Gå til innhold

Knasende knær...


Bolla!

Anbefalte innlegg

jeg har gjennom hele oppveksten hatt plager i knærne, dette er noe som ligger i familien.

Når jeg for eksempel skal ta knebøy, så knaser det å føles ubehagelig, til tider vondt. Derfor unngår jeg å belaste knærne mer enn nødvendig.

Jeg vil så gjerne kunne jogge, men det gjør så vondt. Er fult klar over at dette kan ha noe med vekten min, men vet om flere som er tyngre enn meg som jogger og ikke har noe problemer med det.

Noen som har erfaring med knasende knær? Noen tips til hva jeg kan gjøre, om det eventuelt går an å trene opp knærne eller om det ikke er noe å gjøre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ms. Raggsokk

Snakk med en fysioterapeut. Jeg hadde noe lignende (kke pga vekt, men pga skade), og konklusjonen var løse bruskbiter som knaste når jeg belastet kneet. Det gjorde vondt verre at jeg "manglet" leddvæske (som kan stykes f.eks. gjennom Omega-3) og at musklene rundt kneet var svekket.

Så litt kosttilskudd og kneøvelser forbedret problemet mitt. Jeg har senere måttet operere ut bruskbitene, men det er en annen historie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Skal høre med fysioterapeut. Har jo ikke vært stor hele livet, men bestandig hatt problemer med knærne, så tror ikke det er vekten som er problemet, men det gjør det helt sikkert ikke noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at det kan trenes opp til en viss grad, avhengig av hva problemet skyldes. Skyldes det kneskålens posisjon kan f. eks. taping hjelpe. En lege og fysioterapeut vil kunne hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIl sikkert hjelpe deg å gå ned i vekt.

Kroppen trenger fett og proteiner for å fungere optimalt, så pass på å spise nok kjøtt, fisk, nøtter, avokado, oljer osv og husk å drikke nok vann! Og spis frukt og grønt og bær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knasingen i knærne er nok sannsynligvis fra løs brusk.

Smertene i knærne kan komme av brusken, eller andre kneplager. Får du en fysioterapaut til å vise deg noen øvelser for knærne vil du kunne trene musklene rundt kneet, og dermed avlaste det. Det vil kunne minske smertene i knærne. Fysioterapauten vil også kunne hjelpe deg med å finne ut hvilken type kne-plage du har, så det er absolutt verdt et besøk til fysioen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine knær har alltid knirket. Hvis jeg f.eks. "står" på knærne og beveger dem, så kommer det en slags knirkelyd. Har aldri vært plaget av dårlige knær, men skjønner ikke helt hva denne lyden kommer av :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at det er veldig likt slik det er hos meg... Hvordan er det for deg å ta knebøy for eksempel :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...