Gjest Nebula Skrevet 9. juni 2011 #1 Skrevet 9. juni 2011 Håper noen vil dele sine favorittoppskrifter evt linke til de. Finner jo mye da jeg googler, men vil gjerne høre hva folk har god erfaring med.
hilli Skrevet 9. juni 2011 #2 Skrevet 9. juni 2011 Min oppskrift er vel ikke egenlig indisk, men den er i hvert fall indiskinspirert. Jeg surrer masse løk, hvitløk og eventuelt chili i olje og når dette er mykt tilsetter jeg et par skjeer indisk karripasta eller garam masala, spisskummen og koriander (en dæsj av alt ) og surrer til det lukter godt. Deretter tilsettes hermetiske tomater og kokosmelk eller fløte og lar det småkoke i minst en halvtime. Når sausen er ferdig tilsetter jeg det jeg måtte ønske av kjøtt (bruker kylling eller lam) og grønnsaker, f.eks. gulrøtter, blomkål eller broccoli. Det hender også at jeg bruker kikerter i stedet for kjøtt. Før servering liker jeg å ha i masse frisk koriander (eller persille hvis jeg ikke har koriander).
justadream Skrevet 9. juni 2011 #3 Skrevet 9. juni 2011 jeg lager ofte noen "indisk-inspirerte-tapas-kjøttboller" 600 gram karbonadedeig 2 ts ingefær 2 pressede hvitløker 2 finhakkede charlottenløk 1 egg 1/2 ts gurkemeie 1 ts garam masala 1 neve flatpersille 4-6 mintblandinger 1 potet og litt salt alt dette mikses bare sammen i en bolle og stekes så i en stekepanne som vanlige kjøttboller
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #5 Skrevet 9. juni 2011 Kylling korma 1 gul løk 1 boks tomater 100 g cashewnøtter 50 g ingefær 1 ts hvitløk 2-3 ts garam masala Salt og pepper Sitron/lime 1 dl fløte ca 500 g kyllingfilet i biter 1. Del løken i litt store biter og kok den mør i vann, kjør den i hurtigmikser til en jevn masse 2. Legg cashewnøtter i varmt vann i ca 10 minutter 3. Kjør tomater, cashewnøtter, hvitløk og ingefær til en jevn masse, bland med løkmassen 4. Varm olje i en stekepanne og ha i massen. La det steke litt i oljen. 5. Ha i garam masala og fløte, smak til med lime/sitron, salt og pepper 6. Ha i kyllingbitene, og la de bli gjennomkokt i sausen Serveres med ris, salat og nanbrød.
MarianneE Skrevet 9. juni 2011 #6 Skrevet 9. juni 2011 (endret) http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=426092 Innlegg nr 13 Endret 9. juni 2011 av MarianneE
Gjest Nebula Skrevet 10. juni 2011 #7 Skrevet 10. juni 2011 Takk takk, disse skal skrives ut og luftes for sambo, nå blir det indisk i helga. Men tar gjerne mot flere tips...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå