Gå til innhold

Legevakten i andre kommuner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Kan man gå til legevakten i andre kommuner, er det valgfritt? Eller må man gå i den kommunen man bor i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Kan man gå til legevakten i andre kommuner, er det valgfritt? Eller må man gå i den kommunen man bor i?

Legevakt er for akutte henvendelser som ikke kan vente til fastlegen åpner, eller fastlegen ikke kan behandle.

Legevakten kan brukes av alle, uansett hvor de hører hjemme.

Gjest Spinell
Skrevet

Du kan oppsøke legevakten der du bor eller der du oppholder deg. Og som Supraspinatus over her sier: legevakten er noe man oppsøker dersom det ikke kan vente til fastlegen åpner dørene. Hvis du av en eller annen grunn ikke ønsker å oppsøke legevakten der du bor, og klarer å ta deg til nabokommunen med tilstanden din, så er det vel ikke annet å gjøre enn å si at du oppholdt deg der da du fikk behov for legehjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Det over her er en sannhet med modifikasjoner. Legevakten er et kommunalt tilbud til kommunens innbyggere som har akutt behov for legetjenester utenom fastlegens åpningstid. Dvs at legevakten er i sin fulle rett til å avvise deg hvis du egentlig skal gå til legevakten i nabokommunen, og du har en sykdom/skade som tåler å vente. Jeg bor (og jobber på legevakten) i nabokommunen til en by i norge med stor legevakt. Hos oss er der som regel kortere ventetid enn på bylegevakten, og mange forsøker derfor å komme til hos oss i steden for, men de blir sendt videre dersom det ikke er akutt. I praksis: dersom du har hjerteinfarkt, slag, tydlig brudd eller pulsåreblødning så kommer du til. Hvis du er plaget med hoste, vondt i øre/hals/øye, uvi, kutt, utslett, forstuning e.l. så blir du henvist til legevakten du hører til. Hvis du bor i f.eks oslo men er på besøk i kristiansand så tar de deg nok inn, men nabokommunen holder ikke her hos oss, med mindre det er livstruende.

Skrevet

Har alle kommune legevakt da?

Jeg hadde behov for dette en gang, og ringte da nr som ble opplyst på tlfsvareren til fastlegen.

Havna da på det nærmeste sykehuset 40 min unna. I en anna kommune.

AnonymBruker
Skrevet

Har alle kommune legevakt da?

Jeg hadde behov for dette en gang, og ringte da nr som ble opplyst på tlfsvareren til fastlegen.

Havna da på det nærmeste sykehuset 40 min unna. I en anna kommune.

Nei, ikke alle kommuner har legevakt. For eksempel i Holmestrand har de ikke legevakt, da må du kjøre i 20 minutter for å komme til Horten.

AnonymBruker
Skrevet

Så klart!

Jeg har i over 10 år bodd i Asker, en kommune med over 50.000 innbyggere, og tro det eller ei måtte vi til nabokommunen Bærum for å finne legevakt. Litt merkelig at en såpass stor kommune ikke har egen legevakt, men greit nok siden det ikke var alt for langt å reise over kommunegrensen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er AB#4

Det er vanlig at flere kommuner (gjerne små kommuner med lavt innbyggertall, eller kommuner med nære geografiske befolkningssentrum) har felles interkommunal legevakt, både for å spare penger, og for å kunne tilby en bedre tjeneste til sine innbyggere. Det et likevel den legevakten man tilhører som i de fleste tilfeller er den rette.

Skrevet

Det stemmer nok som en over sier, at legevakten primært er for kommunens/opptaksområdets innbyggere. Det betyr at man kan avvises om det ikke er akutt og man bor i nærheten, men man kan også være heldig og bli tatt inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...