AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #21 Skrevet 10. juli 2011 Leilighetsprisene i Oslo bare stiger og stiger, og lånevilkårene blir dårligere og dårligere. Jeg har vel egentlig innsett at sjansene for at jeg kommer til å kunne kjøpe en leilighet nok ikke er særlig realistisk. I hvert fall den typen leilighet jeg vil ha: - Ligge innenfor Oslo-ringen - Ha mer enn ett soverom Skal jeg bo i Norge kan jeg av jobbmessige og sosiale grunner ikke tenke meg å bo noe annet sted enn i Oslo. Og hvis jeg kjøper en leilighet vil jeg helst ha en hvor jeg kan bo i noen år, også etter en mulig familieforøkelse, eller hvis man får gjester. Jeg har en ganske bra betalt jobb, men selv om jeg sparer kommer jeg nok ikke til å klare å få spart opp nok til å kjøpe en leilighet som koster nærmere to millioner eller mere. I hvert fall ikke før om ti-tyve år. At foreldrene mine tar opp lån på huset sitt er uaktuelt, og å få støtte til førstehjemslån tjener jeg for mye til. Så for å bo der jeg vil blir det nok å fortsette å leie. Og er det egentlig så ille? Den store norske, våte drømmen er å kjøpe sin egen bolig. Men i et så presset boligmarked så er det jo nærmest umulig for enslige unge folk å kjøpe leilighet uten hjelp. Så kanskje man bare rett og slett må endre mentaliteten? Innse at det går helt fint å leie også? Hvis man eier en bolig må man jo betale ganske mye tilbake hver måned, pluss fellesutgifter osv. Hvis man leier betaler man ofte mindre per måned enn hvis man eier. Ja, jeg kjenner til alle argumentasjonene om at man "betaler til seg selv" osv, men det er for meg totalt irrelevant. Det viktigste er hvor mye jeg sitter igjen med som jeg faktisk kan leve for. Jeg vil heller kose meg og unne meg ting, og leie, enn å spinke og spare hver måned, og eie. Hva synes dere? Er man for besatt av at man skal eie boligen sin, når man helt fint kan leve bra i leid bolig? Jeg har gitt opp å kjøpe meg bolig i Oslo. Jeg er 28 år og bor i kollektiv. Har ca. 28000 utbetalt i måneden. Bor sentral og fint på Majorstua i et kollektiv, betaler bare 4500 i husleie. Er veldig lite hjemme, så 10 kvm er helt ok. Det er dessuten billigere å leie som singel enn å kjøpe. Om jeg får meg kjæreste kommer jeg til å satse på kjøp. Det er dårlig økonomi å eie bolig som singel.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #22 Skrevet 10. juli 2011 Jeg liker å leie jeg. Hadde nettopp massiv vannskade i leiligheten, og fordi jeg leier så slipper jeg å betale for å få det reparert, og jeg er ikke like bundet til ett sted som jeg hadde vært hvis jeg hadde eid. Har planer om å flytte masse ennå så å leie er ikke noe jeg vil gi opp med det første:) 1
FantasDick Skrevet 10. juli 2011 #23 Skrevet 10. juli 2011 (endret) Vi eier en liten leilighet i Trondheim som vi kjøpte for 4 år siden. Var 21 og 22 år gamle, da. Var heldig med leiligheten, gav bare 850k! Disse leilighetene selges nå for rundt 1.4 mill, så vi føler vi har gjort en grei deal. Betaler ca. 9k i mnd, dette er inkl. avdrag, renter, husleie og tv/internett. Bilen til et par 100tusen er også inkludert. Venninnene mine leier leiligheter (som er mindre enn vår) til 6-8tusen, så jeg personlig er glad for at vi eier og kan ikke tenke meg å leie igjen. Edit; skrev feil. Endret 10. juli 2011 av Zaphireh
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå