Vulpes Skrevet 16. juni 2011 #21 Skrevet 16. juni 2011 Noen i familien bruker stevia og er veldig fornøyd med det
FantasDick Skrevet 17. juni 2011 #22 Skrevet 17. juni 2011 Jeg bruker mest sukrin, kjenner ikke noe til den "kalde" smaken mange sier sukrin gir, men det er vel opp til hver enkelt. Har brukt stevia i f.eks vaffelrøre og det synes jeg funker kjempebra. Vet ikke hvordan stevia fungerer i mer "faste" bakverk.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #23 Skrevet 13. juli 2011 Noen som vet om man kan bruke Stevia i vablig baking? Burde man isåfall ha i pulver- eller flytende form?
Fubelfal Skrevet 13. juli 2011 #24 Skrevet 13. juli 2011 Noen som vet om man kan bruke Stevia i vablig baking? Burde man isåfall ha i pulver- eller flytende form? Ja, selvfølgelig kan stevia brukes til baking, men det er som annet søtstoff, det har ikke sukkerets bakeegenskaper, så resultatet vil bli anderledes / avhengig av hva du baker. Der sukker er en hovedingrediens og benyttes for å få den rette konsistensen, vil resultatet bli veldig forskjellig. Du vil f.eks. aldri oppnå en seighet i cookies eller brownies. Men du finner helt sikkert oppskrifter som er tilpasset bruk av stevia, hvis du søker på nettet. Jeg foretrekker Stevia pulver, rettere sagt Now Foods som jeg kjøper gjennom iHerb til $5,95.Now-Foods-Organic-Stevia-Extract Denne er absolutt billigst og best etter min mening. Hvis du ikke har handlet der før kan du som 1. gangs kunde bruke kupongkoden HEJ824, så får du $5 i rabatt. (Forsendelse koster bare $4 og tar 10-15 dager.) Personlig eksperimenterer jeg mye, og er villig til å spise litt rare ting som kalorifattig snadder. Bl.a. har jeg vispet eggehvitepulver, tilsatt stevia, og litt tapioca-mel, alt kjøpt på iHerb, og setter i microen til noen minutter til det blir stivt. Godt og mettende snadder nå sulten og godterlysten melder seg.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #25 Skrevet 14. juli 2011 Noen som vet om man kan bruke Stevia i vablig baking? Burde man isåfall ha i pulver- eller flytende form? Det er ikke egnet i gjærbakst, men jeg bruker det likevel... Jeg bruker vanlig sukker som næring til gjæren (ca 1 ts sukker pr 100 g mel), resten av sukkeret i oppskriften erstatter jeg med sukrin (for mengden) og stevia for smaken.
Yme Skrevet 14. juli 2011 #26 Skrevet 14. juli 2011 (endret) Jeg bruker honning istedenfor sukker, og lurer litt på hvorfor det er aldri blir nevnt som et alternativ til sukker. Det inneholder masse vitaminer og fine saker, så det er jo mye sunnere enn alle mulig andre alternativer man kan finne. Edit: Det fungerer kanskje ikke til baking? Endret 14. juli 2011 av Yme
Gjest Applestore Skrevet 14. juli 2011 #27 Skrevet 14. juli 2011 Jeg bruker stevia til daglig, og har ikke savnet sukker enda! Honning liker ikke jeg smaken på, derfor bruker ikke vi det.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #28 Skrevet 14. juli 2011 Jeg bruker honning istedenfor sukker, og lurer litt på hvorfor det er aldri blir nevnt som et alternativ til sukker. Det inneholder masse vitaminer og fine saker, så det er jo mye sunnere enn alle mulig andre alternativer man kan finne. Edit: Det fungerer kanskje ikke til baking? Honning fungerer ikke særlig godt til gjærbakst i alle fall, der blir sirup (som også er sukker) alternativet... Årsaken til at det behøves sukker i gjærbakst, er fordi gjæren behøver næring. Jo mer sukker i deigen, dess lufigere bakeverk...
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #29 Skrevet 14. juli 2011 Jeg bruker honning istedenfor sukker, og lurer litt på hvorfor det er aldri blir nevnt som et alternativ til sukker. Det inneholder masse vitaminer og fine saker, så det er jo mye sunnere enn alle mulig andre alternativer man kan finne. Edit: Det fungerer kanskje ikke til baking? Vel... De fleste som erstater sukker gjør det fordi de vil unngå å få i seg karbohydrater, eller evt vil ha i seg noe som ikke påvirker blodsukkeret i stor grad (ja, det er noen som tålere sukker dårlig, feks de som er insulinresistente). Noen ønsker et alternativ som ikke inneholder så mange kcal. Honning inneholder jo 67g karbohydrater og 269kcal pr 100g. Det er ganske mye og ikke noe jeg ville hatt i meg iallefall. Av søtning i bakverk bruker jeg mest en blanding av sukrinmelis og splenda. Siden jeg reagerer veldig på sukrin. Sukrinmelis liker jeg best, da sukrinen ikke blander seg godt nokk synes jeg.
Yme Skrevet 14. juli 2011 #30 Skrevet 14. juli 2011 Noen ønsker et alternativ som ikke inneholder så mange kcal. Honning inneholder jo 67g karbohydrater og 269kcal pr 100g. Det er ganske mye og ikke noe jeg ville hatt i meg iallefall. En spiseskje honning, som er mer enn nok i feks en porsjon havregrøt, veier 18 g, som da blir 12 g karbohydrater. Det utgjør ikke så veldig mye på en dag, og jeg tviler på at det er noe som ødelegger for noen, med mindre de holder på med "fett og protein"-kosthold. Tyngden på honningen varierer litt utifra hvilken type honning det er, og den jeg målte med nå, veier litt mer enn den jeg pleier å bruke.
Fubelfal Skrevet 16. juli 2011 #31 Skrevet 16. juli 2011 (endret) En spiseskje honning, som er mer enn nok i feks en porsjon havregrøt, veier 18 g, som da blir 12 g karbohydrater. Det utgjør ikke så veldig mye på en dag, og jeg tviler på at det er noe som ødelegger for noen, med mindre de holder på med "fett og protein"-kosthold. Tyngden på honningen varierer litt utifra hvilken type honning det er, og den jeg målte med nå, veier litt mer enn den jeg pleier å bruke. 12 g karbohydrater gir 48 kcal. Det er ikke helt ubetydelig for en kvinne som ikke har et høyt energibehov! -Spesielt ikke hvis det skulle bli flere enn en spiseskje.. Endret 16. juli 2011 av Fubelfal
Yme Skrevet 16. juli 2011 #32 Skrevet 16. juli 2011 Hvis man vil veie 30 kilo, er 48 kalorier mye. Alle andre tåler det helt fint, og hvorfor skal man sitte å dytte i seg honning hele tiden? Eksempelet var at man kunne bruke det som søtning i ting som havregryn, og sånn mat blir for det meste bare brukt som frokost. En spiseskje er mer enn nok til det :-) 1
Fubelfal Skrevet 20. juli 2011 #33 Skrevet 20. juli 2011 (endret) Hvis man vil veie 30 kilo, er 48 kalorier mye. Alle andre tåler det helt fint, og hvorfor skal man sitte å dytte i seg honning hele tiden? Eksempelet var at man kunne bruke det som søtning i ting som havregryn, og sånn mat blir for det meste bare brukt som frokost. En spiseskje er mer enn nok til det :-) Sier du! - Du som er hankjønn! Stevia er fantastiskt produkt, både for de som er opptatt av sukker (karbo/blodsukker) og for de som er opptatt av kcal! I tillegg mener man at det kan ha andre gunstige helseeffekter.. Endret 20. juli 2011 av Fubelfal
Fredagslunch Skrevet 20. juli 2011 Forfatter #34 Skrevet 20. juli 2011 (endret) Nå har jeg prøvd Splenda og jeg synes det er supert! Smaker som sukker! Ingen isende, bitter, eller lakrisaktig ettersmak! Endret 20. juli 2011 av Fredagslunch
Gjest Heloise Skrevet 20. juli 2011 #35 Skrevet 20. juli 2011 Man får også kjøpt stevia i pulverform. Jeg kjøpte frø på altshop.no og man får kjøpt pulver her også Stevia smaker merkelig før man blir vant til det. Jeg kjøpte også min stevia på Altshop! Hørt at det er billigere på iherb, men har ikke sjekket selv. Stevia er også veldig drøyt så en boks fra Alshop varer veldig lenge!
Yme Skrevet 20. juli 2011 #36 Skrevet 20. juli 2011 Sier du! - Du som er hankjønn! Stevia er fantastiskt produkt, både for de som er opptatt av sukker (karbo/blodsukker) og for de som er opptatt av kcal! I tillegg mener man at det kan ha andre gunstige helseeffekter.. Stevia er bra, men kan være vanskelig å få tak i noen steder, så for mange kan man enten velge mellom sukker eller kunstige erstatninger. Når kroppen føler søtsmak, setter den igang prosesser for å håndtere sukker, noe som blir klussete om den faktisk ikke får sukker (det skjer om man spiser kunstig søtning), og det kan føre til diverse problemer, som sukkersyke. Utifra det jeg har lest, er stevia det beste man kan erstatte sukker med, men hvis man feks skal ha sukker på havregryna sine, eller i te, er honning bedre (enn sukker), for da får man i det minste sukker som inneholder god næring. Hvis man har stevia, kan man like gjerne bruke det, men jeg har inntrykk av at det er litt dyrt. Mna trenger ikke være redd for litt ekstra karbohydrater selvom man er jente. Det siste halve året har jeg drivet med fettforbrenning, og skal ha i meg veldig lite karbohydrater, men jeg greier å ha en skje honning i havregrøten, uten at det saboterer progresjonen min
Fubelfal Skrevet 20. juli 2011 #37 Skrevet 20. juli 2011 Stevia smaker merkelig før man blir vant til det. Jeg kjøpte også min stevia på Altshop! Hørt at det er billigere på iherb, men har ikke sjekket selv. Stevia er også veldig drøyt så en boks fra Alshop varer veldig lenge! Du får rett og slett ikke billigere Stevia enn fra iHerb! Min favoritt er: Now Foods Organic Stevia Extract til $5,95. (Now Foods er et anerkjent amerikansk merke.) Hvis du som ny kunde oppgir kupongkoden HEJ824, betaler du kun $0,95 for en boks + ca 22 kr i shipping. Totalpris! iHerb har forøvrig en masse andre Stevia produkter og merker, både flytende ekstrakter, porsjonposer, blandingsprodukter (stevia blandet med inulin/F.O.S., sukrin, xylitol, dextrose, m.m.)++ De har også stevia fra KAL's, som de for mange år siden solgte i norske helsekostbutikker. Jeg har ellers fått sansen for : SlimSweet et 100% naturlig søtstoff utvunnet fra frukten Lo Han. Det smaker litt karamellaktig, men utrolig godt. Men dette bruker jeg kun som strø-søtningsmiddel, -ikke i te. Men som sagt: Now Foods stevia er uslåelig! Både mht pris og smak.
Gjest Heloise Skrevet 20. juli 2011 #38 Skrevet 20. juli 2011 Du får rett og slett ikke billigere Stevia enn fra iHerb! Min favoritt er: Now Foods Organic Stevia Extract til $5,95. (Now Foods er et anerkjent amerikansk merke.) Hvis du som ny kunde oppgir kupongkoden HEJ824, betaler du kun $0,95 for en boks + ca 22 kr i shipping. Totalpris! iHerb har forøvrig en masse andre Stevia produkter og merker, både flytende ekstrakter, porsjonposer, blandingsprodukter (stevia blandet med inulin/F.O.S., sukrin, xylitol, dextrose, m.m.)++ De har også stevia fra KAL's, som de for mange år siden solgte i norske helsekostbutikker. Jeg har ellers fått sansen for : SlimSweet et 100% naturlig søtstoff utvunnet fra frukten Lo Han. Det smaker litt karamellaktig, men utrolig godt. Men dette bruker jeg kun som strø-søtningsmiddel, -ikke i te. Men som sagt: Now Foods stevia er uslåelig! Både mht pris og smak. Tuuusen takk for informativt innlegg Har nettipp (5 min siden) bestilt noe mel derifra, hadde jeg bare sett dette innlegget før Fungerer den koden for alle? Skal kjøpe stevia derifra neste gang, om jeg går tom for den jeg har noen sinne
Gjest Rosemor Skrevet 22. juli 2011 #39 Skrevet 22. juli 2011 hmm er ikke sikker,de fleste som jeg kjenner kjøper fra utland da dette er billigere enn i Norge. Og om jeg husker rett,var det noe om Stevia ikke var godkjent av norske myndigheter.. http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=148279&postcount=11 lavkarbo fant svaret Stevia er visst godkjent for salg i Norge også nå, for jeg fant det (både flytende og pulver) på helsekosten i dag!
Fubelfal Skrevet 22. juli 2011 #40 Skrevet 22. juli 2011 Stevia er visst godkjent for salg i Norge også nå, for jeg fant det (både flytende og pulver) på helsekosten i dag! Etter hva jeg skjønner, vil Stevia formelt bli godkjent av EU i løpet av høsten, slik at vi kan få produkter i handelen etter dette. Kilde: Reuters Det jeg derimot ikke skjønner helt etter å ha søkt på nettet, er om Stevia kun blir tillatt som et tilsetningsstoff i matvarer, eller om det også vil bli tillatt for salg i ren form... Jeg vil uansett tro at helsekosten som du har besøkt, har vært litt for tidlig ute :-) Personlig er jeg fornøyd med å kjøpe fra iHerb også i fremtiden, da jeg er overbevist om at prisen i Norge vil ligge flerfoldige ganger høyere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå