Gå til innhold

Hunden min spiser lite...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter at to venninner av meg sa at de syns hunden min var tynn i forhold til andre hunder med samme rase har jeg prøvd å mate henne mer. Men jeg selv og kjæresten min syns jammen hun ser perfekt ut. Ikke for tynn og ikke for tjukk. Hun veier rundt 6 kg og er snart 1 år. Det er en jack russel terrier. Vi er veldig sportye av oss, så det skjer at hunden vår blir med på løpeturer osv. Det er jo kanskje en grunn til at hun er ganske slank av seg?

Men jeg vil gjerne likevel at hun spiser litt mer enn det hun gjør. Hvis vi gir henne litt menneskemat en gang iblant spiser hun som bare det! Men hundemat derimot er hun ikke så glad... hun nøler litt når jeg legger fram tørrfor eller våtfor i skåla. Jeg har prøvd å mikse litt. Bytte på våtfortyper, altså kjøpe litt forskjellig hver gang. Til og med tørrfor har jeg byttet utallige ganger. Jeg kjøper tørrfor på Buddy dyrebutikk, våtfor kjøper jeg vanlig i matbutikken. Hun spiser tilslutt, men det er sjeldent hun spiser opp alt i skåla. Hun får alltid mat i skåla på morgenen og rundt 6-7 på kvelden. Noen ganger legger vi fram tørrfor midt på dagen også i tilfelle hun skulle blitt kjempesulten. Men det er sjeldent hun spiser det altså.

Er det flere som har det sånn? Det er jo en grunn til at hunder får HUNDEmat og ikke menneskemat. Men det virker nesten som hunden min heller foretrekker menneskemat enn hundemat. Og hva slags menneskemat KAN jeg gi henne en gang iblant? I går for eksempel, ga jeg henne brødskivebiter med leverpostei på. Det er hun glad i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bland vom i maten til hunden, da spiser den nok :P

Om hunden får velge å faste litt i håp om å få menneskemat, så gjør den det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er som barn og prøver å manipulere deg til å gi dem det de liker best. Men her (hos mine foreldre) er vi konsekvente og de får ikke annen mat om de ikke vil spise hundemat. Hvis de ikke vil spise så sparer vi restene til neste måltid. Om de får menneskemat så er det i så fall brødskalker, vi ikke spiser selv, som blir blandet inn med tørrforet.

Når det er sagt, så er hunden din sikkert ikke for tynn. Det er bare noen som tror det, fordi ribbein kan kjennes godt. Nå har vi jakthunder, så de får kjørt seg en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig liker hunden din menneskemat framfor hundemat :)

Jeg ville prøvd med å gi mat de tidspunktene du nevner, men spiser ikke hunden på 15 minutter, så fjerner du maten og gir den ikke noe før neste måltid. Den vil sikkert streike en dag eller to, men så skjønner den at maten må spises når den serveres, og dermed kan den spise mer :) Hunder klarer seg fint uten mat litt. Er veldig viktig da at du IKKE går for fristelsen med å gi hunden annen, bedre mat mellom måltidene. Det hjelper mot hensikten.

Du kan også prøve å prøve å kjøpe et høyenergifòr for aktive hunder. Hvis hunden har høy forbrenning og i tillegg er aktiv, så kan det være at den rett og slett trenger et høyenergifòr :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du stryker på hunden,skal du kjenne ribbein,sier vetrinærer . Da er hunden ikke overvektig.Men om du er usikker på om hunden har grei vekt, få en vetrinær til å sjekke.

At din spiser bedre med menneskemat sier seg selv.Mer lukt som stimulerer ganen ;)

Ikke gi hunden tillegg i kosten (menneskemat) da vil du nemlig få en hund som er kresen.

Våtfor/ vom&hundemat er flott om du har mulighet til å fore rått.Om hunden ikke er vant til råforing,må du introdusere dette i et rolig tempo.Noen kan få mageproblemer om en går over fra tørrfor til vått for raskt.

Ingen hund vil sulte seg ihjel ved siden av matskåla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg begynte å fore med Vom hundemat, har tørrforet fått stå i fred. Det hender han demonstrerer og roter litt i tørrforet hvis han mener det er på tide med "middag". Han tigger ikke mer ved bordet og er blitt en matglad hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine får mat når de selv vil de. De forteller meg rimelig klart at NÅ er det på tide med mat.

Skjønner ikke dette med at man skal tvinge hunden til å spise NÅR vi vil at den skal spise.

Prøv Royal Canin høy energi for.. og kjøp vom&hundemat pølser i dyrebutikken. Og om hunden vil spise restene dine..

så la den få lov da.. Dersm dere er aktive så trenger den all næring den kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg begynte å fore med Vom hundemat, har tørrforet fått stå i fred. Det hender han demonstrerer og roter litt i tørrforet hvis han mener det er på tide med "middag". Han tigger ikke mer ved bordet og er blitt en matglad hund. :)

Han kan pipe og sette seg ved siden av bordet hvis vi har gjester, men han tigger ikke etter menneskemat. Middagsrester er greit en sjelden gang, men inneholder for mye salt. Må innrømme at jeg ikke har salt i risen og grønnsakene de gangene han får vår middag, og jeg tar av et stykke kjøtt eller fisk som jeg heller ikke salter. Nå er vi på ferie og det begynner å bli tomt for vom, så har kjøpt hundemat på rimi som jeg blander i, men det er bare for par dager og han har tålt det fint og ikke hatt mageproblemer.

Men han er en hund som liker det meste, yoghurt, oliven, parmesan... Men etter at han begynte på vom hundemat, har han ikke sånne rare kick og tigger heller ikke når jeg spiser peanøtter.

Er så glad og takknemlig for at jeg fant vom hundemat, de fleste jeg kjenner har ikke hørt om det engang. Men det viktigste er at hunden er kjempefornøyd, han får mat 3 ganger daglig. Litt for ofte kanskje, men porsjonene er tilpasset hans vekt og aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...