Gå til innhold

Parkering i sving


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid trodd at det er ulovlig å parkere i en sving. Her jeg bor står det stadig biler parkert i en S-formet sving, hvilket gjør at det kun er plass til én bil i bredden, samt at det fullstendig ødelegger sikten når man kommer nedover og faktisk har vikeplikt pga disse dumme parkerte bilene.

Er det faktisk lov til å parkere slik? Hvis nei, kan noen vise til noen paragrafer eller noe jeg kan vise til hvis jeg tilfeldigvis skulle komme til å sette lapper på rutene til disse bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Paragraf 17 i trafikkreglene. Stans og parkering.

Det er forbudt å stanse i uoversiktelig kurve, tunell, bakketopp eller på annet uoversiktelig sted.

Du kan gå inn på lov data og finne trafikk reglene, der står hele versjonen. er det ikke lov å stanse en plass, er det i hvertfall ikke lov å parkere der.

Du kan også ringe parkering selskap å tipse om farlig parkeringer, evt hvis det er mindre enn 3 m fri bredde i veien når noen står parkert der, kan du ringe politiet. Mindre enn 3 M fri bredde så er det til hinder for utrykningskjøretøy (Brannbiler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sjekke skiltingen. Står det ikke noe parkering-forbudt skilt er det lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sjekke skiltingen. Står det ikke noe parkering-forbudt skilt er det lov.

ikke nødvendigvis.

det er mangeplasser det forbudt å parkere som ikke er skiltet.

eks Tunell, Sykkelstier langs bilvei, møteplasser. Osv.

Dette står i det Norske regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dette er vel en helt vanlig vei og ikke en tunnel, motorvei eller møteplass, og da kaster man et blikk opp idet man kjører inn veien og ser om det står skilt med all stans forbudt eller parkering forbudt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke noe skilt der, men det gjør det jo fryktelig uoversiktelig og slitsomt å kjøre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten har så vidt jeg vet alle husene i den gaten innkjørsel, så det burde ikke være noen grunn til å stå i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ytterkant av svingen må det da være helt kurant å parkere. Litt ulemper i form av kun plass til én bil i bredden, syns jeg man må tåle hvis veien er lite trafikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ytterkant av svingen må det da være helt kurant å parkere. Litt ulemper i form av kun plass til én bil i bredden, syns jeg man må tåle hvis veien er lite trafikkert.

Hva mener du med ytterkant da? De står i den ytteste delen av svingen, altså ikke i innersvingen, men de er jo allikevel MIDT i svingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser for bot fra Parkerings vakter ca 370kr.

Priser for bot fra Politi ca 550kr

disse takstene er de laveste og gjelder ved park i Svinge, på sykkelsti, på buss stopp.

i svinger det blir parkert slik at det bare er plass til 1 bil i bredden, så vil større lastebiler ha problemer med å komme seg frem. Dvs Brannbiler kommer seg ikke frem = parkeringsbot + borttauing av bil + taue avgift + gebyr for å hente bilen ut igjen = Dyrt.

Hvis det å stå parket i en sving, er med på å for årsake et trafikk uhell kan dere som står ulovelig parkert der, faktisk bli erstattningspliktig.

om noen skraper opp din bil, fordi du står i svingen, er ikke dem erstatningspliktig pga du har parkert ulovelig.

Så tenk dere 2 ganger om neste gang dere vil parkere i en Sving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...