Gå til innhold

Er det dyreplageri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det dyreplageri å aldri la dyrene få oppleve sex?

F.eks bare ha katten inne, eller aldri la hunden få parre seg eller være med av motsatt kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis ikke jeg husker feil er det kun mennesker og delfiner som har sex for nytelsens skyld. For andre dyr er det kun reproduksjonen som trigger dem. Så nei, jeg syns ikke det er noe galt i å ikke la dyrene formere seg fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen kilder på det her, men mener jeg har hørt at katter kan bli litt "gale" dersom de aldri får unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som ini over her sier så er det svært få dyr som faktisk har sex for nytelsens skyld, og det er dermed ikke nødvendig for dyr å ha sex av andre grunner en reproduksjon. Og avling på dyr skal skje i gode, kontrollerte former, og dermed er det ikke alle dyr som skal parres. Noen har dårlige linjer i arvematerialet eller sånt, og det skal ikke arves videre igjen. Det skal dog sies at tisper som har hatt ett eller flere kull med valper har mindre sjanse for å få kreft i livmora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen kilder på det her, men mener jeg har hørt at katter kan bli litt "gale" dersom de aldri får unger.

Jeg har også hørt om katter som, blir gale av å få unger, når hormonene forandrer dyrets oppførsel så drastisk at de ikke lenger kan holdes som kjæledyr pga fare for andre dyr og små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min venninne har hatt en heftig diskusjon med faren sin, der faren nekter å kastrere hunden deres ("Her skal ingen miste ballene sine!"), men min venninne menner at dette er nærmest dyreplageri, fordi hunden føler en trang til å reprodusere. Kroppen hans sier at han burde reprodusere seg, men han "får ikke lov".

Jeg synes egentlig ikke at det er dyreplageri å ha innekatter, men det er dyreplageri å ha katter som er vant til å være ute, også plutselig bli innekatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det blir ropt dyreplageri for altfor mye nå til dags! jeg mener ikke det er dyreplageri med verken innekatter eller utekatter, ikke å fore dyrene med wiskas eller pedegree, ikke dyremisshandling å sterilisere dyrene sine å heller ikke å la være.

dyr som får mat, vann, vetrinærhjelp når det trenger det, kjærlighet og aktivisering mener jeg vanligvis har det ok. å helt ærlig synes jeg ok er godt nok!

selv strber jeg mot at alle mine dyr skal ha det best mulig, men jeg synes det blir litt tåpelig at alle som ikke bruker alt de har av tid å penger på dyrene skal bli beskylt for å være dyremisshandlere!

jeg synes ikke det skal være nødvendig at alt skal være glimrende!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dyr har veldig sterk kjønnsdrift og får det mye bedre med seg selv hvis de blir kastrerte. Hannhunder blir gjerne verre hvis de først får "dyppa løken" en gang. Men å sette kull på tispa eller pusia fordi man mener de fortjener et kull er jeg ikke helt begeistret for, ja det er et sørgelig syn når de nærmest sutrer fordi de er så verpesjuke, men er de ingenting å avle på, så er de ingenting å avle på. Og å føre videre "tulltak" har jeg liten tro på. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hannhund som blir utrolig frustrert tispene i nabohusene har løpetid. Han stresser, slår seg ikke til ro og har det tydeligvis ikke helt bra. Da bruker vi å gi han en pute å "jukke" på. Så herjer han med den en times tid og alt er i orden etterpå. Likevel går han ikke rundt og jukker på ting til vanlig så ser ikke helt at det er noe negativt med det når det tydeligvis hjelper han i en stressende situasjon hvor innstinktene og hormonene hans sier han skal formere seg men han ikke "får lov".

I tillegg trapper vi opp på tur og stiumli slik at han er sliten og får andre ting å tenke på. Jeg vil si det hadde vært dyreplageri om jeg bare lot han stresse flere uker i året pga. løpetid, men når man finner en løsning så ser jeg ikke problemet, hunden er fornøyd og får ut frustrasjonen, at han ikke får ha seg med nabotispa må jo da være lite relevant for hans trivsel? Selv er jeg imot kastrasjon på hunder (katter også, men jeg ser nødvendigheten og er imot kattehold generelt untatt på gårder for å holde mus og rotter unna.)så jeg ville ikke kastrert han før jeg hadde prøvd mye annet og det virkelgi plagde han, dessuten blir usikre hunder ofte mer usikker med kastrasjon noe jeg ikke har lyst til å ta sjansen på med min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en hannhund som tilfredstiller seg med puter og bamser. Han har også drevet oralsex på seg selv. Men selv om han har fått flere kull, roer han seg ikke når nærmeste nabotispe har løpetid. Andre tisper kan han overse. Han er en alfa og har ingen tro på at sterilisering vil gjøre han noe godt.

Er også enig i at katter hører til som musejegere og ikke som direkte kjæledyr for å tilfredstille eierens behov for selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også enig i at katter hører til som musejegere og ikke som direkte kjæledyr for å tilfredstille eierens behov for selskap.

Seriøst? Hvorfor er hunder et greit kjæledyr, men ikke katt? Forklar deg, vennligst. Gjerne AB over deg også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen kilder på det her, men mener jeg har hørt at katter kan bli litt "gale" dersom de aldri får unger.

Det er bare en myte, og dessverre er det en del som fortsatt tror at det er bra for katta å få et kull før den steriliseres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Jeg har ingen kilder på det her, men mener jeg har hørt at katter kan bli litt "gale" dersom de aldri får unger.

Bullshit. Å kastrere katten sin tidlig før de får sitt første (og unødvendige kull) er mer en tjeneste enn en straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg har hatt to kastrerte hunnkatter og ingen av dem har vært "gale". De har vært riktig så harmoniske pusekatter. Jeg vil heller tro at Ukastrerte (fruktbare) katter som blir holdt inne kan bli litt gale fordi de ikke får utløp for parringsinstinktene sine. Katter på p-piller kan også bli hormonelle og litt vanskelige (pluss andre verre bivirkninger av p-piller som jeg ikke gidder nevne her). En kastrert katt mangler kjønnskjertlene og vil ikke ofre en tanke til hormoner og parring. Tvert imot vil ofte en kastrert katt bli rolig og hjemmekjær da den ikke trenger å bruke energi på å finne en villig parringspartner. Den vil heller ikke bli riktig så territoriell av å være kastrert, så den vil slåss mindre og slippe lettere unna skader og sykdommer.

Så nei, kastrering er ikke dyreplageri. Faktisk er det noen plager og sykdommer en katt (spesielt hunnkatter) kan få av å være ukastrert (jurkreft, livmorkreft/betennelse) som de slipper ved å bli kastrert før sin første løpetid. Sjansen for jurkreft er nesten eliminert bort hvis hunnkatten blir kastrert før hun rekker å få sin første løpetid. Har man en kjønnsmoden katt som aldri får parret seg kan den få livmorbetennelse, som kan gjøre katten svært syk. Og behandling av livmorbetennelse er faktisk kastrering.

Så kommer det som er bra for naboene: kastrerte hannkatter urinmarkerer svært sjeldent, og skulle de gjøre det stinker ikke urinen så stramt som hos en ukastrert. Ukastrerte katter vil heller ikke gaule om natta og slåss like mye som ukastrerte.

Kastrerte katter vil som oftest bli rolige og harmoniske katter, noe som gjør livet lettere for både kattene selv, eierne og naboene.

Hvis man skal snakke dyreplageri bør man heller tenke på alle kattungene som fødes til en uviss skjebne fordi noen nekter å kastrere katten(e) sin(e). Det finnes nok av kattunger, så å avle på huskatter bare for moro skyld eller fordi man ikke gidder å investere i kastrering, er etter min mening ihvertfall dårlig dyrehold.

Jeg tror neppe kattene savner parring heller. Hannkatter biter tak i nakkeskinnet på hunnkatten under parring og har mothaker på penis (for å stimulere til eggløsning og befruktning når han trekker seg ut), så jeg tror neppe parringene er noe lystbetont for hunnkatten. Selve parringen er over på nokså kort tid. Drektighet og fødsel er også mer slitsomt for en kattekropp enn å bli kastrert. For noen katter vil de jo også bli drektig flere ganger, mens kastrering skjer bare en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare ha katten inne- JA

Bullshit! Hvis man har f.eks. to katter så de har selskap, sørger for at de har nok leker, klatremuligheter osv. så er det alldeles ikke dyremishandling å ha dem som innekatter.

Er det bedre at de blir påkjørt? Blir smittet med dødelige sykdommer som FiV og FelV fordi de slåss? Det er 100 000 hjemløse katter i Norge, tror nok mine innekatter har det sykt mye bedre enn dem som streifer rundt og sulter... Og hadde folk hatt vett nok til å ikke slippe ut kattene før de er gamle nok til å finne veien hjem, og i tillegg kastrerte dem så man slapp enda flere hjemløse katter så hadde det vært et skritt i riktig retning.

Min svigermors katt var utekatt, kastrert var han, og han gikk aldri langt. Men han ble bare 16 måneder. Kom hjem en kveld met et hull i buken, der tarmene tøyt ut. Hva som har skjedd vet vi ikke, men han måtte hvertfall avlives. Gjett om svigermor angra på at hun ikke hadde ham som innekatt... Mine fem katter, inkudert to hittekatter stortrives inne, og maser aldri om å komme ut. Men det er fordi jeg har tilpasset huset så kattene trives. Mulig det gjør meg til en crazy catlady, men kattene mine er hvertfall friske og blir ikke påkjørt eller utsatt fra sadistiske drittunger... I nabobyen er det en som har begynt å skyte katter, han er drittlei at folk bare skipper ut kattene sine.

Hvorfor skal katter gå ute på egen hånd? Vi slipper da ikke ut hunder i bygatene, og lar de være ute alene om natta? Rotter og mus lever jo fritt i naturen, vi slipper jo ikke ut tamrotter for det? neida, det er KUN katter som på død og liv skal få streife rundt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det er ikke dyreplageri.

Og du kan fint kastrere en hunkatt før hun får kattunger. Det er en myte at hun burde få et kull først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyreplageri å la kattene få formere seg som de vil, og så får de mange søte små kattunger som så gjentar hele prosessen fordi eierene ikke gidder å bry seg. Å slå i hjel/drukne uønskede dyr (som en kanskje ikke klarer å ta livet helt av de to-tre første gangene som en forsøker) ER dyreplageri. :nei:

JA til sterilisering og et godt og omsorgsfullt dyrehold!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du valgt; å ha en trang du ikke helt forstod det på, få ha sex kanskje EN gang, og så bli kastrert, eller å leve et rolig liv uten å ane hva sex var, og dermed ikke savne det?;)

Jeg er for kastrering og sterilisering av dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for kastrering og sterilisering av dyr!

Du aner ikke hvor fælt det er for menn å miste... ting. Jeg tror ikke det er noe mindre ille for dyr (vi mennesker er jo ikke annet enn dyr vi også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...