Gå til innhold

Ny katteeier


cha

Anbefalte innlegg

Hei dere. Jeg har tatt inn en eierløs katt som har gått rundt her i ca en mnd. Men har ikke hatt ansvar for en katt før, så trenger deres hjelp. Veit jo selvsagt at han skal ha mat osv, men hva pleier dere å gi som mat? Hvor ofte? Bare melk, både melk og vann? Vil ikke. Ha kommentarer som sier at jeg burde tenkt på dette før jeg tok den til meg. Syntes s synd på henne, og hun får det mye bedre her. Noe som vil dele med meg?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke gi katten melk, det tåler den ikke! Rent vann daglig holder i massevis..:)

Mat får du på dyrebutikken..Etter alder og behov! Spør deg frem etter hvordan katt det er! Råder deg også å ta med katten til dyrlege for å sjekke for chip, få vaksiner og sjekke hvor gammel katten er og om den er frisk..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere. Jeg har tatt inn en eierløs katt som har gått rundt her i ca en mnd. Men har ikke hatt ansvar for en katt før, så trenger deres hjelp. Veit jo selvsagt at han skal ha mat osv, men hva pleier dere å gi som mat? Hvor ofte? Bare melk, både melk og vann? Vil ikke. Ha kommentarer som sier at jeg burde tenkt på dette før jeg tok den til meg. Syntes s synd på henne, og hun får det mye bedre her. Noe som vil dele med meg?:-)

Tåler ikke katter melk? Er jo så mange som gir kattene sine det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjør de ikke.. De blir syke av det og får nyreproblemer..

Så hvis du vil gi den melk så kjøp kattemelk på butikken! Er igrunn unødvendig men..hehe

Viktigere at den får i seg ordentlig mat fra dyrebutikk og at den har tilgang på rent vann hele dagen..:)

Og som sagt, så må den en tur til dyrlege i tilfelle den har orm eller lignende sykdommer siden den har gått ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når du er hos dyrlegen synes jeg du skal få den kasterert eller sterilisert om den ikke allerede er det. Ser at du skriver både han og hun om katten :fnise:

Lykke til med ny pus! Ingen ting er som en malende pus ved siden av seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smørbukk

Vi gir katten vår melk, men det er melk som er beregna på katter :) Det er litt dyrt, så det er ikke noe hun får ofte altså. Det er litt i helger og sånt noe, litt sånn som vi spiser godteri :gjeiper: Vi gir den også noen tyggepinner og sånn "kattegodteri" som er bra for tannstein, pels og fordøyelse :) Kattematen blir kjøpt hos vetrinæren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carleigh-Ann

Grattis med pus,de er noen herlige skapninger. Jeg gir min katt tørrfor til daglig også får hun en boks med sheba på lørdager. Melk er ikke bra,gi den vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt skal ikke ha melk da den blir dårlig i magen! Gi friskt vann istede :-) Når jeg mater mine katter fyller jeg bare opp skåla, den er alltid full så de spiser når de er sultne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha alltid vann og tørrfor stående fremme. Vi har en "foringsautomat" til våre puser som holder ca en uker delt på 3 puser, og en vannautomat som holder vannet friskt.

Men det du trenger er en skål med tørrfor, en eller flere skåler med vann rundt omkring i huset, kattedo-gjerne med tak, klorebrett, noen leker og gjerne et teppe/kurv til pusen. Pusen legger seg nok der den vil uansett, men kan være kjekt å ha.

Du kan også supplere kosten med våtfor, men det er ikke noe katter MÅ ha. Våre får det som "lørdagsgodt" 1-2 ganger i uken. Men kjenner andre eiere som gir pusen våtfor 1-2 ganger om dagen.

Hvis pusen er veldig tynn så kan du gi den litt kattungemelk som du får kjøpt på butikken. De fleste dyr, og mennesker (utenom Europa)tåler kun melk når de er små, og når de blir eldre får de aller fleste i allefall vondt i magen av melk(ikke den spesielt beregnede, men den er helt unødvendig).

Ellers vil jeg si gratulerer med pusekatt, de er noen herlige skapninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den med til dyrlegen først, og få sjekket om den er chippet, så du kan få bekreftet at det er en hjemløs katt. Litt kjipt hvis det viser seg at det er noen som savner en pus som har gått seg bort.

Vaksiner og kastrering/sterilisering er også greit å få orden på.

Tørrfor og friskt vann tilgjengelig hele tiden, klorestativ, og tilgang til å gå ut, siden den har vært ute såpass mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Liker katten deg ? :)

En hjemløs katt som ikke engang har hatt et midlertidig sted å bo (og å få mat, kos og trygghet) vil, dersom den liker deg nå, etter en stund elske deg inderlig :rodmer:

Men, før dere faller helt for hverandre så er (som flere har sagt) en tur til dyrlegen for å undersøke om den har en chip eller kanskje "bare" øretatovering, et veldig godt råd.

Tanken på at den bor et sted og du må sende den hjem igjen er til å gråte blod av dersom dere alt har blitt venner av hjertet :tristbla:

I alle fall; bruk tid på den. Bli kjent med den og la den bli kjent med deg. Bruk tid på å kose (når katten vil), inviter til å ligge på fanget, i armkroken eller andre posisjoner på din kropp som katten liker :fnise:

Kjøp en pose godt kvalitetsfor (i dyrebutikk eller hos dyrlegen) og lan pusen få ha tørrmat tilgjengelig hele tiden :)

Katter er småspisere som spiser litt, tar seg en runde, spiser litt til, tar seg en runde til. og slik går det for seg :)

Du kan innynde deg med litt våtmat en gang i blandt, men vær oppmerksom på at det er forferdelig lett å skjemme bort en katt noe helt fryktelig, og du vil elske det :)

Friskt vann i egen vannkopp :) Plasser vannkoppen et stykke unna maten.

Og nyt å ha blitt adoptert av en katt.

Er du like gal som meg så lar du katten sove i sengen din :fnise:

Edit: Melk har du alt fått svar på. De fleste voksne katter er intolerante for laktosen slik den foreligger i søt melk. Men, youghurt og rømme går som regel helt greit. En spiseskje yoghurt på en skål er snadder, dersom pusen liker youghurt :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to katter som har havna på trappa hos meg. Ene var ca 10 uker bare, den siste 4-5 mnd. Sjekket begge hos veterinær for å se om de var chippet. Satte opp lapper på butikkene rundt her, og så etter om eierne hadde satt opp lapper, fulgte med i avisa på tapt/funnet, sjekket dyrebar.no tror jeg det heter. Men eierne dukket ikke opp. Greit å se an litt før man får helt amok i dyrebutikken og handler leker, klorestativer osv. Eller kastrerer for den saks skyld...

Mine er nå begge kastrert og vaksinert. Og trives som plomma i egget. Har aldri prøvd å komme seg ut igjen, ingen problemer med å ha dem som inne katter selv om de har vært ute før. Kanskje de er livredde for å ikke komme inn igjen?

Begge er noen skikkelige koseklumper, og det føles godt å ha blitt adoptert av to herlige katter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...