Gå til innhold

Hvordan bli mer tykkhudet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg fremstår som ganske tøff, men egentlig er jeg veldig nærtagende. Jeg har selvironi og tåler at folk tuller med meg. Men hvis jeg får kritikk blir jeg fort lei meg, og tenker og grubler på kritikken lenge.

Jeg vil bli mer tøff og la slike ting prelle av meg (hvis det er usakelig kritikk)

Tips til hvordan jeg kan bli litt tøffere? :sjenert:

• 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spennende tema. Ikke veldig lett å bli mer tykkhudet i en fei. Det er så hardt knyttet til personligheten. Jeg vil anta at man kan mentalt trene seg til å tenke på andre tingen. Om man har fått en sarkastisk kommentar, bli gjerne irritert der og da. Prøv så etter hvert å flytt fokus over på et annet tema når du tenker på episoden. Begyne med små skritt, si til de selv nå skal jeg ikke tenke på dette i 5 minuttter.

Skrevet

Man kan også vende følsomheten til noe positivt. De som er følsomme som deg har ofte også stor innlevelsesevne og mye empati. Tenk at du er glad i deg selv selv om du er litt nærtakende. Også tror jeg man blir mer "tykkhudet" når man blir eldre.

Men tykkhudet høres egentlig ike ut som noe jeg vil være .. :klemmer:

Skrevet

Opplev mer dritt så merker du at det folk sier blekner i forhold

Synes Steve Jobs fanget det veldig bra (du burde se videoen)

"almost everything – all external expectations, all pride, all fear of embarrassment or failure - these things just fall away in the face of death, leaving only what is truly important. Remembering that you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."

Skrevet

Jeg tror man må lære seg å attribuere usaklig kritikk den som kritiserer, og ikke ta det til seg. Vanligvis sier det mer om den som kritiserer enn om deg. Vær glad hvis du er en person som ikke har behov for å være ekkel mot andre, det er en god kvalitet.

Og så tror jeg man må jobbe med selvfølelsen, det er for øvrig noe alle bør gjøre uansett hvor bra man har det. På den måten kan man opparbeide seg et godt grunnlag til å tåle mer. Hvis du kan stå for det du mener,sier og gjør, så er det ingen grunn til å ta til seg usakligheter fra andre. Jobb med å bli mer selvsikker, ha tro på at det du gjør er bra nok og ikke vær redd for å være et menneske. Et menneske er ikke perfekt.

Og hvis noen er ekle og du ikke liker det, så kan du si fra til dem. Kun på den måten får du markert skikkelig hva du mener, om de skulle være i tvil om det.

Du bør ikke å tenke at noen har det verre enn deg, for slik vil det alltid være, og det er heller ikke et godt grunnlag for selvutvikling. Å ha empati med andre er en god ting, men det er ikke slik at usikre mennesker bryr seg mindre om samfunnet rundt seg enn mer selvsikre mennesker. En hobby kan sikkert være lærerikt og greit, men det hjelper ikke å si til noen at de "har det bedre enn X og Y", når problemet ligger i dem selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...