Gå til innhold

mister pels av ormekur?


lunem

Anbefalte innlegg

Jeg ga for ca 4 - 5 uker siden katten min ormekur i form av sånn påflekkingsvæske til å ha på huden i nakken. Væsken la seg endel i pelsen på nakken og det har tatt ganske lag tid å forsvinne. Lukten sitter fortsatt igjen.

Det jeg merka nå er at pus har fått myyye kortere og tynnere pels akkurat der jeg har hatt på ormekuren.. Han har jo fått sommerpels, men han har aldri hatt så kort pels i nakken før. Lurer på om det er noen av dere andre kattemennesker i forumet som har sett dette på deres katter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har aldri hørt om en ormekur som gies på hud.Hva er navnet på denne ?

De aller fleste kurer jeg har hørt om (både katt og hund) skal gies oralt,gjerne med mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormkur får man vel enten i form av pasta (som skal i munnen) eller tabletter (som skal i munnen)

Hva heter ormkuren? Sikker på at det ikke er flått-middel du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormkur får man vel enten i form av pasta (som skal i munnen) eller tabletter (som skal i munnen)

Hva heter ormkuren? Sikker på at det ikke er flått-middel du mener?

Det er relativt nytt tror jeg :) Er ormekur til å dryppe på huden. det heter "Profender" og kan fåes med resept på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt nytt tror jeg :) Er ormekur til å dryppe på huden. det heter "Profender" og kan fåes med resept på apoteket.

Okei :)

Kan være en allergisk reaksjon, men går nok fint med tanke på at reaksjonen ikke er værre. Kan være greit å løfte opp røret til vetrinær i morgen, å høre om du evt skal vaske der du la ormkuren. Men er nok ikke noe farlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Profender har vært på markedet i flere år. Jeg har dessverre ikke gode erfaringer med den ormekuren, og det har heller ikke flere av mine venner. Det som skjedde med min katt var at den fikk sår i nakken en dag eller to etter påføring. Andre har opplevd kløe, pelstap o.l. Det er helt klart genialt med ormekur som man slipper å gi i munnen, men jeg gir det heller i tablett- eller pastaform etter det jeg har opplevd og hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Profender er noe drit, lukter ille og sitter lenge i pelsen. Gir helt vanlig ormkur-pasta som jeg blander i maten. Gir hver 3-4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg vil vurdere ormekur i pastaform etter dette profender-tullballet ja...Lukter helt grusomt! Katten vil ikke ha tabletter, uansett hvordan jeg prøver å lure det i han, så da gjenstår bare å prøve pasta :) Er dette noe som er enkelt å få i katten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pleier å blande det i favoritt-våtforet, eller så har jeg holdt katta fast og sprøytet det rett inn i munnen på hu. Går greit det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er superfan av Profender, den mest geniale ormekuren jeg har brukt. Har to katter som begge er "storjegere", nå om våren/sommeren får de kur ca hver 6. til 8.uke. Jeg "bretter" pelsen tilside og drypper over et lite område i nakken - fordeler over 5-6 hudglipper tenker jeg (ikke alt på ett sted, det blir jo bare klin). Tørker relativt fort og så er de litt "bustete" og klissete i nakken et par dager. Ferdig! :)

Mine katter slikker enten rundt tabletter gjemt i mat, om jeg knuser tablettene bare snuser de på maten og nekter å slikke på den engang. Pasta går greit så lenge den ikke smaker altfor vondt (f eks smertestillende i pastaform går ned på høykant, den smaker visstnok ikke så verst iflg veterinæren), men min brande av en pusegutt liker IKKE smaken på ormekurpasta. Klør og tenner med seks kilo vill kattekraft bak gjorde at jeg havnet hos legen, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...