Gå til innhold

Hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst på en hund enten en schapendoes eller en tibetansk terrier. Men hva er forskjellen på de to hundene? Pels stell? Tur gåing? Stell? Barnevennlig? Dyrevennlig ovenfor andre dyr? Hvem anbefaler dere? Noen som har de hunderasene? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Schapendoes skal ha større aktivitetsbehov, uten at jeg kjenner noen av rasene spesielt godt. Tibetansk terrier har mer vaktinstinkt. Mye pelsstell på begge raser, men det er du vel klar over. Begge er gjeterhunder.

Til mitt bruk ville jeg antagelig ha valgt schapendoes, men vi er forskjellige og du sier ikke noe om hva slags bruk du ser for deg.

Angående aktivitetsbehov, så handler det ikke så mye om turgåing, men heller om oppgaver og mentale utfordringer. Er stort sett bare polarhunder og fuglehunder som har noe særlig turbehov.

Det betyr ikke at man "slipper unna" med å ta en tisserunde i nabolaget. De aller fleste hunderaser burde få minst én litt lengre tur hver dag. Skal du bruke hunden til noe, eller skal du bare ha den som "familiehund"?

Endret av DBM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er usikker på hvordan hund som passer for deg anbefaler jeg deg å sette opp ei liste over kvaliteter du ser i en hunderase. Det må være hva du skal bruke hunden til, f.eks. jakt eller lydighet eller bare kos og turer. Hvor mye tid du har til å aktivisere hunden. Hvor stor plass du har i leiligheten/huset og hvordan størrelse på hunden som passer best. Har noen i familien allergi. Hvordan personlighet hos hunden er best, utadvent og sosial eller litt mer sta og kan tilbringe mye tid alene. Hvor mye tid vil jeg bruke på pelsstell, og hva krever de ulike rasene på det stadiet. Har jeg barn, hvordan hunder er mest barnevennlige, skal jeg evt. ha barn i fremtiden. Skal jeg ha et nytt dyr i fremtiden, hvordan hunderase godtar at det kommer andre dyr inn i husholdet. OSV OSV OSV.

Når du har svart på alle disse spørsmålene og deretter skjekker opp hos noen som har en av hver rase, kan du få et kort og godt svar på hvilken hunderase som passer best for deg. Deretter kan du skjekke canis.no for info om hundene. Oppdretterne har som regel mye og god info på hjemmesidene deres med både pelsstell, personligheten på hunden og den slags. Rasestandaren finner du ved å bare søke på rasen på google, og da kan du se den praksiske infoen om hvor stor hunden er, hvordan den ser ut, hvordan sykdommer den kan få og den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke bruke hunden til "noe". Bare tur gåing og en venn og kos og litt dressur og sånn.

Jeg har ingen barn og har ikke planer om barn heller. Men "barna" mine er mange marsvin og kaniner så hunden bør gå godt med andre smådyr. Derfor jeg kun har gått etter gjeterhunder siden de ikke har spesielt jaktinstinkt sånn som fuglehunder og mynder ol. og harehunder.

Hunden blir ikke mye alene da jeg bare går hjemme hele dagen så jeg har nok med tid til hunden :)

Men hva er den største forskjellen på tibetansk terrier og en schapendoes?

Jeg tror jeg vil ha en schapendoes.

Jeg vil ha en mellomstor hund siden jeg har sånn passe med plass her.

Foretrekker også litt "vakthund" da jeg er litt husredd.

Men hva med pels stell? Noe forskjeller i pels på de to hunderasene? Gemyttet? Lærevillig? Hvem av de to passer best til å gå med smådyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange raser som kan gå minst like godt sammen med andre dyr, så du trenger ikke å begrense deg til bare gjeterhunder. Golden og labrador kan være veldig greie rundt andre dyr, bare for å nevne to eksempler.

Med golden og labrador mister du vaktinstinktet, men vaktinstinkt er ikke bare gøy selv om du er husredd som du sier. Det medfører gjerne bjeffing på alt av lyder rundt huset, og bjeffing på gjester. Men det er forskjell på de ulike rasene også.

Jeg prøver ikke å få deg til å velge en annen rase, jeg bare sier at det finnes flere raser som kan være aktuelle.

Rasene du spør om er relativt sjeldne og det er ikke sikkert at noen her har god nok kjennskap til dem. Jeg ville uansett ha spurt på Canis eller Hundesonen, og gjerne kontaktet oppdrettere av de to rasene som du er nysgjerrig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...