AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #1 Skrevet 15. juni 2011 Det har jeg hvertfall unntrykk av, men stemmer dette? Det er jo kjent at menn generellt er bedre i sport enn kvinner, kjønnene er jo forskjellig bygget. Har menn mer kontroll over kroppen sin? Er kvinner mer klønete og usikker når det kommer til fysiskse øvelser?
Meridian Skrevet 15. juni 2011 #3 Skrevet 15. juni 2011 (endret) Jeg har veldig god motorikk og koordinasjonsevne, så tror påstanden din er feil. Det er kanskje flere menn som interesserer seg for sportslige aktiviteter enn kvinner? Dessuten har menn flinkere til å være bedre enn de er, mens kvinner tror de er dårliere enn de er.. Tror det fins like mange gutter som jenter som har god og dårlig motorikk Endret 15. juni 2011 av meridian 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #4 Skrevet 15. juni 2011 Jeg har veldig god motorikk og koordinasjonsevne, så tror påstanden din er feil. Det er kanskje flere menn som interesserer seg for sportslige aktiviteter enn kvinner? Tror det fins like mange gutter som jenter som har god og dårlig motorikk Det du må sammenligne her er fordelingskurver med et stort utvalg fra hvert av kjønnene. Selv om du har god koordinasjonsevne avkrefter ikke det påstanden til TS. Det blir jo selvsagt en spredning om man skal ta utgangspunkt i hvert enkelt individ. Jeg er uenig i den siste påstanden din. Syns det er rimelig å anta forekjeller her i og med at kvinner og menn generellt er forskjellig bygget.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #5 Skrevet 15. juni 2011 Fotball er jo en sport som krever god motorikk. Tar man de beste kvinnene og de beste mennene i denne idretten og sammenligner dem ser man vesentlige forskjeller. Det går selvsag litt på interesse også da, men det er STORE forskjeller. Jeg husker vi spilte mot et kvinnelag i toppserien for kvinner da jeg var 15 år, og vi vant faktisk...
Bohemia Skrevet 15. juni 2011 #6 Skrevet 15. juni 2011 Fotball er jo en sport som krever god motorikk. Tar man de beste kvinnene og de beste mennene i denne idretten og sammenligner dem ser man vesentlige forskjeller. Det går selvsag litt på interesse også da, men det er STORE forskjeller. Jeg husker vi spilte mot et kvinnelag i toppserien for kvinner da jeg var 15 år, og vi vant faktisk... Mulig du har motorikk, men refleksjonsevnen er tydelig ikke på topp. Hvordan vet du at det var motorikken som utgjorde at dere vant? Men hvis slik var, hvordan vet du at dere vant fordi dere fra naturens side hadde bedre motorikk en kvinnene dere spilte mot? Gutter introduseres typisk tidligere for fotball enn jentene gjør, noe som bidrar til at guttene får tidligere ballfølelse og motorikk i nettopp denne sporten. Gutter er typisk også raskere og sterkere enn kvinner, men har ikke nødvendigvis bedre motorikk av den grunn. Motorikk er jo kroppsbeherskelse. Styrke og hurtighet er noe annet. Hvordan vet du at dere ikke vant pga. styrke og hurtighet og mer erfarin med fotball, enn at dere vant fordi dere fra naturens side hadde bedre motorikk enn disse kvinnene? Nei se det, det kan du ikke vite. Faktisk. 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #7 Skrevet 15. juni 2011 Mulig du har motorikk, men refleksjonsevnen er tydelig ikke på topp. Hvordan vet du at det var motorikken som utgjorde at dere vant? Men hvis slik var, hvordan vet du at dere vant fordi dere fra naturens side hadde bedre motorikk en kvinnene dere spilte mot? Gutter introduseres typisk tidligere for fotball enn jentene gjør, noe som bidrar til at guttene får tidligere ballfølelse og motorikk i nettopp denne sporten. Gutter er typisk også raskere og sterkere enn kvinner, men har ikke nødvendigvis bedre motorikk av den grunn. Motorikk er jo kroppsbeherskelse. Styrke og hurtighet er noe annet. Hvordan vet du at dere ikke vant pga. styrke og hurtighet og mer erfarin med fotball, enn at dere vant fordi dere fra naturens side hadde bedre motorikk enn disse kvinnene? Nei se det, det kan du ikke vite. Faktisk. Herrgud, man ser jo det lang vei. Har du sett når kvinner dribler? (Og jo, dette har med motroikk å gjøre, 100%) Det er ikke bare det at en herrelag hadde slått et kvinnelag, det er faktisk mye finere fotball å se når mennene spiller også! Det er på en måte mye mindre klumsete. Så jo, det har mye med motorikk å gjøre. Er erfaren fotballspiller.
Bohemia Skrevet 15. juni 2011 #8 Skrevet 15. juni 2011 Herrgud, man ser jo det lang vei. Har du sett når kvinner dribler? (Og jo, dette har med motroikk å gjøre, 100%) Det er ikke bare det at en herrelag hadde slått et kvinnelag, det er faktisk mye finere fotball å se når mennene spiller også! Det er på en måte mye mindre klumsete. Så jo, det har mye med motorikk å gjøre. Er erfaren fotballspiller. Mennene spiller som en gjeng elefanter, lite finesse og lite grasiøst. Men hvis du er så opptatt av at sporten skal være fin å se på kan jeg foreslå synkronsvømming. Et erfarent troll er du iallefall. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #9 Skrevet 15. juni 2011 Herrgud, man ser jo det lang vei. Har du sett når kvinner dribler? (Og jo, dette har med motroikk å gjøre, 100%) Det er ikke bare det at en herrelag hadde slått et kvinnelag, det er faktisk mye finere fotball å se når mennene spiller også! Det er på en måte mye mindre klumsete. Så jo, det har mye med motorikk å gjøre. Er erfaren fotballspiller. har du sett menn danse? synes å at en gjennomsnittlig kvinne tegner/maler bedre enn den gjennomsnittlige mann. 3
Gjest Thessie! Skrevet 15. juni 2011 #10 Skrevet 15. juni 2011 Jeg har lite tro på at det er forskjell på motorikken til kvinner og menn. Kvinner er best i dansing, og menn i fotball. Det har nok mer med hva de interreserer seg for og hva de begynner tidligst med.
Ibanez Skrevet 15. juni 2011 #11 Skrevet 15. juni 2011 En ting er finmotorikk og grovmotorikk. Som Thessie! sa; det har nok mye med hva man er interessert i og begynner tidlig med.
Gjest hogwash Skrevet 15. juni 2011 #12 Skrevet 15. juni 2011 Mine erfaringer innen Yoga tilsier at kjønnene har forskjellig motorikk og øvelser de mestrer raskt, ikke at det ene kjønnet nødvendigvis generellt er bedre.
CoffeeCup Skrevet 15. juni 2011 #13 Skrevet 15. juni 2011 Dette synes jeg er en helt grunnløs påstand... Gode eksempler fra de ovenfor.
Gjest odisi73 Skrevet 15. juni 2011 #14 Skrevet 15. juni 2011 Du må være den samme AB som tidligere i dag lurte på om menn er bedre ledere enn damer. Det er ivertfall noen som er ute etter at menn er bedre enn kvinner og det er de ikke. Tror de fleste av oss kan oppnå samme resultat hvis vi har samme utgangspunkt.
Larsern Skrevet 15. juni 2011 #15 Skrevet 15. juni 2011 Jeg vil tro at menn har bedre motorikk enn kvinner, men hvordan bevise det? Alle idretter jeg kan komme på har adskilte ligaer for kvinner og menn, alt fra ping pong, tennis til fotball, handball, turn osv. Menn har fra naturens side bedre fysikk enn kvinner, er det ikke da naturlig at de mekanismene som har favorisert fysikken til menn, også har favorisert motorikken?
Yme Skrevet 15. juni 2011 #16 Skrevet 15. juni 2011 Jeg har lest at menn har bedre kropskontroll enn damer, fordi vi har mye større... øøh... den delen i hjernen som styrer det der. Husker ikke hva den heter... De eneste observasjonene jeg har gjort selv, er at det virker som jenter ikke veit hvordan man rister proteindrikken sin etter trening. De ser helt klønete og hjelpesløse ut der de sitter, og kaster flaska si fram og tilbake med mer eller mindre vilkårlige bevegelser. Selv har jeg elendig motorikk, og kan ofte halvveis kræsje i veggen, når jeg prøver å gå gjennom en dør, eller dunke borti andre ting, men jeg er veldig flink til å tegne, male og drive med pirk.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #17 Skrevet 15. juni 2011 Har du sett en mann danse aerobic? Har prøvd det en gang. Aldri mer!
Bohemia Skrevet 15. juni 2011 #18 Skrevet 15. juni 2011 At menn og kvinner konkurrerer innenfor hver sine grener innen de ulike idrettene handler ikke om at de motoriske ferdighetene som kroppsbeherskelse, smidighet og balanse er ulike, men at menn og kvinner er ulike mht. muskelmasse og dermed hurtighet og styrke. Dette er noe alle, vel nesten alle, vet. Gutter oppfordres i større grad enn jenter til å være fysisk aktive, og tillates i større grad enn jenter til å klatre i trær og andre potensielt beinbrekkende aktiviteter. Mange foreldre, særlig fedre, er kritiske til at døtre driver med fotball, kampsport, og andre tradisjonelle maskuline aktiviteter. Til og med barneklærne designes slik at de gir mer bevegelsesfrihet for gutter enn for jenter. Men at kvinner og menn fra naturens side, mht. hjerne og fysiologi, har ulik motorikk generelt, er bare sprøyt. Menn som påstår denslags har nok ronket på seg en vond høyrehånd og er irritable fordi dama sitter og strikker. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #19 Skrevet 15. juni 2011 Det varierer vel etter hvilken øvelse det er snakk om. Menn er ikke noen naturtalenter til aerobic som det påpekes mens kvinner er litt keitete i fotball. Største forskjellen ligger vel egentlig bare i muskelmasse. Og så har menn vissnok bedre dybdesyn.
Larsern Skrevet 15. juni 2011 #20 Skrevet 15. juni 2011 Hva har aerobic med dette å gjøre? Menn trener knapt aerobic, kvinner trener knapt noe annet, og jeg har til gode å se en aerobicsal hvor mer enn halvparten av deltagerne (kvinnene) holder takta.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå