Gå til innhold

Friskt blod i avføringen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den siste tiden innimellom hatt litt helt rødt blod sammen med avføringen. Blodet er ikke blandet med avføringen, men kommer samtidig. Jeg vil helst slippe å gå til legen... jeg har heller ingen andre symptomer og er bare 31 år.. Noen erfaringer eller tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan nok ikke slippe å gå til lege i ditt tilfelle.

Gå på apoteket å kjøp en beholder til en avføringsprøve. Bestill en time omgående og ta med en avføringsprøve.

Det er helt uvesentlig hvor ung/gammel en er, alle kan bli syke.

Det er jo ikke sikkert det er noe i veien med deg, men skulle det være noe, så er det alltid viktig å få stilt en diagnose raskt og få riktig behandling.

Ønsker deg lykke til.

Vær så snill å oppsøke lege!!! Please please.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har den siste tiden innimellom hatt litt helt rødt blod sammen med avføringen. Blodet er ikke blandet med avføringen, men kommer samtidig. Jeg vil helst slippe å gå til legen... jeg har heller ingen andre symptomer og er bare 31 år.. Noen erfaringer eller tips?

Hvorfor vil du helst slippe å gå til legen? Legen har garantert vært borti mye rarere ting enn dette. Mest sannsynlig er det sår på grunn av treg mage, hemorider eller lignende. På den annen side så er det en mulighet for at det kan være kronisk tykktarmbetennelse (ulcerøs colitt) eller et tidlig tegn på tykktarmskreft.

Det er vel mye bedre å ta en tur til legen nå enn å oppdage at du har fremskreden og derfor uhelbredelig tykktarmskreft om et halvt år?

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm. Det høres j onesten ut på svarene som om dere tror det er kreft.. Det er da vel mest sannsynlig ikke noe farlig???

Skrevet

Rift i endetarms åpningen?

Treg mage?

Vondt når du går på do?

Skrevet

Hmmm. Det høres j onesten ut på svarene som om dere tror det er kreft.. Det er da vel mest sannsynlig ikke noe farlig???

Mest sannsynlig? Ja.

Garantert? Nei.

Kom deg til legen, du :) Det er ikke farlig, jeg har gjort det selv. Sannsynligvis slipper du unna med en hemorrhoide-krem og kostholdsråd :)

AnonymBruker
Skrevet

Rift i endetarms åpningen?

Treg mage?

Vondt når du går på do?

KJa, kan jo være rift.. har en del treg mage :frustrert:

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert rift - jeg merker det innimellom selv, og er ingenting farlig her iallefall :-) Er du bekymret dog, burde du gå til lege for å få stilnet bekymringen :-)

AnonymBruker
Skrevet

Friskt blod i avføringen som ikke er blandet med avføring kommer som regel fra hemorioder eller rift i analåpningen.

Men en legesjekk er ikke så dumt.

Når det skal tas hemofec (prøve for blod i avføringen), så skal man ta prøve fra midten i avføringen for å hindre at den blir påvirket av blødninger fra analåpningen.

AnonymBruker
Skrevet

Lege. Ikke kvinneguiden. Lege

Skrevet

Jeg er enig i at du bør oppsøke lege for sikkerhets skyld, men det er jo ganske lett å sjekke selv om det er en utvendig rift. Når du har gjort nummer to og tørket ferdig, kan du sitte stille noen sekunder, så trykker du et papir forsiktig mot endetarmsåpningen (ikke inni). Er det blod på papiret så forsøker du igjen for å se om det kommer fra et bestemt sted - gjør det det, er det nok snakk om utvendig rift.

Dette har skjedd meg noen ganger i forbindelse med treg mage (selv om jeg svært sjelden plages av det). Første gangen ble jeg skremt, men skjønte fort at det bare var utvendig rift. Om du stadig plages av det bør du ta en tur til legen - først og fremst pga. den trege magen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...