Gå til innhold

Deleier - hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å søke etter deleier til hunden min.

Hvordan fungerer egentlig dette? Hvor vanlig er det? Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg aldri hørt om, men det må sikkert være en genial løsning dersom det er vanskelig å gi hunden det den trenger hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg tenkte også , og veterinær Trude Mostue (Tror det er det hun heter! )anbefaler dette på det varmeste,da mange som jeg syntest det er vanskelig å få nok tid til hunden. Da kunne vi kose oss max den uken han var hos oss ,og hunder generelt knytter seg mer til mennesker en til plass,så dette skulle ikke være noe problem. men jeg er usikker på hvor en søker etter deleier , og hvilken avtale som er vanlig-om dette i det hele tatt er vanlig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Om det er veldig vanlig, det tror jeg ikke, men vet allikevel om et enkelte som har en slik ordning.

Jeg er ikke 100% sikker på hvordan det fungerer, og tror også slike avtaler kan være ganske forskjellig. Men vil tro en av partene har hovedansvaret dersom det skulle oppstå sykdom eller det kanskje skulle oppstå vanskelige valg som f.eks avlivning.

Hvor lenge man har hunden er jo veldig forskjellig, og er noe dere må bestemme selv, ut i fra hva som vil fungere best for dere. Kan jo være stress å levere den fra seg hver uke. Begge parter må selv være ansvarlig for og betale for mat. Alt dette og hvem som har ansvar for hva, har dere i en skriftlig avtale. Men dersom dere f.eks ønsker å ha hunden med på noe spesielt, eller ikke har mulighet til å ha den med, må dere jo kunne snakke med den andre parten å høre om de kan ta hunden, eller om dere kan ha den en helg ekstra.

Slike avtaler tror jeg vanligvis fungerer veldig bra. Men det er viktig at dere avklarer hvem som har ansvar for hva, slik at det ikke oppstår uenigheter senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Er litt usikker enda , men tror vi skal søke etter deleier , men det blir jo med litt tungt hjerte vi sender hun fra oss halve mnd...om vi får respons på en evt annonse gjenstår å se , det må uansett være hundevante mennesker som vi har kjemi med...da klarer vi sikkert å komme frem til en avtale begge fam kan være fornøyd med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at hunder knytter seg mer til mennesket enn huset... MEN husk nå at en hund trenger ETT hjem. Selv om at Trude anbefaler denne ordningen så tror jeg flere kanskje ville vært imot det. Særlig hvis man har en hund som er veldig hjemmekjær, og ikke klarer å slappe av i andres hus. Dette spørs litt hvordan rase man har og hva hunden er vant med. Vår hund er en utrolig sosial hund som elsker å være sammen med andre menneskr og dyr, og trives godt i andres hjem, men hun klarer ikke være ordentlig rolig i andres hjem. Hun finner seg dårlig til rette når hun f.eks. skal slappe av fordi hun er "på vakt" hele tiden. Med en gang hun hører en lyd eller en bevegelse må hun reise seg opp å skjekke, noe som er svært uvanlig for henne som hun ikke gjør hjemme. Hun viser oss også hvor ufattelig glad hun er i å være hjemme når vi kommer hjem med henne og hun ruller og gnir seg mot teppet i lykkerus, og faller pladask ned på puta hennes og koser seg.

En annen ting er at noen hunderaser klarer bare å forholde seg til èn eier eller èn familie. De kan være svært sosiale mot andre mennesker, men de føyer seg ikke etter hva disse personene sier og kan på en måte kjøre sitt eget løp da det ikke kommer fra eieren. Det hadde jo vært litt synd hvis dere hadde sendt hunden deres til en annen familie i noen uker så nekter hunden å følge ordrer eller å oppføre seg sånn som den normalt gjør.

Dette er noe dere må vurdere og skjekke FØR dere finner en deleier. Det er selvfølgelig massevis av fordeler med å ha en deleier. Dette med at flere vil ha bedre tid til hunden er jo en stor fordel. Hunden vil bli mer sosialisert og kanskje få bedre evner på det feltet, samt. at hunden får alt den trenger når den trenger det. Jeg ser for meg at det mest ideelle hadde vært om hunden var vant med å ha deleiere fra den var valp. Da ville valpen blitt vant med det fra starten det å ha 2 familier. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg deler hun med exen min, og kan anbefale dette på det varmeste! Vi har hunden annenhver uke, og jeg tør påstå at hunden har det mye bedre med en slik ordning enn om en av oss skulle hatt den hee tiden. Den uken jeg har hunden legger jeg opp livet mitt rundt den, og jeg nyter å dra på lange turer og finne på fine ting å gjøre sammen med den. Så er det deilig med en uke "fri" der jeg ikke trenger tenke på å komme hjem til bestemt tid, osv.

Jeg anbefaler alle å dele hund, så lenge det er mennesker som kan samarbeide og som vet å sette hunden først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...