Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! :)

Jeg er en jente på nå 20 år, som har gått regelmessig til lege hver måned de siste to og et halvt årene. Det startet med at jeg slet med angst og depresjoner, men etter hvert som jeg jobbet med dette og nå er så og si frisk på dette området, fant jeg ut at kroppen min fortsatt var syk.

Jeg er ofte ufattelig sliten og trøtt, har mye vondt i muskler, ledd, mage og hode, og vil tro at immunforsvaret mitt er så og si ikke eksisterende da jeg har vært mye og blir fort syk. Jeg kan ikke huske sist jeg følte meg ordentlig uthvilt, og jeg begynner å bli ordentlig lei!

Etter utallige legebesøk, får jeg bare beskjed om at det er "psykisk", men det VET jeg at det ikke er. Jeg prøver alt for å bli frisk; jeg trener 2-3 ganger i uken, spiser sundt, tar alle mulige kosttilskudd og sover nok. Jeg vet jeg har den riktige innstillingen. Det er da ikke normalt at ei på 20 skal være helt ødelagt etter 7,5 timer på jobb?! Noen dager er det så ille at jeg ikke klarer å gjøre annet enn å ta smertestillende og legge meg i et mørkt rom, for så og sove til dagen etter. Da ofte kun et par timer etter at jeg har kommet hjem fra jobb.

Dette begynner å bli et problem med sambo også, da han ikke helt forstår hvordan jeg kan være sånn, og det at jeg er så mye sliten- sliter selvfølgelig på forholdet også.. :tristbla:

Jeg har jo mine teorier om hva det kan være, da jeg ble bitt av flått som treåring, ble alvorlig syk, og mest sannsynlig har boreliose-viruset i kroppen enda. Men dette er noe norske leger tydeligvis er utrolig vrange på å finne ut noe om og tester sjeldent for..

Ellers har legene vært innom både fibromyalgi og ME, men lagt det fra seg.

Noen som har/har hatt eller vet om noen med lignende "sykdom"? Hva kan det være?

:takke:

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Først av alt, legene skal ikke finne ut om du har for eksempel Fibromyalgi. De skal henvise deg til en revmatolog om diagnosen skal stilles eller avkreftes.

Få legen til å gi deg en henvisning...det kan ta 1 år før man før man kan få time enkelte steder, så dette burde gjøres fort.

Da kan revmatologen gå gjennom slike lidelser og se om du har en av dem.

Dersom din lege avviser alle dine forslag om hva det evnt kan være, så hadde jeg byttet lege dersom jeg hadde vært deg.

Har selv Fibromyalgi, og hadde leger som bare smålo av meg og sa at det var bare å ta seg sammen...det var bare en "husmorsykdom" som ingen tok alvorlig.

Kom til en lege som tok meg på alvor og har fått henvisninger i hytt og pine for å finne ut hva det er som feiler meg. FM er en ting, men jeg legen vil gjerne at jeg sjekkes for flere ting så jeg står på venteliste for å få timer hos diverse spesialister.

AnonymBruker
Skrevet

vil ikke tippe noe som helst, men det høres akkurat ut som min borrelia.. sykehuset sendte meg til psykolog som 14-åring, fordi de ikke fant ut av det.. drittsekkene.. få deg en time på lillestrømklinikken

AnonymBruker
Skrevet

få legen din til å sende blod til sigurd aartun- mikroforsk!

om fastlegen ikke vil- gå til bjørn øverbye i arendal. eventuelt ring han og få henvisning til blodprøver i posten.

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått sjekket stoffskiftet ditt skikkelig?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte også fibromyalgi

Skrevet

Takk for tips og svar! :) Har bare noen spørsmål:

1. Hva gjør Lillestrømklinikken? Spesialister på noe, eller en vanlig klinikk?

2. Hva gjør sigurd aartun- mikroforsk? :)

3. Stoffskiftet er en av tingene som blir testet hver gang jeg har min månedlige legetime, og i perioder hvor jeg er veldig dårlig kan det slå ut litt, men som oftest ikke. Legen(-e. alle tre) har vel egentlig bestemt seg for at det er av så liten betydning at det "må" være noe annet.

Skrevet

3. Stoffskiftet er en av tingene som blir testet hver gang jeg har min månedlige legetime, og i perioder hvor jeg er veldig dårlig kan det slå ut litt, men som oftest ikke. Legen(-e. alle tre) har vel egentlig bestemt seg for at det er av så liten betydning at det "må" være noe annet.

Dette skal du ikke godta, for selv om du ligger lavt, men innenfor normalen, så kan det allikevel hende hende at det er helt feil for din kropp. I tillegg bør du gi beskjed om at alle prøvesvar skal sendes som kopi til deg, da har du selv mulighet til å følge med på verdiene dine.

Ellers så har jeg ikke noe annet tips enn å bytte fastlege.

Skrevet

Husk at når man tar blodprøver og analyserer dette, så sjekker de om du er "frisk" ut i fra referanseområdet til det enkelte stoffet som analyseres. Disse referanseverdiene sier noe om hvilke verdier 90% av befolkningen har når man er frisk. Det vil si at 10% av befolkningen ligger utenfor dette området til vanlig.

Si du f.eks som frisk ligger litt høyere enn referanseområdet når det gjelder jern-verdier.

En periode føler du deg slapp og trøtt, og går til legen for en blodprøve. Analysen utføres, og du får beskjed om at jernverdiene ligger innfor normalen, og alt dermed er ok.

Det du ikke får beskjed om, er at for DEG er kanskje disse verdiene for lave, og bør ta tilskudd en periode for å komme deg tilbake til DITT normalnivå.

På legekontor og sykehus kan man selvfølgelig ikke vurdere hver enkelt pasient mer nøyaktig enn å gå ut i fra referanseverdiene. Det hadde blitt altfor tidkrevende. Det er jo en grunn til at vi har disse referanseverdiene, de passer jo til de fleste av oss.

Men hvis du fortsatt føler at noe ikke stemmer, så er det kaskje noen verdier som ikke er der de bør være for DEG.

Kanskje du skal ta deg råd til å besøke en privat-klinikk..?

Evt. kan du be om utskrift av prøveresultatene, og vurdere de selv. kanskje du kjenner en som kan hjelpe deg med å se på de? Vurdér de over tid, og se på evt. endringer..

Lykke til, og ikke gi deg :)

..og forresten, så flott at du har tatt tak i psyken din og fått det bedre! Nå fortjener du å bli bra fysisk også :)

AnonymBruker
Skrevet

Når du har fått tatt disse blodprøvene du sier du har tatt hver eneste gang for bl.a å sjekke stoffskiftet,har du da tatt dem på fastende hjerte?

AnonymBruker
Skrevet

Det er en god klinikk som driver mye forskning, på bl.a borrelia og ME. Tar en drøss med prøver første gang, alt fra matintoleranse til virus, sopp osv. Jobber mye med utlandet, som desverre er mye, mye lengre kommet når det gjelder slike ting.

Han ser på blodet i mikroskopet sitt, og finner og tar bilde av virus, sopp og det som skulle gjenne seg der, om de hvite blodlegmene er i 'krig' og ting som blodprøver fastlegen tar ikke får med seg.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Dette skal du ikke godta, for selv om du ligger lavt, men innenfor normalen, så kan det allikevel hende hende at det er helt feil for din kropp. I tillegg bør du gi beskjed om at alle prøvesvar skal sendes som kopi til deg, da har du selv mulighet til å følge med på verdiene dine.

Ellers så har jeg ikke noe annet tips enn å bytte fastlege.

Signerer bare denne!

Skrevet

Signerer bare denne!

Jeg også! :opplyser:

Jeg har både for lavt stoffskifte og fibromyalgi, og dine plager høres mistenkelig kjent ut.

Jeg tror at stoffskiftet mitt var helt ute å kjøre så lenge uten behandlig, at det er grunnen til at jeg fikk fibromyalgi faktisk. Jeg var akkurat innenfor grensen på normalverdien. :glare:

Jeg fikk høre i ÅREVIS at det var psykisk. :(

Lykke til, ikke gi opp!!!

:klemmer:

Skrevet

Hei! :)

Jeg er en jente på nå 20 år, som har gått regelmessig til lege hver måned de siste to og et halvt årene. Det startet med at jeg slet med angst og depresjoner, men etter hvert som jeg jobbet med dette og nå er så og si frisk på dette området, fant jeg ut at kroppen min fortsatt var syk.

Jeg er ofte ufattelig sliten og trøtt, har mye vondt i muskler, ledd, mage og hode, og vil tro at immunforsvaret mitt er så og si ikke eksisterende da jeg har vært mye og blir fort syk. Jeg kan ikke huske sist jeg følte meg ordentlig uthvilt, og jeg begynner å bli ordentlig lei!

Etter utallige legebesøk, får jeg bare beskjed om at det er "psykisk", men det VET jeg at det ikke er. Jeg prøver alt for å bli frisk; jeg trener 2-3 ganger i uken, spiser sundt, tar alle mulige kosttilskudd og sover nok. Jeg vet jeg har den riktige innstillingen. Det er da ikke normalt at ei på 20 skal være helt ødelagt etter 7,5 timer på jobb?! Noen dager er det så ille at jeg ikke klarer å gjøre annet enn å ta smertestillende og legge meg i et mørkt rom, for så og sove til dagen etter. Da ofte kun et par timer etter at jeg har kommet hjem fra jobb.

Dette begynner å bli et problem med sambo også, da han ikke helt forstår hvordan jeg kan være sånn, og det at jeg er så mye sliten- sliter selvfølgelig på forholdet også.. :tristbla:

Jeg har jo mine teorier om hva det kan være, da jeg ble bitt av flått som treåring, ble alvorlig syk, og mest sannsynlig har boreliose-viruset i kroppen enda. Men dette er noe norske leger tydeligvis er utrolig vrange på å finne ut noe om og tester sjeldent for..

Ellers har legene vært innom både fibromyalgi og ME, men lagt det fra seg.

Noen som har/har hatt eller vet om noen med lignende "sykdom"? Hva kan det være?

:takke:

Det er umulig å si noe sikkert om dette her, men det du beskriver kan godt være forenlig med Borrelia. Dette er en diagnose som er vanskelig å stille, og billedet kompliseres av at det findes flere forskjellige Borrelia-arter som gir sykdom. Derved er ikke symptombillede og forløb alltid enhetlig. Her i Norge er det B. garinii som dominerer, men det findes andre arter. Det er 12 av de totalt 36 Borrelia-artene som gir sykdom hos mennesker, og hver av dem gir lidt forskjellige symptomer og forløb. Det er dessverre ikke veldig høy kompetanse på dette i Norge, selv om det er blitt veldig mye bedre de siste 10 - 15 årene.

Jeg tror forøvrig jeg vil advare deg mod denne Sigurd Aartun. Han har ingen uddannelse som skulle tilsi at han har dekning for sine teorier, og jeg er dybt skeptisk. Så vidt jeg har forstått, er han uddandet lærer, og har "studert lidt biologi, men ikke nok til å betraktes som profesjonell". Hvorledes en mann med denn bakgrunden skal kunde stille kompliserte diagnoser ved å betrakte blodutstryk i et mikroskop, og ikke udfører hverken serologiske prøver eller dyrkningsprøver, er for meg lidt av en gåte. Jeg har heller ikke fundet noen publikasjoner om dette, hverken fra ham selv eller andre. Jeg synes unektelig dette minder lidt om en viss "Dr" Robert O. Young, og jeg vilde ikke stole på hva han sier.

Som sagt, jeg kan ikke trekke noen konklusjoner ud fra hva du skriver, men minder om at depresjon og angst også kan gjøre deg temmelig udmattet, og kan gi en del somatiske plager. Hvis du har noen form for Borreliose i tillegg, er det ikke rart om du føler deg uggen og slapp.

• Liker 2
  • 11 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Jeg ser det er lenge siden dette innlegget ble lagt ut. Jeg kjenner mange som beskriver det samme som deg, som får påvist kronisk borreliose vha prøver sendt til tyskland. Norske prøver er ikke gode nok for å påvise dette. Kontakt Norsk borreliose senter, de er eksperter på dette området.

Skrevet

Kanskje du skal ta deg råd til å besøke en privat-klinikk..?

analyserer de blodprøver på en annen måte på privatklinikker da, de bruker vel de samme normalverdiene der?

Anonym poster: 0a539e14b5dc13b204c22ce4f3084531

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...