jeg var rart svar.. helt skammelig at de får jobbe i dyrebutikk når de er så feil informerte. er jo stortsett der jeg stiller alle spørsmålene mine. men akvaforum har jeg aldri hørt om :) Skal sette meg ned og lese på den siden. tusen takk for link :)

Må forresten legge til at Tam alnabru er veldig kunnskapsrike. fått mye god hjelp av en ung kar som jobber der. Men var nok litt uheldig med en annen ansatt som sa 19 liter er greit :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 liter er lite, og vannet er sannsynligvis forurenset.

Det første man uansett gjør når man ser fiskene ikke har det greit, er å skifte vann!

Som ukentlig rutine skifter man 20-30% av vannet, ALDRI alt. Er det krise kan du skifte 50%. Det er ikke bra for fiskene med for stor omveltning, men jevnlig tilførsel av rent vann er en selvfølge.

I et lite akvarium/bolle må man skifte mye oftere - kanskje daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner garantert akvarier billig til salgs (eller som gies bort) på finn.no. Skaff deg et på rundt 100 liter. Hvis du greier deg med to slørhaler og et par bunngående maller, så er 100 liter greit nok med plass for fiskene dine. Husk selvfølgelig filter og lys. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skiftet 20-30% av vannet to ganger daglig og enten sett meg om etter et nytt akvarie eller fått omplassert fiskene. Hva med killier? Det er nydelig vakre fisker med interessant atferd, har hatt slike før og det var bare herlig. :) Bytt aldri ut alt filtermateriale. Trenger vel egentlig ikke bytte filtermateriale med mindre det begynner å råtne, skvis heller ut den verste gørra i litt akvarievann når du merker at gjennomstrømningen begynner å skrante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...