Gå til innhold

Hvordan gjøre katten redd for biler?


Niennas

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi bor i et boligfelt, og på veien utenfor huset så er fartsgrensa 30. At noen kjører kanskje over er en annen diskusjon, men jeg har mistet 2 katter på denne veien her før, og de var begge redde for biler.

Nå har jeg to katter. Den eldste har respekt for biler, og alt annet skummelt (og ikke fullt så skummelt), og er en kastrert hankatt.

Den yngste er en sterilisert hunkatt. Hun er veldig tøff av seg, prøvde å banke den store hankatta etter få dager når hun først flyttet inn som kattunge. Hun dreper måker(!) og duer lett som bare det.... og hun er ikke det minste redd for noe, iallefall ikke biler. Bare denne uken har hun holdt på å bli påkjørt to ganger, første gangen var hun opptatt med å leke med noen fugler midt i veien, andre gangen bare løp hun over, og bilen som holdt på å kjøre på henne bremset så hardt (og reagerte såpass fort) at bilen ble kvalt.

Jeg vil så gjerne at hun skal få litt respekt for biler, men vet ikke hvordan. Jeg har prøvd å kjøre sakte mot henne for å få henne til å flytte seg, og jeg har prøvd å ruse motoren skikkelig. Hun rikker seg ikke.

Har dere noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette er vanskelig. Jeg har hatt så "flaks" med begge mine at de har blitt påkjørt av biler. Begge to fikk lettere skader, men ble livredde for biler. Den jeg har nå løper langt inn i skogen eller inn i huset så fort en bil er i nærheten.

Jeg tror nok det kan være lurt som du gjør nå. Ruse motoren og gjerne tute hvis pus er rett foran bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er vanskelig. Jeg har hatt så "flaks" med begge mine at de har blitt påkjørt av biler. Begge to fikk lettere skader, men ble livredde for biler. Den jeg har nå løper langt inn i skogen eller inn i huset så fort en bil er i nærheten.

Jeg tror nok det kan være lurt som du gjør nå. Ruse motoren og gjerne tute hvis pus er rett foran bilen.

Den vil ikke bare bli enda mer vandt med biler da? Hvis den likevel ikke reagerer mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil ikke bare bli enda mer vandt med biler da? Hvis den likevel ikke reagerer mener jeg.

Det kan jo hende, men min tror hvertfall hans siste time har kommet når jeg setter på støvsugeren. Da kanskje en bråkete bil også hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det NOE hun er redd for? En lyd eller noe? I så fall kunne du fått noe til å samarbeide med deg, kjøre sakte mot henne mens noen feks smeller med lokk eller noe ut av bilvinduet. Så hun til slutt forbinder den farlige lyden med biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det NOE hun er redd for? En lyd eller noe? I så fall kunne du fått noe til å samarbeide med deg, kjøre sakte mot henne mens noen feks smeller med lokk eller noe ut av bilvinduet. Så hun til slutt forbinder den farlige lyden med biler.

:fnise: Så akkurat for meg at jeg sitter bak rattet, med hodet ut av vinduet, og samboer på andre siden med både hodet og støvsugeren ut av vinduet!

Vel. hun er ikke noe glad i støvsugeren, men ellers, nei. Det går til og med buss på denne veien, og hun er ikke redd for den en gang, drittkatten min!

Jeg har ikke tutet noe særlig på henne, da jeg tenker at hvis hun blir redd så blir hun vel redd for lyden, og ikke bilen, eller i verste fall bare min bil. Men det skader absolutt ikke å forsøke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forfølg henne når du har tid, og jag henne vekk hver gang hun oppholder seg på veien. Eventuelt bruk vannpistol, hvis det er nødvendig. En venn av meg bor veldig trafikert, og brukte en del tid på dette da katten var ung, og det ser ut til å ha virket greit, siden katten har nådd en relativt høy alder uten å bli påkjørt.

Endret av Rayanne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thefainter

Jeg har bare sagt "husk å se deg for når du skal gå over veien sånn at du ikke blir påkjørt, lille vennen :) " og da har pus sett på meg og mjauet tilbake.

Og pusene jeg har ser seg godt for når de skal krysse en vei. Det er helt sant! :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sagt "husk å se deg for når du skal gå over veien sånn at du ikke blir påkjørt, lille vennen :) " og da har pus sett på meg og mjauet tilbake.

Og pusene jeg har ser seg godt for når de skal krysse en vei. Det er helt sant! :fnise:

Well, it doesn't hurt. ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...