Gå til innhold

Farge tunika av viskose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en tunika som er mønstret i svart og hvitt. Jeg elsker fasongen, mønstret, stoffet og hele tunikaen egentlig, men jeg er ikke så glad i fargekombinasjonen svart/hvitt. Så nå har jeg lyst å farge den, og skulle aller helst hatt det hvite i en skarp/dyp turkisfarge.

Noen som har anbefalninger i forhold til merke og farge på tekstilfarge? Jeg synes de turkise fargene ofte ser enten for bleke ut eller "for blå". Og hvilke tekstilfarger er best for et plagg i 100% viskose? Og hvordan vil den svarte fargen på tunikaen bli om jeg farger den med skarp turkis? Forblir den svart, eller får den et skjær av turkis?

Her er jeg ute etter personlige erfaringer, ikke google-svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler på det blir spesielt bra, om du prøver. Bomull egner seg best til hjemmefarging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig erfaring tilsier at viscose ikke tar farge. Det vil ikke være mulig å farge det i en sterk farge som du kanskje hadde sett for deg. Jo mere bomull i tøyet, dess bedre farge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Har ikke erfaring med farging av viskose, men min erfaring med klesfarging generelt har vist at sytråden sjelden tar farge, da den ofte er av polyester e.l.

Hvis tunikaen er sydd med hvit tråd kan du derfor risikere at du får et farget plagg med hvite sømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller et hvitt syntetplagg med sterkt fargede sømmer, hvis de er av bomull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!

Men som den kjerringa mot strømmen som jeg er så tok jeg sjansen og farget plagget likevel. :fnise:

Og vet dere hva? Det gikk kjempebra!

Jeg brukte en type farge som heter Dylon tekstilfarge. Den er beregnet for bomull, lin og viskose, og det hvite på tunikaen ble en flott skarp turkisfarge. Fargen het Bahama Blue 21.

I samme slengen farget jeg et skjørt i sort og hvitt som er 95% viskose og 5% elastan, det fikk også en skarp fin turkisfarge i de hvite feltene, bare litt mørkere enn plagget i 100% viskose (selv om det ifølge bruksanvisningen skulle vært motsatt). Og i tillegg testet jeg ut å farge et tynt skjerf av 100% bomull. Det hadde i utgangspunktet en lys grå/beige farge, så resultatet ble ikke turkis, men en nydelig smaragdgrønn farge. Tunikaen og skjørtet hadde svarte sømmer, så det var ikke noe problem. Skjerfet hadde grå/beige sømmer, og de ble ikke farget. Men det gjør ingenting.

Alt i alt: Ikke noe problem å farge plagg i viskose. Nå ble jeg inspirert. Har jeg mer jeg kan farge tro? :gjeiper:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viskose er jo "naturmateriale", det er regenerert cellulose (heftig prosess for å lage stoff av det, men det er ikke syntetisk framstilt), og tar farge helt fint det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...