Gå til innhold

Kjøpe billig bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg satser på å ha lappen om noen uker, og har tenkt på å kjøpe meg min første bil. Budsjettet er rundt 30 000.

Hvis jeg kjøper en bil som er nylig EU-godkjent med få/ingen feil, men gjerne gått en 150000+ km, kan jeg regne med å ha den tre-fire år, uten de store utgiftene? Og hvor store løpende utgifter som forsikring, bensin, avgifter ol. må jeg regne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsikring kommer helt ann på hvilket bil merke det er, års modell, hvor du parkerer (gate, garage osv) hvilke ekstra utstyr det er på bilen, som alarm, sporingsystemer osv.

bensin kan du regne rundt 1500 til 2000kr i mnd, kommer ann på hvor mye kjøring du har og hvordan drivstoff prisene er.

forsikring kan du få ned i ca 3-4000 i året, men kan også få så høyt 11 - 16000 i året. på en gammel bil trenger du gjerne ikke kasko, selv om det er den beste forsikringen.

bil vask Gratis dersom du har utstyret hjemme, koster fra 150 i maskin.

skal du kjøpe en brukt bil, sørg for at registereim er byttet. at den ikke har vært innblandet i noen trafikk uhell (dette svekker bilens karoseri og sikkerhets soner) ikke har rust. og helst at den har blitt godt vedlike holdt..... om disse tingene ikke er i orden, kan det for bli dyrt....... er i grunn selv skeptisk til 30 000kr biler, er de færreste som holder seg problemfrie..... Hvis du har mulighet for lån ville jeg vurdert den (trenger gjerne ikke å ha et høy et, bare slik at du får en bil som er godt vedlikeholdt )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke bruk for bil umiddelbart (er vel heller at jeg har lyst på), så jeg har mulighet til å vente en liten stund på at "den rette" skal dukke opp.

Jeg innser at en billig bil kan være dyr å holde på veien, men er det urealistisk å forvente lav/ingen utgift til vedlikehold av det tekniske på den frem til neste EU-kontroll? Forventer som sagt ikke å ha bilen mer enn 3-4 år. Skjønnhetsskader og sånt er ikke så viktig, bare bilen er godkjent for veien.

Og hvor mye koster det f.eks. å bytte en sånn registerreim eller andre typiske byttedeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Det koster jo å ha bil uansett hvor mye du betaler for bilen i innkjøp. Det jeg vet av erfaring er at biler er ikke til å stole på, hverken heeeeeeeelt nye eller brukte. Så jeg tror du gjør lurt i å bruke god tid på å kjøpe, og legg skammen hjemme når det kommer til pruting.

Min bror kjøpte seg nettopp en bil som var i kanonbra stand til 9lapper.. Han prutet den ned ifra 19k. Det skal sies at han er helt konge på å prute og har litt mer greie på bil enn gjennomsnittet.

Småting kan av og til være verdt å ta selv eller på verkstedet. Som f.eks hjullager, bremseskiver, klosser og bremserør. Forsåvidt støtdempere også..

Mitt beste tips er at dersom du ikke kan eller tør å prute selv, så tar du med deg en mann som er 30+ og som "ser" ut som han har greie på bil. Gjerne pappa hehe..

Lykke til, bruk god tid på finn. Biler på østlandet er de billigste å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk byttet reg reim for ca 3k. ikke den dyreste prisen, men er sure pengere uansett. men sånn er det med bil. alt koster.

det er veldig liten sjangs for at du kan gå i 2 år uten å måtte gjøre noe vedlikehold på bilen, dersom du har planer om å få den EU godkjent igjenn. i hvertfall med biler som har gått langt, da må mann tenke bremskiver, bremse klosser. clutch (om du skal ha manuell) dette er normale slite deler, men hvis de er byttet kan du være heldig å slippe å gjøre noe med dem de første årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mye koster det f.eks. å bytte en sånn registerreim eller andre typiske byttedeler?

De to siste bilene jeg har hatt har kostet 7500,- og 8000,-. Begge bilene har gått fint uten alt for mye problemer, den til 8000 har jeg hatt i snart to år.

Registerreim koster rundt 3-4000 å ordne. Billigere om man gjør det selv, men det er en stor jobb.

Forsikringsprisen kommer helt an på hvor gammel du er, hvordan bil det er, del eller hel kasko eller ikke kasko i det hele tatt o.s.v.

Siden dette er din første bil ville jeg faktisk burdert å ikke bruke så mye som 30 000. Dette fordi du mest sannsynlig kommer til å bulke borti ting, skli av veien i vinter o.s.v.. Den første bilen du har burde være en det ikke er så farlig med.

Men det å ha bil er en dyr affære. Jeg betaler rundt 6000 per år i forsikring, så kommer årsavgift på nesten 3000 per år, bensin (ca. 2000 per måned), vedlikehold, eu-kontroll o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...