Gå til innhold

Fisk til 63l akvarie


Bringebærjenta

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp fått et akvarie og skal begynne å tenke på fisker. Vet jeg ikke kan ha store fisker, men ellers har jeg lite erfaring.

Kan jeg ha slørhale i et så lite akvarie? Bare en eller to.

Kan jeg ha kampfisk sammen med andre fisker hvis de ikke har lange haler?

Hva slags andre fisker kan jeg ha? Jeg har tenkt på guppy men synes mange andre fisker blir kjedelige i fargen. Noen fargerike, flotte fisker jeg kan ha?

Kan jeg ha ulike typer gourami? Synes de er nydelige: http://www.aquariumfish.net/catalog_pages/gouramis/gouramis.htm

Tar imot alle tips med stor takk. Vil at fisken skal ha det bra :)

Endret av Bringebærjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fable

Jeg har ett tips!

Om jeg bare kan komme på hva den hersens fisken heter...de er kjempe fine.

I shall return.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honninggurami skal gå fint :) Men de kan være noe eksentriske så jeg ville kanskje unngått kampfisker sammen med dem. Hva med å lage et rent kar med kun fisk fra Asia?

Kampfisker er jo nydelige, de går med det meste, bare det ikke er fisk som napper slør eller har slør selv. Har hatt kampfisk med både molly, sverddragere og platy og det har gått superbra. Men det avhenger litt av personligheten også, har en skikkelig sinnatagg på kontoret. :fnise:

Men hva med:

10 kuhlii-ål

Et par-tre honninggurami

5-6 http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5110 (de er så spik spenna gærne. Herlig fisk!)

Også dekorerer du det med litt gjemmesteder og åpen svømmeplass slik at guramiene vil synes. :) Eventuelt finner du noe annet svømmende du kan ha sammen med en kampfisk. Synes kuhlii-ål er et must uansett, de er så flotte i atferden. De og corydoras. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fable

Apistogramma var det. Finnes en haug med fisker i den familien.

De er fargerike ciklider. Så man kan ha en hann og en/to hunner.

Mest vanlige og som alle butikker med Imazo som leverandør er:

Beanschi

Borellii

Cacatuoides

Macmasteri

De kommer også i forskjellige oppdretts former om du ønsker spesielle eller sterkere farger.

Så har man jo også Killi fisker, men de er noe mindre og krever mer av deg når det kommer til stabilitet i vannet i karet..ph,gh..slike ting. Men ekstremt fargerike, disse lever også i en trio av en hann og to hunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honninggurami skal gå fint :) Men de kan være noe eksentriske så jeg ville kanskje unngått kampfisker sammen med dem. Hva med å lage et rent kar med kun fisk fra Asia?

Kampfisker er jo nydelige, de går med det meste, bare det ikke er fisk som napper slør eller har slør selv. Har hatt kampfisk med både molly, sverddragere og platy og det har gått superbra. Men det avhenger litt av personligheten også, har en skikkelig sinnatagg på kontoret. :fnise:

Men hva med:

10 kuhlii-ål

Et par-tre honninggurami

5-6 http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5110 (de er så spik spenna gærne. Herlig fisk!)

Også dekorerer du det med litt gjemmesteder og åpen svømmeplass slik at guramiene vil synes. :) Eventuelt finner du noe annet svømmende du kan ha sammen med en kampfisk. Synes kuhlii-ål er et must uansett, de er så flotte i atferden. De og corydoras. :rodmer:

Tusen takk for råd. Kanskje jeg prøver en kampfisk og skiller de om det ikke går.

Det blir nok gurami i alle fall, de er nydelige. Min disse ålene klarer jeg ikke. jeg ser at de er fine, men jeg grøsser bare jeg ser på de, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apistogramma var det. Finnes en haug med fisker i den familien.

De er fargerike ciklider. Så man kan ha en hann og en/to hunner.

Mest vanlige og som alle butikker med Imazo som leverandør er:

Beanschi

Borellii

Cacatuoides

Macmasteri

De kommer også i forskjellige oppdretts former om du ønsker spesielle eller sterkere farger.

Så har man jo også Killi fisker, men de er noe mindre og krever mer av deg når det kommer til stabilitet i vannet i karet..ph,gh..slike ting. Men ekstremt fargerike, disse lever også i en trio av en hann og to hunner.

Hjelpes! Jeg er SOLGT!

Visste ikke at det fantes så fine fisker. Tusen takk for tipset! Klarer nesten ikke vente til i morgen :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær KRITISK til det de i dyrebutikken forteller deg, for guds skyld! Er så mye rart ute og går dessverre, har de tilgang på data må du gjerne google/bruke fiskebasen på AF dersom du er usikker. Veldig mange nydelige apistoer, selv synes jeg boliviansk sommerfuglciklide er noe av det vakreste som finnes. Små pønkere. :) Men ta med vannprøve slik at de i butikken ser hva du kan ha oppi. Koster som regel ingenting å teste!

Kuhliiåler blir du fort glad i, de har en veldig vinnende væremåte. Mye børning og "sprø påfunn", pleier å endre på hvilken vei utblåset på filteret mitt går, de blir like gærne hver gang. Kjempeherlige! :) Ellers er jo killifisker herlige, har kun erfaring med to arter (nothos og simpsonichthys) - aggressive som pokker mot alt annet, så hadde holdt dem i artskar. Er mange andre litt snillere killifisk der ute også, mener vel at klovnekillien skal være grei.. og lyrehalekillien er jo bare helt utrolig vakker!

(Og når vi er inne på fargerike eggleggende tannkarper.. ikke helt i samme gate, men sjekk ut indianergoby! Gud bedres de er vakre!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

63 er ganske lite egentlig, du må tenke på at en del fisk hevder terretorier og blir spesiellt agresive når de danner par.

Apistogramme er harem fisk, en hanne patruljerer et område med mange hunner. I et lite akvarie ender det fort med at han blir en konedreper, det er ikke pent å se på. Det kan ungåes ved å ha en stor gruppe hunner og flere hanner som kan sloss seg imellom, da blir ikke et individ jagd ihjel.

Gurami er fantastiske fisk, godt synlige i midt og topp sjikt og fredelige. Honninggurami er en av mine favoritter, men en av de mest fasinerende er pygmeguramien. Den er 3 cm og klikker når den er opphisset, den har også glittrende elektriskblå flekker som fanger lyset når de smetter inn og ut blandt plantene.

Mitt råd er enkelt.

Ha litt fin grus, masse planter og en rot.

En gruppe corydoras (pansermaller) de er artige små vaktmestere som liker seg i flokker, men pass på at grusen ikke er skarp for da skader de bartene sine. En cory uten barter er bare sørgelig.

En ancistrus, eller 3 ottocinklus. Disse spiser algene.

Fyll plantene med pygmegurami, kjøp en gruppe white clowd minnow ( de er veldig mye fredeligere enn tetra som gjør at de andre fiskene blir mindre stresset) og så kan du velge mellom et par Nannacara Anomale eller honninggurami som karrets sentrum.

Nannacara'en vil yngle, noe som er fantastisk å se på, hannen er stor og irrgrønn og hunnen er beig med en svart midtlinje, men når hun vokter eggene blir hun bekmørk og hannen forandrer adferd mot henne med en gang. Hunnen er også en veldig omsorgsfull mor og du kan se henne gå tur med ungeflokken mens de vokser opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo killi - ja fantastiske fisk, men de er kortlevde. Fisken vokser raskt og flommer over av farger for å tiltrekke seg hunner. De slipper egg i torvleiet og når det tørker ligger eggene der til neste års regnsesong.

Noen fisk du kan slå opp:

Dario Dario

Badis Badis

Lakrisgurami

Sommerfuglciklide

Gullgobi

Danio choprae

Guppy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

White cloud minnows er hundre ganger nydeligere enn de fleste tetraer jeg vet om i tillegg :) Rart at den ikke er mer utbredt som stimfisk.. og ikke alle killier er annuelle, noen lever fint i 2-3 år. :) Fascinerende fisker som også mer enn gjerne yngler!

... men jeg ville aldri hatt coryer på annet enn sandbunn, de fortjener såpass ;) Egentlig er sandbunn best generelt, enklest å holde rent, passer fint med alle slags fisk og det er også enkelt å plante i sand.

Å ha en enslig kampfisk i en 63-liter er det egentlig ingenting feil med. Dekorerer man det slik at midten synes godt vil den gjerne vise seg og tøffe seg masse. Ingenting vakrere enn en stolt kampfisk som trives og tøffer seg.. :) Men klart, det blir kanskje litt vel tomt.. :P Ekte luksusproblem å fylle et kar med fisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg prøver en kampfisk og skiller de om det ikke går.

Det er faktisk en grunn til at det heter kampfisk. Jeg synes IKKE du skal risikere livet til en fisk, bare for å se om det går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ti guppyer i hus (pluss seks yngel som kom nesten med en gang).

Hva skal jeg gjøre med yngelen egentlig? Kan ikke de bli veldig mange etterhvert?

Har også gått til innkjøp av en l-144. Den er helt nydelig, men jeg er veldig bekymret for disse guppyene mine er så glupske at han ikke får noe mat, de spiser tablettene hans mens han sutter på absolutt alt.

Vil bare si takk for alle svar. utrolig hvor fasinerende det er med fisk, og hvordan de faktisk har ulik personlighet som den røde jeg har som napper på meg når jeg flytter på ting og som alltid er først til maten og spiser mest. Eller som den gule som er den eneste som jager yngel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som et klokt hode på et annet forum - agurk og squash er genialt! :) Stikk en skje gjennom en tynn skive og plump den oppi karet. Så lenge den er aktiv og viser at den har noe den sutter på, er det jo ingen fare, men den har bare godt av å supplere med noe annet.

Hva med slike fôrtabletter fra Tetra som man må feste på ruta? Så har han kanskje tid til å finne noe annet å kose seg med mens guppyene er opptatte av den! :) Ancistrusen min er i alle fall helt crazy etter agurk, men kan gjerne ta et par forsøk før det demrer for den hva herligheta er, ikke alle dyrebutikker gir mallene sine agurk og squash. :) Gratulerer med herlige fisker, har selv et guppykar stående her, elsker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh og ynglene skal du ikke bekymre deg for! Bare la naturen gå sin gang, guppyer føder gjerne det tidobbelte av det antallet du har fått, så de spiser unna endel på egen hånd. Hvis du nå ser at du allikevel blir litt "selvforsynt" så må du huske å skifte ut fisk av og til for å unngå for mye innavl, skal ikke mange generasjonene til før fiskene får tydelige tegn på innavl. :)

(Lage tråd på AF med bilder? Jaaaa? :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for tipset om agurk, han gikk berserk bokstavelig talt. Trenger han annen mat enn alger og agurk?

Jeg har registrert meg på AF også, og skal se om jeg får lagt ut noe etterhvert.

Guppyene mine bare produserer, og de spiser de ikke. Aner ikke hva jeg skal gjøre med alle barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de for produktive kan du jo vurdere å kun ha hanner. Det har jeg da jeg synes de er penest uansett. :)

Jeg hadde nok gitt algespiseren en tablett av og til for å være sikker på at den fikk i seg alt. Bare slukk lyset og hiv oppi en malletablett om kvelden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg har altid likt å ha noen reker i småkarene mine, flinke arbeidere som hjelper en lat akvariemor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...