Gå til innhold

Alene på fly/tog/restaurant/teater/konsert

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har registrert at mange ikke kunne drømme om å dra alene på tur, konsert, kino, teater eller hva det måtte være. Jeg har ingen sånne motforestillinger, og rister litt på hodet over folk som går glipp av ting fordi de ikke finner noen å gå med. Men en ting synes jeg er litt slitsomt som alenereisende/tilskuer/middagsgjest etc. Folk synes det er greit å kaste en vilkårlig rundt når man er alene. Det er mange eksempler. Folk som vil sitte sammen på fly og tog spør noen ganger pent om man kan flytte seg, andre ganger nærmest forlanger de. Og tilkaller gjerne flyvertinnen om man takker pent nei. Iblant sitter de alt godt plantet i mitt sete når jeg ankommer. Andre ganger kommer de etter at jeg har satt meg godt til rette, dandert bagasjen under setet foran, funnet frem drikke og snacks og lesestoff og pute og lent meg godt inntil vinduet. Og spør om ikke jeg heller kan ta midtsetet mellom de to tjukkasene på rad 26? For familien x orket ikke å sjekke inn tidsnok eller reservere plasser sammen.

På teater har jeg blitt spurt om å flytte meg lenger bak fordi noen vil sitte sammen på første rad. På restaurant har par og familier satt seg ved mitt bord uten å spørre. Det kunne aldri falt meg inn å sette meg i den ledige stolen ved bordet til et par som nyter en romantisk middag, og stirret på dem mens jeg venter på min mat. Og en gang var jeg på en konsert der folk satt langs bord av typen kanskje 10 plasser rundt hvert. Så kommer folk som har stått lenger bak i køen og sier at hmm, her var det 3 ledige plasser, men vi er 4. Kunne du som er alene satt deg der borte (med ryggen mot scenen) isteden? Hvorfor syns folk sånt er greit bare fordi noen er alene? :snurt:

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørn82
Skrevet

Jeg foretrekker å delta i slike situasjoner sammen med noen. Men jeg har samme oppfatning som deg i forhold til dette. Jeg reiser mye og er ofte på nye steder, av og til har jeg litt tid til overs jeg vil slå ihjel og har ingen motforestillinger om å gå på kino alene, gå ut å spise alene eller kanskje gå på en pub alene etc.

Til å begynne med så var jeg veldig fleksibel med det å flytte på meg på flyet. Men de siste årene så orker jeg ikke å være fleksibel i forhold til dette nettopp fordi folk kommer å forventer/forlanger plassen min. Hadde de kommet opp til meg på en litt mer ydmyk måte og spurt meg så hadde jeg vertfall kunne vurdert å flytte meg. Men 9 av 10 ganger sier jeg pent og klart ifra om at dette er min plass og her skal jeg sitte. (I profilen min har jeg lagt inn at jeg skal ha vindusplass) De gangene jeg kommer til min plass og den er opptatt ber jeg vedkommende på en pen måte om å flytte seg, dersom vedkommende ikke har lyst å flytte seg sier jeg at han/hun må flytte seg på en mindre sjarmerende måte.

Når jeg er ute å spiser så bruker jeg å prøve etter beste evne å finne et bord med to stoler, finner jeg det ikke på en passende plass setter jeg meg på et større bord og der blir jeg sittende til jeg er ferdig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er ute å spiser så bruker jeg å prøve etter beste evne å finne et bord med to stoler, finner jeg det ikke på en passende plass setter jeg meg på et større bord og der blir jeg sittende til jeg er ferdig.

Jeg ble også sittende, jeg hadde jo alt fått maten servert. Men jeg syntes det var rimelig pinlig at folk satte seg ved bordet mitt. Hadde det vært et langbord hadde jeg ikke tenkt sånn på det, men et lite bord forventer jeg å kunne få ha i fred selv om jeg spiser alene. Og jeg tror folk ville sett veldig rart på meg om jeg kom og satte meg ved et småbord hos et par eller en familie. På fly har jeg blitt flinkere til å se faresignalene når det kommer speidende familier, da "sovner" jeg raskt. :sjenert:

• Liker 2
Gjest Bjørn82
Skrevet

Jeg ble også sittende, jeg hadde jo alt fått maten servert. Men jeg syntes det var rimelig pinlig at folk satte seg ved bordet mitt. Hadde det vært et langbord hadde jeg ikke tenkt sånn på det, men et lite bord forventer jeg å kunne få ha i fred selv om jeg spiser alene. Og jeg tror folk ville sett veldig rart på meg om jeg kom og satte meg ved et småbord hos et par eller en familie. På fly har jeg blitt flinkere til å se faresignalene når det kommer speidende familier, da "sovner" jeg raskt. :sjenert:

Hahahah.. ja man lærer seg diverse teknikker etterhvert...

Jeg har ikke prøvd det selv, men hva om du bare hiver deg med i praten med dem som kommer å setter seg ned sammen med deg.. Eller rett og slett spiller litt særing som de kanskje ikke har lyst å sitte med...

AnonymBruker
Skrevet

Hahahah.. ja man lærer seg diverse teknikker etterhvert...

Jeg har ikke prøvd det selv, men hva om du bare hiver deg med i praten med dem som kommer å setter seg ned sammen med deg.. Eller rett og slett spiller litt særing som de kanskje ikke har lyst å sitte med...

"Spiller"? Hehe.. ;)

Eller kanskje jeg venter med spenning på maten deres og forsyner meg med den største selvfølge. :)

• Liker 2
Skrevet

yikes! jeg har tydeligvis vært ekstremt heldig de gangene jeg har reist alene eller vært alene og spist osv... jeg har ALDRI opplevd det. utrolig at folk forventer det, det er tydeligvis en del mennesker som ikke eier folkeskikk....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår meg ikke på mennesker som tror de kan be andre flytte seg, feks på fly, tog, teater ol.

På fly og tog har man som regel valgt den plassen man vil ha, og man kan ikke forvente at andre skal ofre sin plass for andre.

Og hadde noen bedt meg om å flytte med til en dårligere plass på teater, kino ol, fordi de ville sitte sammen så tror jeg at jeg hadde ledd av dem. Makan!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde en gang da jeg skulle på Egon alene for å spise mat, noen frekke damer.

Da jeg kom til Egon, på Oslo S, var det mange ledige bord i 2.etg, så jeg valgte et bord i et hjørnet hvor det var koslig og fredlig. Det var mange bord ledig i dette rommet, både 4er og 8-er bord.

Jeg bestilte forret, hovedrett og dessert, og gjorde lekser innimellom slagene :lol:

Etterhvert ble det ganke fullt, men bordene midt i rommet var ledig.

SÅ kom det 4 damer i 50-åra som så seg rundt i lokalet. De ville ikke sitte midt i rommet, men siden det var det eneste ledige 4-bordet måtte de det.

De så seg rundt igjen og var veldig misfornøyde, og de oppdaget nok single meg som satt alene ved et av de bedre stilte 4-bordene.

Jeg hadde fortært både forret og hovedrett da de kom, og jeg gjorde lekser mens jeg ventet på desserten.

Jeg hørte plutselig at de så bort på meg og de sa at de syns jeg burde flytte meg så de kunne sitte der. Jeg ble litt sjokkert, men lot som ingenting og fortsatte med leksene mine.

PLUTSELIG kom en av damen bort mot meg og hengte jakken sin på knaggen på veggen ved siden av meg! Jeg ble helt satt ut, og hun var veldig innpåtrengen!

Så kom desserten min, og jeg NØT den mens jeg gjorde lekser. Nei, jeg klarte ikke nyte den, jeg spiste den og gikk, og da kastet de seg over plassen min.

Ikke noe koslig når folk oppfører seg sånn. :snurt:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår meg ikke på mennesker som tror de kan be andre flytte seg, feks på fly, tog, teater ol.

På fly og tog har man som regel valgt den plassen man vil ha, og man kan ikke forvente at andre skal ofre sin plass for andre.

Og hadde noen bedt meg om å flytte med til en dårligere plass på teater, kino ol, fordi de ville sitte sammen så tror jeg at jeg hadde ledd av dem. Makan!

enig!

men jeg har flyttet meg om plassen er like god eller bedre. men om plassen er dårligere må det være en goood grunn for at jeg skal flytte meg. F-eks en mor som vil sitte ved barnet sitt eller noe, eller det er en person som har glemt igjen brillene sine - da må han gjerne betale litt ekstra :lur:

AnonymBruker
Skrevet

Oj, ja, det var veldig frekt!

Jeg har opplevd å bli omrokert (hvordan staver man dette ordet? :fnise: ) på fly, fordi folk ville sitte sammen. Det syntes jeg var helt greit, for jeg ville ikke sitte midt blandt dem selv uansett (midtgang på langflyvning og de luktet vondt :fnise: ).

Jeg har også opplevd å bli bedt av småbarnsforeldre om det er greit at jeg ikke legger ned setet mitt hele turen, fordi barnet deres sitter bak meg. Også langflyvning. Jeg sa til dem at jeg kan heise opp setet når jeg spiser og ser på film, men når jeg skal sove, kommer jeg til å legge setet ned. De så på meg som om jeg var fanden selv. Ærlig talt. Skal man ha sånn ekstrabehandling må man betale for setet foran også. Det er kjipt nok å sitte på fly i 15 timer som det er.

Jeg har ikke blitt bedt om å bytte bord. Det synes jeg er ekstremt fremt. Er det da personalet som ber deg flytte deg, eller de andre gjestene? Håper virkelig det er det siste alternativet. Hvis ikke hadde jeg aldri dratt dit igjen, veldig uprofesjonelt.

På cinemateket kunne jeg godt flyttet meg en plass til siden hvis det gjorde at noen andre kunne sitte sammen, men ikke særlig mye mer, jeg kommer tidlig for å få plass på midten og jeg gidder ikke å bli sittende langt ut på siden.

På vanlig kino, kunne jeg kanskje også flyttet meg et sete til siden, evt et annet sted hvis det var en oppgradering, men sannsynligvis ikke. Her har man plassreservasjon.

På teater og ballett. Nei. I hvertfall ikke hvis jeg hadde billetter på første rad. De er jo dyre!

Hvis jeg har bord på konsert ville jeg ikke flyttet meg, men muligens (i forhold til hva slags inntrykk jeg fikk av vedkommende) tilbudt dem plass ved mitt bord.

Ellers er det ikke mange deler av verden hvor man kan ha et helt bord for seg selv. Våre intimsoner er mye større enn hva de er utenfor Norges grenser. Det kan vi ha, fordi vi er et land med få innbyggere. I de aller fleste andre land sitter man oppi hverandre uten at dette føles innvaderende.

AnonymBruker
Skrevet

enig!

men jeg har flyttet meg om plassen er like god eller bedre. men om plassen er dårligere må det være en goood grunn for at jeg skal flytte meg. F-eks en mor som vil sitte ved barnet sitt eller noe, eller det er en person som har glemt igjen brillene sine - da må han gjerne betale litt ekstra :lur:

Jeg ville ikke flyttet meg om det var en mor som ville sitte med barnet sitt om det er snakk om seter med plassreservasjon.

Er det snakk om å bytte bort et "perfekt" togsete (for meg vindusplass) mot et midtgangssete i firergruppe hvor jeg blir sittende mot kjøreretningen *grøss* kan ikke ti ville hester dra meg bort derfra. Da kan de heller lære til neste gang at det er lurt å bestille plassbillett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke flyttet meg om det var en mor som ville sitte med barnet sitt om det er snakk om seter med plassreservasjon.

Er det snakk om å bytte bort et "perfekt" togsete (for meg vindusplass) mot et midtgangssete i firergruppe hvor jeg blir sittende mot kjøreretningen *grøss* kan ikke ti ville hester dra meg bort derfra. Da kan de heller lære til neste gang at det er lurt å bestille plassbillett.

Veldig enig. Jeg bruker som regel tid når jeg bestiller billetter, nettopp fordi jeg vil velge sete om det er mulig. De som lar være å gjøre det får ta det på sin egen kappe, jeg har ikke tenkt til å sitte timevis på fly/tog osv uten plassen min ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig enig. Jeg bruker som regel tid når jeg bestiller billetter, nettopp fordi jeg vil velge sete om det er mulig. De som lar være å gjøre det får ta det på sin egen kappe, jeg har ikke tenkt til å sitte timevis på fly/tog osv uten plassen min ;)

Det virker som om enkelte blir like overrasket hver gang når de kommer inn på flyet og ser plassene sine. Hvaa, ikke sitte sammen selv om vi sjekket inn 5 min før det stengte? Hvaa, ikke vindusplass til poden? Da må han i hvert fall få klatre på passasjeren som sitter der for å se ut vinduet. :jepp:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om enkelte blir like overrasket hver gang når de kommer inn på flyet og ser plassene sine. Hvaa, ikke sitte sammen selv om vi sjekket inn 5 min før det stengte? Hvaa, ikke vindusplass til poden? Da må han i hvert fall få klatre på passasjeren som sitter der for å se ut vinduet. :jepp:

:fnise:

Heldigvis har jeg ikke blitt spurt mer enn én gang om jeg kan flytte meg pga en unge vil se ut av vinduet, og da har jeg faktisk flyttet meg. Ikke fordi jeg bryr meg nevneverdig om hva ungen vil; det er meg revnende likegyldig all den tid moren ikke reserverte vindusplass til ham. Jeg flyttet meg kun fordi plassen hun tilbød meg i bytte var rett ved siden av en i klassen min.

Skrevet (endret)

Jeg er også en som synes det er greit å gå på kino osv alene, og ja, jeg har opplevd noen frekke folk. Ble spurt om å flytte meg på en flytur, og da sa jeg høflig nei. Snakk om å bli sure. Men jeg hadde faktisk betalt for plassreservasjon (gjennom Norwegian) og det er faktisk ikke min feil at folk ikke har forhåndsbestilt sete. Dette gjalt da en familie på fire, mor, far og to barn. Moren kom med kommentarer som "tenk at det ene barnet må sitte alene" (en av foreldrene kunne vel strengt tatt satt seg i det setet) og "vi hadde gledet oss sånn til flyturen sammen".

Jeg blir matt av slike folk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Skrevet

Enig med flertallet her!;)

Jeg er veldig koselig når folk behandler meg med høflighet. Hvis man viser over et minimum av ydmykhet, kan jeg strekje meg langt. Men frekke folk med urimelige krav, kan drite tynt i at jeg hjelper dem...;)

Skrevet

Absolutt. Spør man pent så strekker man seg gjerne lenger, men når man blir sur og forlanger så gidder man ikke å gi så mye. Man vinner lenger med å være blid enn å være trassig og sur. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med to små unger, og flyr dem av og til til faren som bor på en annen kant av landet. Selvfølgelig ikke så ofte, det har jeg/vi ikke råd til. Å bestille billetter i tillegg koster på Norwegian meg 6 x 50 kroner tur/retur, dvs. 300 kroner. Som oftest dropper jeg å reservere seter, ene og alene av økonomiske årsaker, og satser heller på å komme nærmere to timer før avreise, så vi får seter sammen. Ofte må vi reiser fredager og søndager, da er det fulle fly og ikke sjelden får vi ikke seter sammen.

Det er da jeg håper at det finnes noen hyggelig sjeler ombord i flyet, som ikke har noe problem med å sitte de femti minuttene i et annet sete enn det opprinnelige.

Heldigvis går det alltid veldig bra. Jeg har sannsynligvis ikke truffet på noen av dere surpomer enda. ;)

Skrevet

Det var vel ikke akkurat slike som deg vi reagerer mest på heller! Du kommer i alle fall tidligere. Og regner med du spør pent, og da blir sjansen større for å få ja på korte turer.

Men samtidig er det mange som velger å bruke pengene det koster å reservere, og du kan jo håpe, men ikke forvente, at de vil GI deg et privilegium de har betalt for?;) Snylting, kalles det.

Og det er jo i dine egne ord bare femti minutter, da burde dere også klare "ubehaget" i den tiden.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er alene med to små unger, og flyr dem av og til til faren som bor på en annen kant av landet. Selvfølgelig ikke så ofte, det har jeg/vi ikke råd til. Å bestille billetter i tillegg koster på Norwegian meg 6 x 50 kroner tur/retur, dvs. 300 kroner. Som oftest dropper jeg å reservere seter, ene og alene av økonomiske årsaker, og satser heller på å komme nærmere to timer før avreise, så vi får seter sammen. Ofte må vi reiser fredager og søndager, da er det fulle fly og ikke sjelden får vi ikke seter sammen.

Det er da jeg håper at det finnes noen hyggelig sjeler ombord i flyet, som ikke har noe problem med å sitte de femti minuttene i et annet sete enn det opprinnelige.

Heldigvis går det alltid veldig bra. Jeg har sannsynligvis ikke truffet på noen av dere surpomer enda. ;)

Surpomp? Hvorfor skal jeg gi fra meg plassen når jeg har betalt for den? Jeg har heller ikke masse med penger, men noen ganger velger jeg å kjøpe plass, og da er det gjerne en grunn til det. Du må tåle at folk sier nei, man er ikke nødvendigvis en surpomp for det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...