Gå til innhold

Dattera mi feites opp av mora

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig syns en 13åring det er ok å få servert junk dageligdags. Det er jo ikke det det handler om her. Eksen min bryr jo seg ikke overhodet om hva kostholdet gjør med jenta vår. Man kan ikke forvente at ei tennåringsjente skal si nei takk til chips og burger og tenke så alt for mye over det.

Unnskyld meg, men hum moren burde fått en reality-skjekk. Hun bør absolutt ikke gi henne et kosthold av utelukkende det du skriver hun gjør. Hun kan skade jenta på alle mulige helsemessige måter.

Men når din datter er 13år, så kan det også hende at hun vil ta etter dine vaner visst du serverer henne god, SUNN mat når hun er hos deg :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Etter at jeg og eks kona mi skilte lag for 2 år siden fikk hun mesteparten av omsorgen for henne. Dette er til å leve med for meg og helt problemfritt egentlig. Moren har dessverre en tendens til å ta snarveier i matveien og disker ifølge dattera mi kun opp med dårlig ferdigmat og junkfood. Det merkes også på vekta til dattera mi.

Som regel spiser de karbonader, burgere, pølser, loff, med andre ord mye dårlig farse og hvitt brød. Jeg er veldig nøye på kostholdet hjemme hos meg og sørger for å lage ordentlige og sunne måltider og forsøker å ivareta helsa til dattera mi så godt jeg kan.

Har forsøkt og snakke med min eks om det men hun går i forsvarspossisjon med en gang og sier at jeg ikke har noe som helst å gjøre med deres kosthold. Jeg eer uenig - det er tross alt min datter også og hun ødelegger både helsa og etterhvert sikkert selvbildet hennes.

Hun er 13 og har begynt på ungdomsskolen som er en vanskelig å slitsom alder i seg selv. Jeg vil ikke at hun i tillegg skal slite med mobbing og plageri pga vekta si.

Hva i all verden gjør jeg med dette egentlig? Fortsetter det sånn vil dattera mi bli direkte feit om ikke lenge. Hun har lagt på seg voldsomt siden det ble slutt mellom oss og jeg liker ikke denne utviklingen. Råd trengs

Oioi :) Du hørtes ut som en følsom og fornuftig far !

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men hum moren burde fått en reality-skjekk. Hun bør absolutt ikke gi henne et kosthold av utelukkende det du skriver hun gjør. Hun kan skade jenta på alle mulige helsemessige måter.

Men når din datter er 13år, så kan det også hende at hun vil ta etter dine vaner visst du serverer henne god, SUNN mat når hun er hos deg :)

TS gjør allerede dette... :rolleyes::fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Dette må være KGs mest fantastiske tråd.. Ta over omsorgen? :skratte:

Enig med mor i saken, hadde exn begynt på det viset så hadde jeg flirt ham oppi trynet. Og det vil samtlige andre og med mindre jentungen har overvekt som legges merke til av lærere/helsesøster evnt andre.

Jenta er 13 år og i ferd med å utvikle former. Høres mer ut som far har problemer med DET..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være KGs mest fantastiske tråd.. Ta over omsorgen? :skratte:

Enig med mor i saken, hadde exn begynt på det viset så hadde jeg flirt ham oppi trynet. Og det vil samtlige andre og med mindre jentungen har overvekt som legges merke til av lærere/helsesøster evnt andre.

Jenta er 13 år og i ferd med å utvikle former. Høres mer ut som far har problemer med DET..

Du høres ung og naiv ut.

Gjest Gjest
Skrevet

Du høres ung og naiv ut.

:skratte::skratte:

TS sier ikke et ord om HVOR høy og HVOR tung jentungen er. Enda er koret igang om OVERTAKELSE AV OMSORG. Herregud så teit.

Fordi hun KANSKJE kommer til å veie noe over gjennomsnittet over tid?

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Oi, du vet visst mer om denne saken enn TS du. Kjenner du jenta kanskje?

Endret av Kråkesaks
AnonymBruker
Skrevet

:skratte::skratte:

TS sier ikke et ord om HVOR høy og HVOR tung jentungen er. Enda er koret igang om OVERTAKELSE AV OMSORG. Herregud så teit.

Fordi hun KANSKJE kommer til å veie noe over gjennomsnittet over tid?

Det han sier er at hun fores med junkfood av moren. Da er egentlig nok sagt, og jeg blåser i hvor høy og tung hun er. Selv om hun er tynn burde moren miste omsorgsretten. Slik mat gjør sånn at fett blir lagret på innsiden i kroppen og rundt organene og det er ikke nødvendigvis synlig og dette kan få alvorlige konsekvenser for jenta når hun blir eldre. Blir rett og slett forbanna når jeg hører om slike foreldre. Enten er de rett og slett dum, ellers så DRITER de i barna sine!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Far kan ikke si så mye når det gjelder hvilken mat mor server hjemme hos seg selv. Det er heller ingen grunn til omsorgssvikt i mine øyne. Ja, det er kanskje usunn mat, men da må faktisk jenta steppe inn og si i fra til mor om hun ikke vil ha den slags mat. Far kan ikke kreve at mor skal forandre kostholdet, men han kan oppfordre. Hvis mor ikke hører på far, så kan ikke far gjøre så mye. Det eneste far kan gjøre er å fortsette og servere sunn mat hjemme hos seg selv og håpe at jenta vil velge et sunt kosthold enn et usunt kosthold.

Endret av Kittykat
Skrevet

Det er faktisk ikke så teit som du vil ha det til. Kostholdet som ung legger grunnlaget for senere kosthold. De som blir vant til å spise sunt som barn/ungdom fortsetter gjerne med det som voksen, og omvendt.

Dermed kan moren med dette gjøre at hun ender opp med et fettberg av et matvrak når datteren blir voksen.

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkelse og avsporing.

Kråkesaks, moderator.

AnonymBruker
Skrevet

Denne historien er identisk med vår. Helt siden treårsalderen har kosthold og overvekt vært et problem, og det er veldig lite vi kan gjøre ettersom stedatteren bor så langt unna. Nå er hun 13 og vekta har nok passert 100 kg. Vi prøver stadig å snakke med mor. Foreslår ulike tiltak, men møter døve ører. Moren selv er ironisk nok slank og opptatt av trening og eget kosthold. Men datteren "liker ikke" og "gidder ikke", og kommer unna med det. Veldig vanskelig og trist situasjon som vi ikke har funnet en løsning på hittil.

Skrevet

Junkfood er vel ikke nok til at vekta går opp. Man kan f.eks. leve på McDonalds-burgere og likevel gå ned i vekt.

Det gjelder bare at man bruker mer energi enn man putter inn.

Brus, godt, sjokolade, chips, pasta, pizza, mye brød, alt som er hvite, raske karbohydrater får vekta til å gå opp(sukker og hvetemel e de store synderne)... Det blir omdannet til fett i kroppen...

Hadde denne jenta drukket vann til hvert måltid, fått grovt brød til frokost og lunsj med godt og sunt pålegg, mye grønnnsaker til middag sammenmed fisk, så hadde hun vært normalvektig ...

Gjest Loveheartx
Skrevet

Jeg er enig med de som sier at dette er en slags omsorgssvikt fra morens side. Absolutt ingen ting å le av eller bagatellisere! Sunt kosthold er superviktig.

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort i din situasjon trådstarter, det høres litt vanskelig ut... Tror det beste du kan gjøre er å fokusere på sunt kosthold når hun er hos deg, både gjennom prating og matlaging, og håpe at hun tar etter deg. Kanskje du kunne kjøpt en kokebok til henne, og bedt henne om å lage enkle og sunne retter en gang i uka (både når hun er hos deg og moren)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...