Frk Mjau Skrevet 12. juni 2011 #1 Skrevet 12. juni 2011 Hei, alle sammen! Jeg er ny her på forumet og dette er mitt første innlegg. Spennende! Jeg er snart 29 år gammel og plages av veldig sterke menssmerter. Det har pågått i noen år. Heldigvis er det ikke så ille hver eneste måned, men det er helt forferdelig når det står på som verst. Smertene kommer snikende, jeg blir kvalm, må kaste opp, får diare, og blir nærmest invalidisert. Jeg kan bare ligge pal i senga til det er over. Det er over etter noen timer, men det er ganske grusomt når det står på. Verken Paracet eller Ibux har hjulpet noe som helst. Jeg har prøvd å trene mer, få i meg mer kalsium/magnesium og prøvd andre råd som det står om, men det har heller ikke hatt så mye virkning. Når jeg leser på nettet, anbefaler de fleste leger og gynekologer p-piller eller andre medikamenter som Naproxen osv. Jeg er litt skeptisk til piller fordi jeg er livredd for bivirkningene. Alt dette om blodpropp, hjerteinfarkt, hjerneslag og til og med leversvulst freaks me out!! Ja, selvfølgelig, det forekommer sjelden og det er ikke mange norske kvinner som får det av P-piller. Men samtidig vet man jo ikke hva hver enkelt jente tåler eller ikke. Jeg røyker ikke og har ingen arvelig disposisjon for slike sykdommer (som jeg vet om). Uansett - jeg vurderer nå å dra til legen for å få p-piller eller andre medikamemter for å få en slutt på de månedlige smertene. Det forringer jo mye av livskvaliteten når man går og gruer seg til neste gang og det er vanskelig å planlegge ferier og andre ting fordi mensen kan komme i veien! Det jeg lurte på er om noen av dere andre har hatt det sånn som meg, og hva dere har gjort for å få en løsning på det? Hva slags bivirkninger har dere eventuelt fått av P-pillen? Blir veldig glad for svar, tips og råd! Ha en fortsatt god pinsehelg!
Tabudrue Skrevet 12. juni 2011 #2 Skrevet 12. juni 2011 Jeg var aldri plaget av menstruasjonssmerter før jeg begynte på p-piller, men har vært plaget av det mellom pillebytter. Jeg har gått på litt ymse merker av p-piller i min tid, men har nå slått meg til ro med minipillen Cerazette som ikke inneholder østrogen og derfor senker risikoen for å få blodpropp ytterligere. Av denne pillen har jeg kun fått én bivirkning, jeg har mistet menstruasjonen fullstendig(dvs, jeg har hatt en minimal blødning én gang i året de siste to årene som jeg ikke teller med når folk spør). To p-pillemerker gav meg den merkelige bivirkningen at jeg ikke klarte å "bli våt" nedentil før sex, så de hadde jo en fantastisk prevensjonseffekt, men andre bivirkninger har jeg ikke hatt. Dersom du er i normalt med aktivitet om dagen er sjansene minimale for at du skal få alvorlige bivirkninger som blodpropp, og p-piller er definitivt et bedre alternativ enn å proppe i seg nsaids og paracet som ikke likevel ser ut til å ha noen effekt. Det fine med p-piller er at du har muligheten til å bytte merke dersom du ikke er helt fornøyd etter å ha brukt det en stund, og mulighetene og doseringene er mange. Du får ha lykke til!
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #3 Skrevet 12. juni 2011 Hei siden du er ny så har du sikkert ikke fått med deg at det går an å søke i forumet etter tema, og kanskje du finner tråder som allerede omhandler det du lurer på. F.eks finnes det en stor tråd om P-piller og bivirkninger, klikk her for å komme til denne. Det er kjekt, da slipper man mange av de samme trådene, og har alt i på et sted.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2011 #4 Skrevet 12. juni 2011 Hadde akkurat de samme problemene som deg ang menstrasjonssmerter,og i tilegg hadde jeg plager med store blødninger. Fant ut at jeg måtte dra til legen for å se om det var noe alternativ, og han anbefalte at jeg skulle begynne med P-piller. Så han skrev ut resept på Mercilon 28, har brukt dem i 5 år og de har hjulpet meg masse Og bivirkningene skal man ikke bekymre seg så mye over, siden du ikke tror du har noen arvelige sykdommstrekk eller ikke røyker. Bare pass på at du er i litt fysisk aktivitet daglig Men er sikker på om du drar til lege, så kommer dere frem til ett bra alternativ Håper dette beroliger deg litt, så får du ha en fin pinse videre
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2011 #5 Skrevet 12. juni 2011 Du never naxopren, men det virker ikke som om du har prøvd det? Gi det er forsøk før du omprogramerer hele hormonsystemet ditt.
LovelyMonroe Skrevet 12. juni 2011 #6 Skrevet 12. juni 2011 Hei, og velkommen til KG! Jeg vil anbefale deg Naproxen. Selv hadde jeg store menssmerter da jeg hadde mensen, og verken ibux eller andre ibuprofener hjalp, ikke paracet heller. Naproxen derimot, som er et eget medikament mot menssmerer(og som kan kjøpes på apotek, og er like "snillt" som ibux), det funker på meg. Jeg går på p-pille nå. Jeg undres ikke over de bivirkningene som blodpropp og den slags, men heller de mer vanlige som smålødning, humørsvigninger( ) og diverse... Har gått på Loette før, ble et helvete uten like. Da mener jeg meg selv, og alt rundt meg.. Hadde noen mnd fri, og begynte på cerazette, som hittil for meg har vært fantastisk ... begynner på mitt 2. brett imorgen... men på denne tiden når jeg gikk på loette var jeg allerede... DER nede.. Håper du finner utav det, mensen er noe ufattelig kjedelige greier...
LovelyMonroe Skrevet 12. juni 2011 #7 Skrevet 12. juni 2011 Også må jeg tilføye at med cerazette så får man jo ikke mensen, og heller ikke smertene som kommer av den, så det er jo veldig ok. På loette hadde jeg mye menssmerter. Anbefaler egentlig uansett cerazette siden det er den mest "naturlige" ppillen, og som har minst bivirkninger, også krasjer den ikke med dine egne hormoner, noe loette gjorde på meg...
Tabudrue Skrevet 12. juni 2011 #8 Skrevet 12. juni 2011 Også må jeg tilføye at med cerazette så får man jo ikke mensen, og heller ikke smertene som kommer av den, så det er jo veldig ok. På loette hadde jeg mye menssmerter. Anbefaler egentlig uansett cerazette siden det er den mest "naturlige" ppillen, og som har minst bivirkninger, også krasjer den ikke med dine egne hormoner, noe loette gjorde på meg... Vel, det stemmer ikke helt. En del får faktisk en menslignende blødning til helt vanlig tid hver måned og noen får smertene uten å få selve blødningen. Amenoré er en bivirkning som veldig mange får, men ikke alle. Og for å være klinkende nøyaktig så er ikke Cerazette en p-pille heller, men en minipille(øtrogenfri) noe som kan ha stor betydning dersom legen spør^^ Men før vi priser minipiller alt for mye her så skal det sies at en del faktisk får småblødninger over lengre tid fordi kroppen ikke klarer å tilpasse seg denne typen hormonell prevensjon like godt som den med østrogen. Dessuten har den dårligere prevensjonseffekt enn p-piller, men er fortsatt rimelig sikker. Beklager hvis jeg pirker for mye, det er rett og slett en gammel vane jeg har, og det er ikke for å være slem på noen måte
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå