AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #1 Skrevet 12. juni 2011 Er det bare jeg som synes nordmenn blir mer og mer værsyke? Har vi alltid vært sånn? Det er mulig det blir mer tydelig nå som vi blant annet har Facebook til å oppdatere oss på alle våre venners tanker om alt mellom himmel og jord. Men så snart det kommer en regnværsdag så bokstavelig talt høljer det på med sure meldinger fra folk som nesten gråter over at det kommer en regnskvett. Skal man tro mine venners statusoppdateringer så regner det absolutt hele tiden, hver dag. Jeg prøver å minne folk på at det var sol og nærmest hetebølge her vi bor forrige helg. Men med mindre jeg kan vise til spesielle ting vi har gjort i solskinnet så husker de det rett og slett ikke. En venninne insisterte på at det nærmest har regnet konstant i flere uker nå, og denne uka har det absolutt ikke vært noe sol. Så minnet jeg henne på at vi var på båttur så sent som onsdag, og at solen skinte da. Men det teller visst ikke, så lenge det ikke er sol døgnet rundt i flere uker i strekk. Kommer det en regndråpe etterpå så er hele sommeren ødelagt... folk forsetter å skrive regn, regn, regn, regn. Og i dag var det en som skrev at jasså, det er sånn sola ser ut. Hvorfor har folk så utrolig kort hukommelse når det gjelder godvær, mens regnet husker de? 3
Explosive Skrevet 12. juni 2011 #2 Skrevet 12. juni 2011 Fordi det er sjeldent det er så fint vær her som det er nå! Hvis det ikke regner så er det iallefall overskyet og ikke mer enn 10 grader og gjerne med en kald vind. Og været er veldig ustabilt så på en dag kan det være både overskyet med regn, og stekende sol med blå himmel. Derfor "tviholder" iallefall jeg på finværet og blir skuffa når det blir normalt igjen her! Ekstra surt er det om det regner og.. Jeg synes VIRKELIG vi fortjener å ha skikkelig sommer :D 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #3 Skrevet 12. juni 2011 Fordi det er sjeldent det er så fint vær her som det er nå! Hvis det ikke regner så er det iallefall overskyet og ikke mer enn 10 grader og gjerne med en kald vind. Og været er veldig ustabilt så på en dag kan det være både overskyet med regn, og stekende sol med blå himmel. Derfor "tviholder" iallefall jeg på finværet og blir skuffa når det blir normalt igjen her! Ekstra surt er det om det regner og.. Jeg synes VIRKELIG vi fortjener å ha skikkelig sommer :D Du høres nøyaktig ut som en av mine venner. Kanskje du ER en av dem? Her hvor jeg bor ER det faktisk ganske ofte fint vær, men folk glemmer det når den første skyen kommer på himmelen. Og sier som deg, at er det sol, så er det i hveeeert fall kaldt, og er det ikke kaldt så blåååser det. Men: Ifølge Meteorologisk institutt har våren i år vært den fjerde varmeste siden år 1900, med to grader høyere temperaturer enn vanlig. Men folk nekter plent. Er det alle sydenturene som har gjort at de forventer 30 grader før det kan kalles sommer?
Gjest stillness Skrevet 12. juni 2011 #4 Skrevet 12. juni 2011 Jeg kan være litt sånn som klager på været om sommeren,men her jeg bor har det ikke vært det jeg kaller sommer på flere år. Da mener jeg sol eller halvskyet i det minste og minst 20 grader. De siste årene har det vært under 15 grader og regnet flere månender i strekk her,men det blir kanskje noe annet enn folk som klager bare det ikke er sol hver eneste dag
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #5 Skrevet 12. juni 2011 Ja, vi hadde en deilig april. Har ikke glemt den. Men etter det så har det ikke vært noe å skryte av bortsett fra tre dager forrige uke. Når jeg tenker sommervarme så må det være over 20 grader jevnt over. Jeg tåler regn nå og da, men når det regner i en uke i strekk eller er kaldt i mange, mange dager så detter humøret deretter. En uke med pent vær (sol og over 20 grader) og resten regn, kaldt etc er ikke en god sommer for meg.
Blair Skrevet 12. juni 2011 #6 Skrevet 12. juni 2011 Helt enig med deg TS, glad jeg ikke har FB fordi jeg klarer ikke folk som sutrer om været. Så utrolig meningsløst. Jeg elsker regn jeg, da er det digg å gå tur, bli klissvåt, for deretter ta en deilig, varm dusj. Man kan også gjøre ting som må gjøres innendørs uten dårlig samvittighet fordi man egentlig burde vært ute i det fine været. Og det beste av alt; man slipper å høre på alle de masete drittungene i nabolaget som ellers ville vært ute og hylt og skreket fra morgen til kveld. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #7 Skrevet 12. juni 2011 De siste årene har det vært under 15 grader og regnet flere månender i strekk her,men det blir kanskje noe annet enn folk som klager bare det ikke er sol hver eneste dag Regnet flere måneder i strekk? Hvor bor du?
Gjest stillness Skrevet 12. juni 2011 #8 Skrevet 12. juni 2011 Regnet flere måneder i strekk? Hvor bor du? Vestlandet.Har kanskje hatt ett par dager med sommervær,men resten da regner det og er kaldt.Ikke det jeg kaller sommer
Margrethe86 Skrevet 13. juni 2011 #9 Skrevet 13. juni 2011 Kommer vel litt an på hvor i landet man bor også da Her har vi hatt "dårlig skiføre" (joda, litt overdrevet )fram til torsdag 9. juni. DA kom sommeren :D Varte i 3 dager, så er det 10 + og regn igjen. Og vi håper på flere fine dager, men regner med 1 dag med fint, så 10 dager regn og kaldt igjen. Jeg bor i nord da. De siste dagene har facebooken min vært overfylt med glade mennesker som har virkelig utnyttet findagene til det fulleste ! Og når det blir dårlig hører jeg ikke stort om det, før det har gått noen uker. Da kommer det et stille "ønsker sommeren velkommen nå altså". men ingen klaging Kanskje det er de som er mer vant til fine somre som klager? Jeg mimrer iallefall alltid tilbake på solfylte varme somre, men vet jo at det var jo bare noen få slike dager. Men her jeg bor setter man så stor pris på finværet, at det ligger i minnet leeenge !
Tears.of.the.Sun Skrevet 13. juni 2011 #10 Skrevet 13. juni 2011 Vi nordmenn er den nasjonen i verden som er mest opptatt av været. Kanskje fordi at været her er så ustabilt? Hmm, ikke vet jeg. Jeg personlig forstår ikke hvorfor. Med mindre det er alvorlige mengder med regn eller vind eller hva som skaper naturkatastrofer sånn som nå, bryr jeg meg lite. Jeg gjør det samme enten det regner eller er sol. Typisk hundeeier altså - ute i all slags vær
Margrethe86 Skrevet 13. juni 2011 #11 Skrevet 13. juni 2011 Vi nordmenn er den nasjonen i verden som er mest opptatt av været. Kanskje fordi at været her er så ustabilt? Hmm, ikke vet jeg. Jeg personlig forstår ikke hvorfor. Med mindre det er alvorlige mengder med regn eller vind eller hva som skaper naturkatastrofer sånn som nå, bryr jeg meg lite. Jeg gjør det samme enten det regner eller er sol. Typisk hundeeier altså - ute i all slags vær Ja, været engasjerer de fleste her til lands Jeg er og hundeeier, og går jo med hunden flere ganger daglig. Men det er jo langt hyggeligere å gå i finvær sommerstid enn 12 grader og pissregn Så jeg er ikke like fornøyd etter hver tur akkurat Og det ordtaket om at "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" teller heller ikke syns jeg. Det er fortsatt ikke hyggelig å gå lange turer i trasig vær, uansett hvor (delvis)tørr man holder seg :gjeiper: Så at man er hundeeier er vel ikke likt med at man liker dårlige somre? 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #12 Skrevet 13. juni 2011 Men, forventer dere virkelig at sommeren skal være "på plass" allerede i begynnelsen av juli? Blir litt forundret når folk klager over dårlig sommervær og at sommerværet allerede er over, når vi så vidt har begynt på juni-måneden og grunnskolen ikke har ferie en gang... Husker sommeren 2009, jeg syntes vi hadde nydelig (og altfor varmt) vær i en måned. Men bare fordi det ble avløst av en del regn i august gikk alle rundt og klaget over den elendige sommeren som hadde vært. Ingen som gadd å huske på den måneden de spradet rundt i sol og varme (mens jeg lå inne og trodde jeg skulle omkomme av for høy temperatur ute:P ). Så ja, jeg syns nordmenn er litt sytete, det skal ikke så mange uker med regn til i løpet av en sommer før folk omtaler det som en drittsommer (værmessig). Hvorfor huske på de fine, varme dagene når vi kan klage på den ene kalde, våte dagen? :D 1
Gjest Uglefot Skrevet 13. juni 2011 #13 Skrevet 13. juni 2011 Synes ikke det er så rart at vi nordmenn er værsyke. Vi bor i et land hvor mange av oss ikke ser sola på flere mnd og vi har opptil 8 mnd hvert år med kjølig vær (til tross for at det kan være sol) Så når først sommermnd er her så skulle man ønske at det holdt seg stabilt når det først er fint vær. Slik som her i Trondheim nå,her har det vært en del dager med varme og sol og hver ettermiddag har endt med styrtregn og torden. Ikke rart man blir litt værsyk. Og nå har det regnet i over ett døgn og det er 10 varme grader. Jeg sitter under et pledd med ullsokker. Har mye mer lyst til å sitte på en benk i en park og nyte sola. En annen ting som derimot irriterer vettet av meg er at forsiden til vg og db på sommeren ofte melder om at NÅÅÅÅÅ kommer varmen/sola/sommeren men det er selvfølgelig på østlandet 3
Blair Skrevet 13. juni 2011 #14 Skrevet 13. juni 2011 Men hvorfor gidder man å klage over at været ikke er fint? Været er som det er! Ønsker man sol hele året så får man flytte til varmere strøk. Synes det er bortkastet energi å være sur fordi været ikke er fint hele sommeren. Mye man kan endre på her i livet, men været er ikke en av de tingene. Bare irriterende for omgivelsene å høre på klagingen.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #15 Skrevet 13. juni 2011 Det er egentlig litt rart det hele. For hvis folk mener at det regner hele tiden (noe det slett ikke gjør), hvorfor forventer de da at denne sommeren skal det være 25 grader pluss og sol hver dag? Vet de ikke sånn cirka hvor de bor og hva som er gjennomsnittlig vær her? Likevel klages det selv når det er varmere enn normalt? 2
Gjest strykebrett Skrevet 13. juni 2011 #16 Skrevet 13. juni 2011 Ting er annerledes bland mine venner enn ts sine tydeligvis. Her er det lite statusoppdateringer om været når det er dårlig vær, men veldig mange begeistrede meldinger når det er sol..
Gjest Uglefot Skrevet 13. juni 2011 #17 Skrevet 13. juni 2011 Men hvorfor gidder man å klage over at været ikke er fint? Været er som det er! Ønsker man sol hele året så får man flytte til varmere strøk. Synes det er bortkastet energi å være sur fordi været ikke er fint hele sommeren. Mye man kan endre på her i livet, men været er ikke en av de tingene. Bare irriterende for omgivelsene å høre på klagingen. Selvfølgelig er været som det er, lite vi kan gjøre med det. det handler ikke (iallefall ikke for min del) om å ha sol og varme året rundt men når vi nordmenn først har ett par mnd som kalles sommer så hadde det vært stas om det hadde vært fint vær og varme. Regn, kuling, hagl og snø har vi nok av ellers. Og nå vet jeg ikke hva slags folk du omgåes med som går rundt og er sure pågrunn av været men selvfølgelig påvirker det humøret litt. Du får si klarere ifra neste gang noen klager på været at denne klagingen gidder du ikke å høre på om det er så ille. Håper du ser litt ironien der (noen klager på været,noen klager på de som klager på været ) 1
Tabris Skrevet 13. juni 2011 #18 Skrevet 13. juni 2011 Jeg er så lei av all klagingen på været. Her jeg bor (det forblåste vestland) så er det mye regn, overskyet og vind. Da må man jo forholde seg til det. Hvis man synes det er såpass ille at det går ut over humør og trivsel, så må man jo heller flytte til et varmere sted. Og hvis man av ulike (og forståelige) grunner ikke kan flytte, så bør man vel heller forsøke å se det positive (eller i hvert fall nøytrale) med været? Stadig klaging over det fæle været går jo utover både en selv og andre. Det kan ikke være gøy å starte dagen med et sukk når man ser enda en dag med overskyet. Det været som er drømmeværet for mange er det jo ikke så mange dager av. Det er bare en liten luke som er godtatt - opphold og varmt, men kanskje FOR varmt. En liten bris er herlig i varmen, men ikke for mye vind. Så må man jo ha litt regn også, for naturens skyld, men den bør helst bare være om natten... Det betyr jo at her jeg bor så vil over 300 dager i året være med et vær man klager og sukker over. Hvorfor senke egen trivsel i hverdagen på den måten? Det er mange år siden jeg sluttet å klage over været. Jeg husker ikke hvordan været var i går, og når naboen klager over at det nå har regnet to uker i strekk så har jeg knapt fått med meg at det har regnet. Det er en befrielse. 1
Gjest Fable Skrevet 13. juni 2011 #19 Skrevet 13. juni 2011 Har ikke irritert meg over været på masse år. Det blir som det blir, og så lenge jeg lever, så er jeg fornøyd =)
Blair Skrevet 13. juni 2011 #20 Skrevet 13. juni 2011 (endret) Selvfølgelig er været som det er, lite vi kan gjøre med det. det handler ikke (iallefall ikke for min del) om å ha sol og varme året rundt men når vi nordmenn først har ett par mnd som kalles sommer så hadde det vært stas om det hadde vært fint vær og varme. Regn, kuling, hagl og snø har vi nok av ellers. Og nå vet jeg ikke hva slags folk du omgåes med som går rundt og er sure pågrunn av været men selvfølgelig påvirker det humøret litt. Du får si klarere ifra neste gang noen klager på været at denne klagingen gidder du ikke å høre på om det er så ille. Håper du ser litt ironien der (noen klager på været,noen klager på de som klager på været ) Jeg har ikke sånne folk i min nære omgangskrets. Jeg diskuterer fenomenet TS beskriver i åpningsinnlegget, og trekker inn erfaring fra det jeg har opplevd rundt temaet, alt fra kollegaer som sutrer til det jeg husker fra da jeg hadde en FB-profil. Det er liksom poenget med en diskusjon, å bidra med synspunkter. Uansett ser du ut til å misse hovedpoenget mitt, som er at været er en ting man ikke kan gjøre noe med, i motsetning til det å være en sutrepave på grunn av været; det kan man faktisk endre på. Derfor er det ikke helt unyttig å påpeke at det er irriterende å høre på folk som sutrer over ting de ikke får gjort noe med, mens det å "klage" på/diskutere noe man får gjort noe med blir noe annet. Skjønner? Og når folk på vestlandet klager over mye regn og dårlig sommer, da blir det nesten komisk. Vit hvor du er bosatt, liksom. Man kan ikke regne med sydensommer fra mai til august når man bor der det regner mest. Endret 13. juni 2011 av Blair
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå