Gjest Dina Skrevet 14. juni 2011 #1 Skrevet 14. juni 2011 Tenker på navn til gutten i magen... Han har far fra USA, og jeg tenker på å gi ham et navn som gjenspeiler det og knytter ham til bakgrunnen hans, uavhengig av om han kommer til å kjenne faren sin eller ikke. Vil gjerne dele navnetankene med dere, og vil gjerne ha konstruktiv tilbakemelding på navnene. Han kommer til å ha et norskt -sen- etternavn Thomas Alistair Douglas André Michael Alistair Michael James William Alistair William Nicholas William Atherton
Gjest Maneater? Skrevet 14. juni 2011 #2 Skrevet 14. juni 2011 De fleste der er faktisk ikke fine på norsk.
Bringebærjenta Skrevet 14. juni 2011 #3 Skrevet 14. juni 2011 Tenker på navn til gutten i magen... Han har far fra USA, og jeg tenker på å gi ham et navn som gjenspeiler det og knytter ham til bakgrunnen hans, uavhengig av om han kommer til å kjenne faren sin eller ikke. Vil gjerne dele navnetankene med dere, og vil gjerne ha konstruktiv tilbakemelding på navnene. Han kommer til å ha et norskt -sen- etternavn Thomas Alistair Douglas André Michael Alistair Michael James William Alistair William Nicholas William Atherton Disse er de fineste i min mening, men jeg synes ikke kombinasjonene var så veldig heldige... 1
Chelmon Skrevet 14. juni 2011 #4 Skrevet 14. juni 2011 Synes de høres litt lange og slitsomme ut jeg, liksom ikke noe god flyt i dem. Michael Andre synes jeg blir best, selv om det ikke var et av dine forslag Det passer også fint til et -sen etternavn.
Meadow Skrevet 14. juni 2011 #5 Skrevet 14. juni 2011 Å kalle en liten gutt i Norge for Douglas eller Alistair synes jeg blir veldig rart, høres ihvertfall ikke bra ut på norsk. Døgglas? Og Atherton har jeg aldri hørt, men det høres mer ut som et etternavn enn et fornavn. (Googlet det jeg, fant bare noen byer, et hotell og et par amerikanere som het det til nettopp etternavn). Men, William! Det er et fint navn 2
Monica76 Skrevet 14. juni 2011 #6 Skrevet 14. juni 2011 Hva med William Michael eller Michael William? Synes en kombinasjon av de to navnene, eller en av dem og Thomas, fungerer best på norsk. Men det er min mening, det er jo din sønn. :-) 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #7 Skrevet 14. juni 2011 Alistair er da et typisk skotsk navn så jeg hadde ikke enkt at det gjenspeilte at gutten hadde amerikansk far. 1
Gjest Spinell Skrevet 14. juni 2011 #8 Skrevet 14. juni 2011 Hvordan vil du uttale Michael? Maikel eller Mikael?Det kan i alle fall by på en del bry å gi barnet såkalte internasjonale navn, og særlig hvis man insisterer på den utenlandske uttalemåten. (Man hører f.eks om Nancy som uttales Nææænsi og Rachel-er som uttales både Reitsjel og Rakel.)
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #9 Skrevet 14. juni 2011 At det går an å være så imot noe annet enn urnorske ola og kari, og gud forby poppis navnet linnea - Det værste hittil er Thea Linnea Hansen, som jeg så for noen dager siden. Jeg er selv halvt norsk, og halvt engelsk, og mitt fornavn er fransk/engelsk, og har et veldig norskt etternavn. Har ALDRI i mitt 30 år lange liv opplevd problemer rundt det. I motsetning så sier folk støtt og stadig: Oi, for et flott navn du har!!! det må du vel være utrolig stolt over! Og gjett da! Det er jeg
CalidumCor Skrevet 14. juni 2011 #10 Skrevet 14. juni 2011 Tenker på navn til gutten i magen... Han har far fra USA, og jeg tenker på å gi ham et navn som gjenspeiler det og knytter ham til bakgrunnen hans, uavhengig av om han kommer til å kjenne faren sin eller ikke. Vil gjerne dele navnetankene med dere, og vil gjerne ha konstruktiv tilbakemelding på navnene. Han kommer til å ha et norskt -sen- etternavn Thomas Alistair Douglas André Michael Alistair Michael James William Alistair William Nicholas William Atherton Disse syns jeg var finest, evt også Willian James. Syns ikke Douglas, Alistair og Atherton er fint i det hele tatt....
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #11 Skrevet 14. juni 2011 Jeg syns Douglas funker godt i Norge. Har bodd i Sverige og der var det et veldig vanlig navn. Uttales Dåglas. Jeg liker Thomas Alistair, Douglas Andre og de to øverste Williamnavnene. Det er da ikke noe merkeligere med disse navnene, enn med feks Memmeth eller Amimma, eller Antje.
Nuttery Skrevet 14. juni 2011 #12 Skrevet 14. juni 2011 Hvorfor ikke Jonas, Christoffer, Aaron, Isak, Markus eller noe sånt da? De fungerer jo like godt på engelsk. Engelske navn som kan fungere på norsk er vel: Matthew (matthju) Saxby (sæksbi) Adam (ja... adam, eller ædæm om du vil) Aidan (eidn) David (david eller deivid) Du skjønner, selvom dette er "kule" navn så kan det bli mye slit for ungen etterpå.
Gjest lillevill Skrevet 14. juni 2011 #13 Skrevet 14. juni 2011 Har en veninne som heter Cory, og hun er helnorsk med amerikansk slekt. Funker helt fint, ingen som rynker på nesa.
Gjest imli Skrevet 14. juni 2011 #14 Skrevet 14. juni 2011 (endret) Thomas, William og Nicholas er jo pene namn som uttalas omtrent likt på norsk og engelsk, så eg ville valt ein av desse, men ikkje i kombinasjon, det blei litt for mykje av det gode. Endret 14. juni 2011 av imli 1
Gjest Dina Skrevet 14. juni 2011 #15 Skrevet 14. juni 2011 Hei igjen og takk for svar. Glemte å si at jeg kun vil bruke et av navnene til vanlig, navn nummer to skal bare være mellomnavn. Michael Andre synes jeg blir best, selv om det ikke var et av dine forslag Det passer også fint til et -sen etternavn. Michael André har vært i tankene mine også men synes kanskje det blir litt for "vanlig"? Å kalle en liten gutt i Norge for Douglas eller Alistair synes jeg blir veldig rart, høres ihvertfall ikke bra ut på norsk. Døgglas? Og Atherton har jeg aldri hørt, men det høres mer ut som et etternavn enn et fornavn. (Googlet det jeg, fant bare noen byer, et hotell og et par amerikanere som het det til nettopp etternavn). Men, William! Det er et fint navn William er fint ja Atherton er ikke så vanlig, men jeg synes det er fint og jeg vet om en som heter det til mellomnavn. Hva med William Michael eller Michael William? Synes en kombinasjon av de to navnene, eller en av dem og Thomas, fungerer best på norsk. Men det er min mening, det er jo din sønn. :-) Takk! Skal tygge litt på det Alistair er da et typisk skotsk navn så jeg hadde ikke enkt at det gjenspeilte at gutten hadde amerikansk far. Ja, det er kanskje det. Men Alistair synes jeg er så fint Hvordan vil du uttale Michael? Maikel eller Mikael?Det kan i alle fall by på en del bry å gi barnet såkalte internasjonale navn, og særlig hvis man insisterer på den utenlandske uttalemåten. (Man hører f.eks om Nancy som uttales Nææænsi og Rachel-er som uttales både Reitsjel og Rakel.) Vil uttale det Mikael på norsk, så klart. Og Maikel på engelsk At det går an å være så imot noe annet enn urnorske ola og kari, og gud forby poppis navnet linnea - Det værste hittil er Thea Linnea Hansen, som jeg så for noen dager siden. Jeg er selv halvt norsk, og halvt engelsk, og mitt fornavn er fransk/engelsk, og har et veldig norskt etternavn. Har ALDRI i mitt 30 år lange liv opplevd problemer rundt det. I motsetning så sier folk støtt og stadig: Oi, for et flott navn du har!!! det må du vel være utrolig stolt over! Og gjett da! Det er jeg Enig, jeg synes det er fint å ha et navn som speiler bakgrunnen (veldig nysgjerrig på hva du heter da, men skjønner hvis du ikke vil si det hvis det er sjelden ) Jeg syns Douglas funker godt i Norge. Har bodd i Sverige og der var det et veldig vanlig navn. Uttales Dåglas. Jeg liker Thomas Alistair, Douglas Andre og de to øverste Williamnavnene. Det er da ikke noe merkeligere med disse navnene, enn med feks Memmeth eller Amimma, eller Antje. Enig! Takk Hvorfor ikke Jonas, Christoffer, Aaron, Isak, Markus eller noe sånt da? De fungerer jo like godt på engelsk. Engelske navn som kan fungere på norsk er vel: Matthew (matthju) Saxby (sæksbi) Adam (ja... adam, eller ædæm om du vil) Aidan (eidn) David (david eller deivid) Du skjønner, selvom dette er "kule" navn så kan det bli mye slit for ungen etterpå. Har tenkt på Marcus eller David, men det er for "vanlig". Adam liker jeg ikke så godt, blir for bibelsk. Aidan er fint, men kan ikke bruke det. Saxby har jeg aldri hørt før... Har en veninne som heter Cory, og hun er helnorsk med amerikansk slekt. Funker helt fint, ingen som rynker på nesa. Hva synes du om Corey til en gutt da? Jeg liker det Thomas, William og Nicholas er jo pene namn som uttalas omtrent likt på norsk og engelsk, så eg ville valt ein av desse, men ikkje i kombinasjon, det blei litt for mykje av det gode. Jeg kommer bare til å bruke ett av navna til vanlig. Hva synes dere om Elliott? Elliott Michael Elliott Alistair
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #16 Skrevet 14. juni 2011 Jeg tolker startinnlegget som at du er usikker på hvor mye faren vil delta i guttens liv, og likevel skal du ha et krampaktig amerikansk navn? Det høres litt rart ut for meg. Jeg skjønner at du vil gi gutten et navn som passer i USA også siden han har røtter der, og at du vil gi ham noe som viser hans tilhørighet. Men han er jo norsk også, og har norsk tilhørighet, så det blir rart i mine øyne å skulle gi ham et superamerikansk navn. Det er mange flotte navn som passer fint både på engelsk og norsk, så det skulle ikke være så vanskelig å finne noe som passer begge steder uten å bli krampaktig? André er jo et typisk andrenavn som mange slenger på et annet navn. Ikke noe jeg personlig liker, men her er noen forslag inspirert av din liste: Thomas André William André Martin André Nicholas André 1
Gjest D.O.A. Skrevet 14. juni 2011 #17 Skrevet 14. juni 2011 Jeg synes Andre kan være fint alene, men det er veeldig oppbrukt som "slengepånavn" som tidligere nevnt. Nicholas, William, Michael og Thomas kan fungere godt på begge språk, må det være dobbelt navn? Isåfall ville jeg nok lett etter noen andre kombinasjoner av navn som kan fungere bedre på norsk enn Douglas og Alistair. (Og Atherton? Er det virkelig et fornavn du vil gi til barnet ditt? :klø: ) 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #18 Skrevet 14. juni 2011 Jeg synes Andre kan være fint alene, men det er veeldig oppbrukt som "slengepånavn" som tidligere nevnt. Nicholas, William, Michael og Thomas kan fungere godt på begge språk, må det være dobbelt navn? Isåfall ville jeg nok lett etter noen andre kombinasjoner av navn som kan fungere bedre på norsk enn Douglas og Alistair. (Og Atherton? Er det virkelig et fornavn du vil gi til barnet ditt? :klø: ) Disse navnene fungerer bra på begge språk. Benjamin Robert Mark Frank Kevin Cristopher/Kristoffer ( I USA er det mote å skrive det med K forresten) Tyler Alexander August (veldig populært her om dagen.....) Gabriel Thomas Simon Kenneth Roy Lucas Timothy (blir Tim uansett i USA) Louis Isaac Noah (veldig poppis I USA for tiden…) Jeg hadde valgt Eric. Det fungerer veldig bra i begge land, viser at ungen har norske røtter men skrevet på amerikansk vis er det like amerikansk som noe annet, og fungerer flott i hverdagen. Kjenner flere amerikanske Erics. ellers hadde jeg styrt unna Andre eller likn. Det gir bare assosiasjoner til Polen og Russland i USA etter min mening.
Benedicte22 Skrevet 14. juni 2011 #19 Skrevet 14. juni 2011 William Douglas klinger virkelig ikke. Høres dumt ut. 1
mac84 Skrevet 15. juni 2011 #20 Skrevet 15. juni 2011 Synes det var lite "flyt" i alle navnekombinasjonene du nevnte i første innlegget. Og stakkars unge sier jeg om du ender opp på et eller annet med Alistair eller Atherton...Det finnes jo sååå mange fine navn og så ender du opp på noe så sært :/ Kanskje ikke så veldig konstruktivt dette ift å finne gode navnekombinasjoner, men for din sønns skyld håper jeg du finner noe annet...hva med å bare finne fine navn som fungerer på både norsk og engelsk? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå