Gå til innhold

Gulrøtter forbudt på lavkarbo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tja. Er gulrøtter "ulovlig", på samme måte som poteter er det? Siden gulrøtter også vokser UNDER jorden?

Og hva er egentlig greia med at man ikke skal spise grønnsaker "under jorden"? Har de mer sukker i seg når de ikke vokser over bakken?

Gulrøtter er jo VELDIG sundt, da...føler det blir dumt å kutte ut dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke lavkarboreglene, men:

Navn Gulrot, norsk, rå (pr. 100g)

Spiselig del 89.0 %

Vann 89.0 %

Kjoule 153.0

Kalorier 36.0

Protein 0.7 g

Karbohydrater 6.7 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel hva slags lavkarbo du er på. Sikter du på ketose, så vil gulrøtter fort kunne gi for mye karber, mens om du har et kosthold a la Fedon o.l., så er det ikke så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye stivelse i gulrøtter. Derfor :)

Jeg gikk på lavkarbo noen uker, men sluttet nettopp fordi jeg er altfor glad i gulrøtter og smoothie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Ja. Alt som vokser under jorda er fy. Uansett hvor "sundt" det normalt er så er de ikke fra for dietten du er på.

Er ikke snakk om hvor mye sukker de inneholder, men karbohydrater og stivelse. Det brytes ned som sukker i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir så lei.. Igjen, lavkarbo er ikke bare én diett, men mange. Og det kommer an på hvilken du følger, hvordan kroppen din tåler karbohydrater og hvor mye karbohydrater du spiser per dag..

Det går ikke an å spørre "Er det lov på lavkarbo", for ja, alt er lov på lavkarbo! Om jeg spiser 20 gram karbohydrater hver dag, og jeg velger å spise disse i form av rent sukker, og kroppen min tåler det, så er det like lov som gulrøtter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, en gulrot er en gulrot, snakk om å overdrive, snart blir en vel drithysterisk bare det havner et feil salatblad i tallerken :roll:

Er så lei feite folk som skal få seg en kjapp vektnedgang og hiver seg på det ene hysteriet etter det andre.

Hva skjedde med balansert kosthold der det ikke var for mye eller for lite av noe? Merkelig nok så finnes VI slanke mennesker som aldri har stappa i oss 5000 kalorier mer enn vi forbrenner i løpet av en dag, og har hatt et normalt forhold til mat.

Kan ikke dere andre snart få det også?

Regnestykket er THIS SIMPLE:

FÆRRE kalorier inn enn kalorier ut + trening = sunn vektnedgang over TID.

Men tid er vel cluet her, folk vil vel slanke seg over natta.

:goodbye:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Alt som vokser under jorda er fy. Uansett hvor "sundt" det normalt er så er de ikke fra for dietten du er på.

Er ikke snakk om hvor mye sukker de inneholder, men karbohydrater og stivelse. Det brytes ned som sukker i kroppen.

Nei! Gulrøtter er ikke fy på lavkarbo da lavkarbo er en samlebetegnelse på kostholdsretninger som inneholder under 150 gram karbo per dag.

Men om du skal i ketose så bør du holde deg til grønnsaker som vokser over jorden for da er grensen 15 - 20 karbo per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gulrøtter har lav glykemisk indeks (gi) om det blir spist i rå tilstand, men om den blir kokt har den høy gi. Dvs kjempebra om du spiser den rå. Det gjelder alle rotgrønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...