AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #1 Skrevet 12. juni 2011 Har en venninne som innimellom driver og går på lavkarbodiett,hun sier hun kutter ut all karbohydrat og kommer i såkaldt ketolyse(om det er rett) på under en uke. Hun sier dette funker fjell,bare man ikke holder på for lenge om gangen visstnok. hva er greia med lavkarbo? funker det så bra som folk påstår..? må jo være utrolig vanskelig å holde seg på en slik diett over tid? synes det er karbohydrater i ALT jeg omtrent...hva spiser en da?? Takk for svar,de som vet
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #2 Skrevet 12. juni 2011 www.lavkarbo.no Her kan du lese alt som har med lavkarbo å gjøre.Ja, det funker, nei det er ikke vanskelig å spise over lengere tid.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #3 Skrevet 12. juni 2011 Jeg er litt mer skeptisk, og fant en kommentar fra en medisinstudent her: http://urdv.wordpress.com/2011/03/26/flere-enkle-men-dyre-l%C3%B8sninger-lchf-dietten/ 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #4 Skrevet 12. juni 2011 Dette passer i allefall ikke for folk som trener målrettet for å bygge muskler og slikt. Så gi F i det.
FrøkenJosefine Skrevet 12. juni 2011 #5 Skrevet 12. juni 2011 Passer jo nettopp fordi som vil bygge muskler siden det inneholder masse proteiner!
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #6 Skrevet 12. juni 2011 Eh, du josefine.. karbohydrater er faktisk veldig viktig under hardtrening, karbohydrater fyller opp glykogenlagere i muskler, der blir brennstoff tatt av for at man skal klare en god økt. Kroppen foretrekker faktisk karbohydrater under en hard treningsøkt, men merk. Her snakker jeg ikke om en chitchat tur i parken der du så vidt rører på deg, men harde økter der du faktisk yter skikkelig. 5
FrøkenJosefine Skrevet 12. juni 2011 #7 Skrevet 12. juni 2011 Eeeeh du anonymbruker, Du kan bruke både fett og proteiner som brennstoff.. Dessuten er det fortsatt karbohydrater i lavkarbo, men de trege karbohydratene som finnes i grønnsaker, bønner og frø.. Aldri fått så mye uttelling for trening før iallefall! 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #8 Skrevet 12. juni 2011 Du trener kanskje ikke så hardt, eller er toppidrettsutøver akkurat, my bad.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #9 Skrevet 12. juni 2011 TS her.hun jeg snakket om er IKKE overvektig,snarere på "andre siden"..har null overflødig på kroppen. jeg blir helt forvirret av alt snakk om kosthold o.l.,selv har jeg lagt om kostholdet og begynt å tenke mer på hva jeg får i meg.men tror ikke jeg orker å gå på noe dietter altså...spiser for det meste sunt,dvs litt av alt.prøver å begrense fettmengde,og å ikke fråtse i raske karbohydrater.men jeg unner meg pizza,spaghetti,taco++ innimellom,men passer på mengdene.er ikke dette ok da,eller må man gå kraftigere til verks..?ser jo det at de på lavkarbo er tynne... er selv høy og slank bygget,men med litt ekstra kg fordelt på lår og mage som jeg vil ha bort!men har tenkt at variert kost og trening er det beste..?? virker liksom helt kjekt å være i ketolyse og at kroppen forbrenner fettet "selv".. Lurer også på noe annet,samboeren min sier at man kan bli fetere av sukkerfri mat/drikke enn det med sukker i,for kroppen "kjenner ikke igjen" søtstoffene og vet ikke hva den skal gjøre med dem. drikker en del pepsi max feks,heller det enn cola liksom..fikk også høre at det er bedre med pepsi max enn feks.juice,ang kcal og slikt. er dette hold i,eller bare tull?? jeg har bare sett på kcal innholdet jeg da...uff ikke lett dette her.
FrøkenJosefine Skrevet 12. juni 2011 #10 Skrevet 12. juni 2011 Du trener kanskje ikke så hardt, eller er toppidrettsutøver akkurat, my bad. Det virker det vel ikke som TS er heller? Man gir jo råd etter hva det blir spurt om...
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #11 Skrevet 12. juni 2011 Eh, du josefine.. karbohydrater er faktisk veldig viktig under hardtrening, karbohydrater fyller opp glykogenlagere i muskler, der blir brennstoff tatt av for at man skal klare en god økt. Kroppen foretrekker faktisk karbohydrater under en hard treningsøkt, men merk. Her snakker jeg ikke om en chitchat tur i parken der du så vidt rører på deg, men harde økter der du faktisk yter skikkelig. Jada, det er derfor skiløpere, triatlonutøvere og fotballag bruker lavkarbo - fordi det ikke funker.. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #12 Skrevet 12. juni 2011 TS her.hun jeg snakket om er IKKE overvektig,snarere på "andre siden"..har null overflødig på kroppen. jeg blir helt forvirret av alt snakk om kosthold o.l.,selv har jeg lagt om kostholdet og begynt å tenke mer på hva jeg får i meg.men tror ikke jeg orker å gå på noe dietter altså...spiser for det meste sunt,dvs litt av alt.prøver å begrense fettmengde,og å ikke fråtse i raske karbohydrater.men jeg unner meg pizza,spaghetti,taco++ innimellom,men passer på mengdene.er ikke dette ok da,eller må man gå kraftigere til verks..?ser jo det at de på lavkarbo er tynne... er selv høy og slank bygget,men med litt ekstra kg fordelt på lår og mage som jeg vil ha bort!men har tenkt at variert kost og trening er det beste..?? virker liksom helt kjekt å være i ketolyse og at kroppen forbrenner fettet "selv".. Lurer også på noe annet,samboeren min sier at man kan bli fetere av sukkerfri mat/drikke enn det med sukker i,for kroppen "kjenner ikke igjen" søtstoffene og vet ikke hva den skal gjøre med dem. drikker en del pepsi max feks,heller det enn cola liksom..fikk også høre at det er bedre med pepsi max enn feks.juice,ang kcal og slikt. er dette hold i,eller bare tull?? jeg har bare sett på kcal innholdet jeg da...uff ikke lett dette her. TS: Les på lavkarbo.no, der står alt du lurer på. Bedre å gå inn på et forum med folk som har peiling enn å spørre her, hvor de fleste tror lavkarbo er bare egg og bacon. Trenger du vitenskap så har du bl.a http://espenrostrup.com/, http://www.kostdoktorn.se og http://tgeisner.wordpress.com som er leger og skriver om lavkarbo - vitenskap, studier, anatomi og biologi. :D Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #13 Skrevet 12. juni 2011 Hei, TS. Typen din har rett i at lettprodukter er vanskligere å få av kroppen enn normale produkter. Feks i vanlig ost er det naturlig fett, eller hva jeg skal si, som kroppen kjenner igjen og forbrenner vekk. I lettoster og lettvarianter av ting, er det tilsatte stoffer som lagrer seg i fettet vi allerede har fra før av, og binder det sammen så det er enda vanskligere å bli kvitt. Når det skal så sies, så drakk jeg 1,5 - 2 LITER pepsi max for dagen i 3-4 år før jeg sluttet. Jeg gikk aldri opp i vekt pga det, men jeg hadde ikke godt av det heller i og meg at jeg hele tiden var tørst, manglet vann fordi jeg kun drakk det skvipet der, og kroppen hadde jo ikke bra av det. Jeg synes ikke du skal ty til lavkarbo for annet enn at det hjelper deg i det store og lange løp. Jeg spiser naturlig fra min egen side lite karbohydrater fordi jeg ikke kan fordra bakevarer, liker ikke godter, og spiser ikke mye ris, spagetti og slike ting. I mitt tilfelle så hjalp det veldig på allergier og intoleranser jeg har, kan være tilfeldig, og kan ikke være det, alt ettersom. Et variert, sunt kosthold er det aller beste, spis alt med måte og ikke overdriv noe, slikt tjener du på i lange løp. Innled en livsstil og et kosthold du vil leve jevnt på resten av livet.
Gjest Miia Skrevet 12. juni 2011 #14 Skrevet 12. juni 2011 Æsj, jeg blir så oppgitt av at lavkarbo tar helt av. Det helsemessige har jeg ikke satt meg så mye inn i, men hvis fler og fler i vesten skal spise mye mer kjøtt blir ressursene enda mer skjevt fordelt. Synes det er litt synd at dette argumentet er helt vekk i lavkarbohysteriet. (Sorry) Kjenner til flere som har gått ned mye i vekt ved hjelp av det gode gamle "variert kosthold og trening". OG har klart å holde vekten etterpå. 6
FrøkenJosefine Skrevet 12. juni 2011 #15 Skrevet 12. juni 2011 Jeg kan fortelle deg rakst hva lavkarbo går ut på... Det handler om å spise mat som ikke gir raske blodsukkerstigninger altså mat med raske karbohydrater som man finner i sukker,mel,ris,pasta og poteter. På lavkarbo spiser man mat som er nærmest naturen, altså rene grønnsaker, rent kjøtt (ikke farseprodukter som pølse, karbonader fra butikken) nøtter, frø og usukrede meieriprodukter. Ketose kommer man i hvis man spiser under et visst antall karbohydrater daglig.(forskjellig fra person til person, men et sted under 50-10 gram) Når man har kommet i ketose vil kroppen brenne det fettet du har istedenfor energien du får fra maten..Denne fasen skal man ikke være i mere enn 2 måneder, da blir det skadelig. Ketose/ketolyse anbefales også kun for mennesker med overvekt/fedme. Lavkarbo er for alle.
Redbull Skrevet 12. juni 2011 #16 Skrevet 12. juni 2011 Lavkarbo er ingen diett, men en livsstil! :)Er ikke vanskelig å leve etter når du har de rette produktene, litt øving og planlegger litt Jeg er frelst!
FrøkenJosefine Skrevet 12. juni 2011 #17 Skrevet 12. juni 2011 Æsj, jeg blir så oppgitt av at lavkarbo tar helt av. Det helsemessige har jeg ikke satt meg så mye inn i, men hvis fler og fler i vesten skal spise mye mer kjøtt blir ressursene enda mer skjevt fordelt. Synes det er litt synd at dette argumentet er helt vekk i lavkarbohysteriet. (Sorry) Kjenner til flere som har gått ned mye i vekt ved hjelp av det gode gamle "variert kosthold og trening". OG har klart å holde vekten etterpå. Hvis man ser det på den måten har også jorden godt av at vi gror grønnsaker istedenfor korn, siden dette metter mere og tar mindre plass sånn arealmessig og Co2-messig..
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #18 Skrevet 12. juni 2011 Hvis man ser det på den måten har også jorden godt av at vi gror grønnsaker istedenfor korn, siden dette metter mere og tar mindre plass sånn arealmessig og Co2-messig.. Hjelper likevel ikke når alle tar av og skal ha rene kjøttstykker hele tiden, det går myyyyyyye flere dyr med til dette lavkarbohysteriet, det er helt klart. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #19 Skrevet 12. juni 2011 Hjelper likevel ikke når alle tar av og skal ha rene kjøttstykker hele tiden, det går myyyyyyye flere dyr med til dette lavkarbohysteriet, det er helt klart. Men du spiser ikke mer kjøtt på lavkarbo enn på andre kosthold.. Det er ikke et høyproteinkosthold! Du tar bort karbohydrater og erstatter med fett. Og siden de fleste som begynner med lavkarbo legger om livsstilen helt, så blir det oftest mer grønnsaker og mer varierte proteiner - fisk, fugl, rødt og hvitt kjøtt. Det er ikke sånn at vi på lavkarbo sitter og trøkker i oss 1 kg kjøtt hver om dagen.. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #20 Skrevet 12. juni 2011 FETT???? For faen, hvor tror dere galleblæra deres tar veien etterpå da, om det hovedsaklige blir erstattet av fett?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå