Gå til innhold

Mulig jeg er miljøskadd..


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jg vet ikke om dette passer inn her- men det er jo snakk om generalisering på en måte..

Jeg hører stadig mine kvinnelige kolegaer mase om hvor slitsomt det er å være både mor og karrierekvinne. Hvor mye mer de må gjøre enn en mann for å nå like langt, få samme lønn osv..

Mulig jeg er miljøskadd - men jeg kjenner meg ikke igjen i den hverdagen de beskriver - ikke helt i allefall..

Jeg tror mye av det vi oppfatter er grunnlag for denne måten å sette ting i bås på.

Menn sier ikke høyt at dette klarer du aldri fordi du er kvinne - gjør de vel, men kvinner tror det - de oppfatter det slik, og gud forby å gi en kvinne et råd hvis du er mann - da er det nemlig fort gjort at du kritiserer, vet bedre eller forsøker undergrave henne...

Jeg jobber sammen med menn, og enkelte kvinner - men jeg har ikke en eneste gang følt meg som en av jentene når de setter igang slike diskusjoner.

Og en ting til - hvor mange jenter kjenner du som er blitt utsatt for sekspress på jobben? Jeg har mange venner og vi snakket om dette forleden - ingen av oss hadde opplevd det vi vil kalle sexpress.. Litt småfleip, en kommentar eller et klaps i en eller annen anledning - joda, men ikke sexpress.. Og vi konkluderte med at vi var like ille selv.....

Hva mener dere - syter kvinner for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig!

Det er liksom blitt en sånn merkelig greie det der med sexpress - alt er liksom sexisme vet du, så lenge det ikke går på kvinnens premisser.

De eneste jeg hører som syter over alt de ikke får til, er kvinnene selv. Det er så greit for deg, for du har en mann som kan fikse det. (Ikke til meg da, for jeg har jo ingen mann, men.....)

"Man skulle hatt en mann som kunne spikre opp de listene, fuge mellom flisene, skru inn den skruen, male taket, beise bodveggen"...osv i det uendelige. Ta tak jenter - gutter er ikke født med verktøykasse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri jobbet i et direkte mannsdominert firma, så jeg vet ikke hvordan jeg ville følt det som kvinne der.

MEN, jeg har jobbet et sted hvor opptil flere kvinner ble utsatt for sexpress, i den forstand at mannen gjorde alt fra å høyt "dagdrømme" om kvinnenes undertøy, til å stikke hånda ned i gensern og gripe tak i brystet på ei, til å ta tak i hånda på ei anna å legge hennes hånd (med makt) på sin stive penis...... :o

Og jentene turde ikke si fra før det var gått langt, fordi di ikke ønsket å virke sutrete.... Og mannen var så god kompis med sjefen..... :o :o :o

Vi måtte tre ikke-antastede kvinner til for å overtale til å si ifra.

Mannen ble oppsagt på dagen når det kom frem.

Blir man virkelig utsatt for sexpress BØR man ta det direkte opp med ledelsen!! men sutring kan komme av at man ikke tør akkurat det.

(men, er sikker på at der er maaaaange som er vel hårsåre også, og ropes det "ulv-ulv", så går det gjerne ut over de som virkelig opplever driten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg er enig med deg Kane, det er mye syting. På den annen side, jeg vet jo ikke hvordan det kommer til å bli når jeg ev. får barn, så kanskje jeg ikke er den rette til å uttale meg her.

Men ang. sexpress på jobben - Det har jeg heldigvis ikker merket noe til. Jeg jobber i et mannsdominert firma og stortrives. Alle her har stor respekt for kvinner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kane skrev:

Jeg hører stadig mine kvinnelige kolegaer mase om hvor slitsomt det er å være både mor og karrierekvinne. Hvor mye mer de må gjøre enn en mann for å nå like langt, få samme lønn osv..

Jeg har mange eksempler fra min egen arbeidsplass at menn tjener mye mer enn kvinner, selvom de egentlig innehar samme jobb. Dette er neppe tilfeldig og jeg er sikker på at det forekommer ganske mange plasser fremdeles. Dere må gjerne tro at det er likestilling i Norge - men dere tar feil - det er faktisk et ganske godt stykke igjen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange, og helst damer, blir imponert over at jeg klarer både skole og barn. Og legger ut om hvor slitsomt og vanskelig det må være. Jeg aner ikke hva de snakker om og sier som sant er, at jeg kunne ikke hatt et bedre skoleår - og gullet får det hun trenger hun også. Men det er vel individuelt.

Klarer syte mye jeg også, når det passer seg sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...