Gå til innhold

Hvordan finansierer dere deres bryllup

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer altså på hvordan dere finansierer deres bryllup og hvor mye sluttsummen ble/kommer til å bli. Det koster jo så vanvittig mye å feire den store dagen, hvor i all verden får folk pengene ifra :sukk:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vårt bryllup kostet totalt ca 50 000. Vi begynte allerede et år i forveien med småinnkjøp, når det var salg (duker, pynteting, etc, klær, sko). Så var det kun de store kostnadene som mat, leie av lokaler, musikk som var igjen til slutt. Vi leide rimelig lokale og lagde mesteparten av maten selv.

Våre foreldre bidro litt, de dekte endel av maten (lagde flere retter til koldtbordet) og stilte med mange kaker, blant annet. Men de store økonomiske utgiftene trakk vi fra sparekontoene.

AnonymBruker
Skrevet

Sparing, hovedsaklig.

Men har også hatt mye hjelp fra familien. Mamma og pappa (som har jobber hvor de reiser en del) donerte tax free kvota si til oss noen ganger, bandet gav vennepris, ect. Men vi sparte, og begynte tidlig med enkelte innkjøp for å fordele utgiftene.

Skrevet

Vi får 55.000 til sammen av foreldrene våre. Ellers bruker vi vel sparepenger tenker jeg. Veit ikke hvor mye det kommer på siden vi skal begynne å planlegge nå, men under 100.000 kommer vi hvertfall :) Pluss bryllupsreise da

AnonymBruker
Skrevet

Han har spart opp ca 100000, jeg har fått noe i arv/gave som jeg skal bruke også.

Skrevet (endret)

Jeg alene har vel spart opp 110 000 kr (- litt bidrag fra min samboer når han har hatt muligheten til det). Jeg er fulltidsstudent og jobber 50% ved siden av. Jeg har levd på studielånet og spart hele min lønn hver mnd + litt av studielånet. Har ikke akkurat levd fett, men man får det til hvis man går inn for det.

Tror dog ikke bryllupet blir så dyrt, men jeg vil ikke ta noen sjanser. Nå viser det seg at mine foreldre og hans foreldre kanskje vil betale deler av bryllupet, men vi får heller ta det som en bonus.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Vi sparer!

Skrevet

Vi og sparer.. Det vi får av foreldre blir gledelig mottatt men sparer som vi skal klare oss uten..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg alene har vel spart opp 110 000 kr (- litt bidrag fra min samboer når han har hatt muligheten til det). Jeg er fulltidsstudent og jobber 50% ved siden av. Jeg har levd på studielånet og spart hele min lønn hver mnd + litt av studielånet. Har ikke akkurat levd fett, men man får det til hvis man går inn for det.

Tror dog ikke bryllupet blir så dyrt, men jeg vil ikke ta noen sjanser. Nå viser det seg at mine foreldre og hans foreldre kanskje vil betale deler av bryllupet, men vi får heller ta det som en bonus.

Dette er ikke helt til tema, men jeg må bare spørre: Synes du ikke det er litt stusselig at du må betale så ufattelig mye for noe kjæresten din bare bidrar litt til?

• Liker 6
Skrevet (endret)

Dette er ikke helt til tema, men jeg må bare spørre: Synes du ikke det er litt stusselig at du må betale så ufattelig mye for noe kjæresten din bare bidrar litt til?

Nei. Jeg har muligheten, han har det ikke. Jeg kan ikke helt se hvorfor det skal være stusselig når dette er noe jeg synes er helt greit. Dette er ikke påtvunget meg, men noe jeg tar på meg som en selvfølgelighet. Den som kan bidrar, her bidrar vi rett og slett etter evne. Dette vil nok jevne seg ut med årene uansett. Sånn er det gjerne gjennom et langt samliv, i enkelte perioder vil part kunne bidra mer enn den andre.

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Skrevet

vi har spart i et år og har et år til å spare på dør den store dagen. både mine og min forlovedes foreldre ønsker å bidra men ca en tredel hver. dette er ikke noe vi har spurt om men noe begge sider har tilbydt seg. og da takker vi ja. :) har de lyst har de lov. men vi forlanget eller forventet ikke. (vi er 24år når vi gifter oss) Amma kom og sa at hun og pappa ville betale en tredjedel men jeg ville heller at de skulle sette en sum. det er tross alt jeg og min kjære som velger hvor stort bryllupet blir. og fordi vi velger å ha mange gjester (100 til middag) så forventer jeg ikke at mamma og pappa skla betale en tredjedel.. det er stor forskjeld på en tredjedel om det er 100gjester eller 50gjester til middagen. :)er det andre som har hatt ca 100stykk til middag? noen som har sånn ca pris hva jeg må regne for 3retters middag??

Skrevet

Vi (eller det er vel mest meg) kjøper litt stæsj og slikt litt etter hvert så vi fordeler utgiftene. Er ikke så flinke på sparing, så det er best for oss å fordele kostnadane. Er så heldige å få hjelp av foreldrene våre, samlet så får vi 15 000 kr, brudekjolen, alkoholen, live musikk og en del av maten av dem :) Li har lavbudsjettsbryllup da, så det blir ikke så veldig dyrt i utgangspunktet, men ser vi sikkert kommer opp i 50 000 til sammen for bryllupet med 60-70 gjester (altså inkludert det foreldrene betaler).

Skrevet (endret)

Vi får en plass mellom 80-100.000 fra foreldre, resten tar vi opp ett lite forbrukslån (i banken hvor vi er gode kunder og får god rente) som vi betaler raskt ned i løpet av max ett halvt år. Bryllupet blir nok mellom 130.000-150.000 så blir max et lite lån på 70.000. Kanskje vi prøver å spare litt også, men problemet er at vi kun har en inntekt og doble boutgifter da jeg er student frem til kun 4 mnd før bryllupet......

Endret av csj061
AnonymBruker
Skrevet

Vi får en plass mellom 80-100.000 fra foreldre, resten tar vi opp ett lite forbrukslån (i banken hvor vi er gode kunder og får god rente) som vi betaler raskt ned i løpet av max ett halvt år. Bryllupet blir nok mellom 130.000-150.000 så blir max et lite lån på 70.000. Kanskje vi prøver å spare litt også, men problemet er at vi kun har en inntekt og doble boutgifter da jeg er student frem til kun 4 mnd før bryllupet......

:filer: Hvorfor ikke vente til dere faktisk har råd til å gifte dere?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

vi har spart i et år og har et år til å spare på dør den store dagen. både mine og min forlovedes foreldre ønsker å bidra men ca en tredel hver. dette er ikke noe vi har spurt om men noe begge sider har tilbydt seg. og da takker vi ja. :) har de lyst har de lov. men vi forlanget eller forventet ikke. (vi er 24år når vi gifter oss) Amma kom og sa at hun og pappa ville betale en tredjedel men jeg ville heller at de skulle sette en sum. det er tross alt jeg og min kjære som velger hvor stort bryllupet blir. og fordi vi velger å ha mange gjester (100 til middag) så forventer jeg ikke at mamma og pappa skla betale en tredjedel.. det er stor forskjeld på en tredjedel om det er 100gjester eller 50gjester til middagen. :)er det andre som har hatt ca 100stykk til middag? noen som har sånn ca pris hva jeg må regne for 3retters middag??

Ca. en tusing per kuvert. Dette er inkludert drikke til maten.

Skrevet

:filer: Hvorfor ikke vente til dere faktisk har råd til å gifte dere?

Vi har råd, men min kjære som sitter på pengene vil gjøre det på denne måten, også for at vi skal slippe å gi avkall på noe pga bryllup. Er jo bare pga han ikke vil spare når vi ikke trenger, kan hende vi ikke trenger å ta opp lån engang. Han har bare sagt til meg at jeg skal planlegge det bryllupet jeg vil ha (alt må godkjennes av ham da) og så tar vi et lite lån om det skulle vise seg nødvendig. Men med min studentmentalitet så prøver jeg å spare det jeg kan! Har blandt annet bestemt meg for å lage brudebukett og blomsterdekorasjoner selv :D

Skrevet

Vi er begge studenter, og sparer der vi kan! Jeg sparer 25.000 og han sparer 25.000. Det klarer vi helt fint å gjøre når vi får både ferie- og skattepenger og det som er.

Vi har begge den tanken at vi nekter å bruke noe mer på dette på vårt bryllup. Vet at det finnes delte meninger om dette, men for oss er det bare sløsing av penger å bruke 100.000 kr feks på én dag.

Bryllupet vårt kommer til å bli kjempestas uansett! :)

(Det kan hende bryllupsreisen kommer utenfor... Vi får se.)

Dessuten spanderer mamma og pappa middagen.

Svigermor har snakket om at hun vil betale lokalet eller blomstene.

Jeg låner svigersøster sitt slør, venninna mi ordner hår og sminke, søskenbarnet mitt tar bilder som gave etc...

Men vi får ingen gitte pengesummer hos noen.

Vi ønsker å betale det vi kan, selv.

Det er lurt å sette opp et budsjett når dere starter planlegginga.

Da har du greie rammer å holde deg innenfor.

Lykke til!

Skrevet

Vi brukte ferie og skattepengene fra året før til ulike depositum + kjole og trykksaker.

Brukte sparepenger og litt av skattepengene til å betale det som gjensto de siste månedene før bryllupet + at vi fikk litt av begges foreldre, som var en kjempefin bonus.

Vi hadde utenlandsbryllup for 40 gjester, nærmeste familie og venner i utlandet. Og totalbudsjettet var på ca 60 000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...