Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 19 år, er ca. 162 cm høy og veier rundt 58 kg. Har en del muskler, har litt kraftig beinbygning, er slank (timeglassfigur) og litt stram. Men her er alt bare "litt". Jeg vil bli mer markert eller strammere rett og slett.

Jeg trener gjennomsnitt 4 ganger i uka. Noen ganger 5 og noen ganger 6. Andre ganger 3. Men ja, 4 ganger i uka for det meste. Og det pleier å være to intervalløkter, en styrkeøkt og en litt roligere jogging på mellom 30-50 minutter. Jeg syns jeg trener bra, jeg presser meg spesielt hardt på intervalløktene.

Men kostholdet kan jeg heeelt sikkert bli flinkere på. Jeg har nå begynt å spise litt ofte havregryn med kanel, rosiner, bananbiter, cottage cheese og melk. Ellers spiser jeg knekkebrød med pålegg som makrell, ost, kaviar, skinke o.l. I det siste har jeg hatt veldig godtesug og kjøper gjerne noe hver kveld. Ikke potetgull og sånt, men mer nøtter, en sjokoladeplate, is...

Hva kan jeg gjøre for å forbedre kostholdet mitt? Hva slags middag burde jeg spise? Jeg spiser ganske mye pasta og kjøttdeig (mager eller kylling) eller taco blir det også¨mye av. Jeg bor for meg selv med kjæresten min. Så lager altså maten selv... pluss at jeg ikke har råd til hva som helst, så går fort til det billigste og letteste. Fiskegrateng for eksempel.

Jeg vil altså bli strammere overalt og få litt mer synlige muskler i armer feks. Og så syns jeg 58 kg er litt mye for min høyde som er på 162? Men s har jo det mye å si på beinbygnigen min også osv.

Litt tips og råd?? :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er verken kostholds- eller treningsekspert, men du burde kanskje ikke spise så mye pasta.... og 58 kg høres ut som en super vekt når du er 1,62 høy :)

Gjest aeikina
Skrevet

jeg er verken kostholds- eller treningsekspert, men du burde kanskje ikke spise så mye pasta.... og 58 kg høres ut som en super vekt når du er 1,62 høy :)

58 kg på 162cm er i teorien mye. Jeg er 174cm og SER best ut på 58 Kg. Men som TS her selv sier, kommer det ann på hvordan man er bygd. Noen vil kunne se lettere ut enn det de faktisk er og omvendt.

AnonymBruker
Skrevet

58 kg på 162cm er i teorien mye. Jeg er 174cm og SER best ut på 58 Kg. Men som TS her selv sier, kommer det ann på hvordan man er bygd. Noen vil kunne se lettere ut enn det de faktisk er og omvendt.

58 kg på 162 cm gir en bmi på 22.11, som er vel innenfor normalvekt, så jeg vet ikke hvordan det i teorien kan være mye?

I praksis er det store forskjeller på folk, noe som gjør at bmi ikke alltid er en god pekepinn. Men likevel..

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir fryktelig provosert når man sier at 58 kg er mye på 1.62, i teorien eller ikke! Som en over meg presiserer, er det helt innenfor normalen. Jeg får helt delirium av et samfunn som hevder at alt over "undevektig" er for mye. Slutt med det!

(Og som et ps, før alle kaster seg over meg: nei, jeg er ikke overvektig og ute etter å forsvare meg på noe vis!)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)

TS her. Jeg syns også selv at 58 kg hørtes mye ut til en høyde på 162. Hvis jeg skulle sagt hvem jeg ligner mest på i kroppen av kjendiser, ville det blitt Britney Spears. Vi har akkurat lik kroppsform og beinbygning. Alt egentlig.

To bilder av Britney der jeg ligner henne mest:

http://i54.tinypic.com/2pow9k5.jpg

http://i51.tinypic.com/vymy5t.jpg

Ser nesten nøyaktig slik ut. Britney Spears er kjempeflott, jeg sier ikke at hun ikke er det. Hun ser sunn og stram ut, just like me. Men jeg ønsker å ha mindre fett spesielt på lår og mage. Jeg vil se mer slik ut:

http://i51.tinypic.com/vrwk84.jpg

Jeg bruker mellom 36-38 i buksestr, og s-m i gensere o.l. Jeg vil ikke bli tynn eller noe av det der. Jeg vil bare bli mer fornøyd med meg selv, og jeg vet at hvis jeg hadde sett ut som Britney på det siste bildet ville jeg vært mye mer fornøyd med meg selv! Jeg tenker aldri på vekta, men heller mer på målebånd o.l.

Uansett, der har dere et godt bilde av hvordan jeg ser ut nå og hvordan jeg VIL se ut. Og jeg setter meg realistiske mål, men trenger litt veiledning til å begynne med... Jeg ser opp til Britney blant annet og syns hun ser kjempebra ut. Har alts ingen drømmer om å se ut som Adriana Lima eller de andre tynne supermodellene, langt ifra!

Endret av SportyShorty
Gjest aeikina
Skrevet (endret)

TS her. Jeg syns også selv at 58 kg hørtes mye ut til en høyde på 162. Hvis jeg skulle sagt hvem jeg ligner mest på i kroppen av kjendiser, ville det blitt Britney Spears. Vi har akkurat lik kroppsform og beinbygning. Alt egentlig.

To bilder av Britney der jeg ligner henne mest:

http://i54.tinypic.com/2pow9k5.jpg

http://i51.tinypic.com/vymy5t.jpg

Ser nesten nøyaktig slik ut. Britney Spears er kjempeflott, jeg sier ikke at hun ikke er det. Hun ser sunn og stram ut, just like me. Men jeg ønsker å ha mindre fett spesielt på lår og mage. Jeg vil se mer slik ut:

http://i51.tinypic.com/vrwk84.jpg

Jeg bruker mellom 36-38 i buksestr, og s-m i gensere o.l. Jeg vil ikke bli tynn eller noe av det der. Jeg vil bare bli mer fornøyd med meg selv, og jeg vet at hvis jeg hadde sett ut som Britney på det siste bildet ville jeg vært mye mer fornøyd med meg selv! Jeg tenker aldri på vekta, men heller mer på målebånd o.l.

Uansett, der har dere et godt bilde av hvordan jeg ser ut nå og hvordan jeg VIL se ut. Og jeg setter meg realistiske mål, men trenger litt veiledning til å begynne med... Jeg ser opp til Britney blant annet og syns hun ser kjempebra ut. Har alts ingen drømmer om å se ut som Adriana Lima eller de andre tynne supermodellene, langt ifra!

Hvis du ser ut som det der, så har jeg fått nok ett bevis på at kg kanskje ikke alltid er det man skal gå utifra. Jeg har ikke en så fin kropp og jeg er 12 cm høyere enn deg men kun 3 kg tyngere..Rart det der, at man kan se så forskjellig ut uanvhengig av vekta...

Endret av SportyShorty
Gjest Emily25
Skrevet (endret)

.

Endret av Emily25
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Ja, jeg ser ca sånn ut. Kan prøve å få tatt bilder av meg selv og legge ut her, men det går ikke akkurat nå ettersom kameraet ikke er her. Og jeg syns selv 58 kg er litt rart... hehe. Jeg syns selv jeg ser ut som en 54-55 kg eller noe... Men ja, som sagt har jeg en del muskler og litt kraftig beinbygning. Kanskje puppene også har noe å si? :gjeiper: Jeg bruker 75c-80c i bh.

Uansett, ingen som har litt peil?? :sjenert:

Skrevet (endret)

Trådstarter: Høres ut som du trener absolutt nok kondisjonstrening. Jeg ville byttet ut en av kondisjonsøktene med en styrkeøkt. Ikke vær redd for å bruke vekter, både maskiner og frivekter! Ingen sjanse for at du plutselig ser ut som et muskelberg.

Du sier du trener styrke nå, hva trener du, har du progresjon osv?

Prøv å bytte kvelssnacksen med noe sunnere. Liker du yogurt, prøv å finne en du liker (helst en uten et tonn sukker)? En frukt i tillegg kanskje.

Det blir for dumt å sammenligne vekt, høyde osv! Spesielt rettet til deg som sa at det kunne være mye. Vi har jo INGENTING vi kan si på det så lenge man ikke engang har et bilde av trådstarter?

Jeg er 166-167 og veier 65 kg. Oioioi!! SEKSTIFEM KILOOOO!

Jeg er fornøyd med kroppen min, vekta er et tall. Det jeg ser i speilet er tusen ganger mer viktig enn hva tallet på vekta påstår.

Endret av Spøkelse
AnonymBruker
Skrevet

Legg til minst en styrkeøkt til, og her skal du løfte tungt kvinne! Be gjerne om veiledning på treningssenteret. Om du ikke har råd til en personlig trener som kan vise deg vei første gangen så se litt på denne dama www.BodyRock.Tv .

Gjest *Maja*
Skrevet

Slik du beskriver deg selv så er det jo muskler på kroppen din, men du vil se mer definert ut...da er det fettprosente din som må ned. Etter at jeg begynte å jogge fikk jeg endelig resultatene jeg ville oppnå. Kroppen har blitt mye mer markert og strammere. Den siste tiden har jeg også begynt å klatre, noe som virkelig gir deg fine definerte muskler...

Men som sagt; Mye er gjort med jogging...start med 3 km et par ganger i uka(alt etter hvor joggetrent du er) og øk til du klarer en halv mil 5-6 dager i uka...

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tuusen takk for svar! Skal få prøvd å trene litt mer styrke og kanskje enda hardere. Og lengre joggeturer må jeg også få til.

Forslag til joggetempo evt.? Jeg syns det er skikkelig kjedelig å jogge en hel time på mølla, men ute er det helt greit. Men når det er dårlig vær den dagen jeg har planlagt å jogge i en time for eksempel, hva kan jeg gjøre da? Forslag til hvordan jeg kan få de 60 minuttene på mølla til å gå litt fortere? hehe. For eksempel å dele det opp... Det var en periode der jeg faktisk jogget 2 ganger i uka på mølla i 60 minutter, for da var jeg kjempemotivert plutselig. Men så ble det kjedelig etter 3-4 uker og siden da har ikke det vært noe lengre enn 45 minutter ca.

Gjest *Maja*
Skrevet

TS her.

Tuusen takk for svar! Skal få prøvd å trene litt mer styrke og kanskje enda hardere. Og lengre joggeturer må jeg også få til.

Forslag til joggetempo evt.? Jeg syns det er skikkelig kjedelig å jogge en hel time på mølla, men ute er det helt greit. Men når det er dårlig vær den dagen jeg har planlagt å jogge i en time for eksempel, hva kan jeg gjøre da? Forslag til hvordan jeg kan få de 60 minuttene på mølla til å gå litt fortere? hehe. For eksempel å dele det opp... Det var en periode der jeg faktisk jogget 2 ganger i uka på mølla i 60 minutter, for da var jeg kjempemotivert plutselig. Men så ble det kjedelig etter 3-4 uker og siden da har ikke det vært noe lengre enn 45 minutter ca.

Jeg jogger 5 km 6-7 dager i uka...jogger da på 8,5-9 km/t og bruker ca. 30-35 minutter. Jeg synes det er bedre med litt kortere turer, men flere dager i uka enn å løpe en time om gangen; Da kjeder jeg meg...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jogger 5 km 6-7 dager i uka...jogger da på 8,5-9 km/t og bruker ca. 30-35 minutter. Jeg synes det er bedre med litt kortere turer, men flere dager i uka enn å løpe en time om gangen; Da kjeder jeg meg...

Det var jo smart! Skal prøve den metoden selv :) Jogget ca. 40 minutter i dag morges. Kanskje jeg skal begynne å jogge den runden hver morgen... hehe! Søndag kan være fridagen min!

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter: Høres ut som du trener absolutt nok kondisjonstrening. Jeg ville byttet ut en av kondisjonsøktene med en styrkeøkt. Ikke vær redd for å bruke vekter, både maskiner og frivekter! Ingen sjanse for at du plutselig ser ut som et muskelberg.

Du sier du trener styrke nå, hva trener du, har du progresjon osv?

Prøv å bytte kvelssnacksen med noe sunnere. Liker du yogurt, prøv å finne en du liker (helst en uten et tonn sukker)? En frukt i tillegg kanskje.

Det blir for dumt å sammenligne vekt, høyde osv! Spesielt rettet til deg som sa at det kunne være mye. Vi har jo INGENTING vi kan si på det så lenge man ikke engang har et bilde av trådstarter?

Jeg er 166-167 og veier 65 kg. Oioioi!! SEKSTIFEM KILOOOO!

Jeg er fornøyd med kroppen min, vekta er et tall. Det jeg ser i speilet er tusen ganger mer viktig enn hva tallet på vekta påstår.

Syns du ser kjempeflott ut! Veltrent og former :jepp:

Skrevet

Hehe, takk for det. Tok vekk linkene, følte det var litt kleint :fnise:

Gjest *Maja*
Skrevet

Det var jo smart! Skal prøve den metoden selv :) Jogget ca. 40 minutter i dag morges. Kanskje jeg skal begynne å jogge den runden hver morgen... hehe! Søndag kan være fridagen min!

Ja...totalt sett får du jo mer mosjon med kortere økter daglig, enn lange trege turer 2 ganger i uka...også er det deilig å la kroppen få jobbe litt hver dag...en føler seg så fresh :jepp:

Gjest norah
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvor langsiktig rådet om å jogge 5-6 dager i uken er?

Jogging fører jo veldig lett til belastningsskader, og jeg tenker at det er urealistisk å opprettholde et slikt mål i lengden.

Når det kommer til styrketrening(som TS burde trene mer av dersom hun vil ha mer definerte muskler og bli generelt sterkere) så man trene minst 2 styrkeøkter i uka(fullkroppsprogram helst, eller splittprogr. oftere) for å få særlig effekt(muskler er jo ferskvare).

Det blir slik sett minimum 7-8 treningsøkter i uken, eventuelt at TS legger styrken etter jogging(noe jeg tror rask kan føre til belastningsskade ved å trene relativt tung benstyrke etter jogging såpass ofte).

Jeg personlig ville heller lagt det opp på en måte som kan opprettholdes over flere år - mer styrketrening for å faktisk få mer definerte muskler(og styrke skjelett) og litt mindre belastende kondisaktivitet. Enten via jogging et par ganger i uka(hvor en er intervall), eller et par spinningtimer. Forbrenner litt mindre, men belaster også mindre.

Jeg tenker det er helt greit å øke muskelmassen og dermed minske fettprosent, men jeg vil aldri anbefale noen med din vekt TS til å gå ned i kilo - du har tross alt en meget sunn og det jeg vil tro slank kropp.

AnonymBruker
Skrevet

Hva som SER best ut er jo enormt subjektivt! Hva som er sunt og normalt er litt mindre subjektivt..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...