Gå til innhold

5 år gammel hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt bakgrunnsinfo:

JRT, 5 år gammel og har alltid vært litt på vakt for folk som går utenfor ytterdøra, bildører som slår igjen eller hvis han hører lyder hvor han ikke kan se hvem som snakker/lager lyden.

Men han har aldri bjeffet på folk eller dyr når han går tur. Da virker han helt uinteressert. Bjeffer heller aldri på ukjente vi møter eller andre dyr vi møter. Han er generelt en snill og glad hund.

Nå har jeg vært litt uheldig mtp bositasjon, som gjør at de siste 2 årene har jeg og hunden flyttet 7 ganger. 3 av disse gangene var til min mor, men likevel.. Han kjenner dermed min mors hus godt, så han slår seg fort til ro der. De andre stedene er han veldig var på lyder den første tida, men så blir han vant med at den lyden er bare naboen som slår med bildøra, de folkene går alltid forbi om ettermiddagen osv osv.

Nå bor vi igjen hos min mor, og han har blitt veldig bjeffete av seg. Han bjeffer hvis han står på verandaen og noen sykler forbi/noe med hjul. Han bjeffer hvis noen med hund går forbi. Han bjeffer hvis han ser barn leke et stykke unna. Rett og slett alt som beveger på seg. Og innendørs bjeffer han hvis han hører stemmer utenfor, bildører som slår, eller folk som kommer rett inn uten at han blir obs på at det er kjentfolk.

Jeg har en mistanke om at han har blitt stressa av all flyttingen den siste tida, og at han blir mer obs og var på lyder og ting.

Jeg sier alltid NEI og tar og stenger han inne på vaskerommet, og lar han bli der en 3 minutters tid. Jeg har lest at hvis man tar hunden vekk fra det som skjer, så vil han etter hvert skjønne at det ikke lønner seg å bjeffe, for da får han ikke se va for noe "spennende" som skjer. Dette har jeg forøvrig alltid gjort med han, så dette er ikke noe nytt for han (satt han inne på et annet rom når han bjeffer)

Er det noen som har noen råd å gi meg med tanke på hva jeg bør gjøre/ikke gjøre nå som han har blitt mer bjeffete av seg? Vi skvetter jo himmehøyt hver gang han setter i, og jeg vil jo gjerne ha en hund som greier slappe av og ikke være så var på alt rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har flytte 7 ganger i løpet av 2 år så klart han er stresset, han vet jo ikke hvor han hører hjemme lenger. Bedre å omplassere han i stabile omgivelser hvor han kan få ro, alternativt få en forvert til han til du er kommet dit du skal bo en stund? :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har flytte 7 ganger i løpet av 2 år så klart han er stresset, han vet jo ikke hvor han hører hjemme lenger. Bedre å omplassere han i stabile omgivelser hvor han kan få ro, alternativt få en forvert til han til du er kommet dit du skal bo en stund? :klemmer:

problemet er at det var et brudd i mitt forhold, og dermed starta flyttinga. Så måtte jeg gjøre ferdig studiene, og måtte flytte, dermed ble jeg ferdig utdanna og måtte flytte til en annen kant av landet. Der ble leiligheta jeg leide solgt, så nå bor jeg igjen midlertidig hos min mor, til jeg finner et nytt sted å leie. Så jeg TRODDe faktisk at jeg skulle bo fast et sted, men har vært svært uheldig med alt som har skjedd.

Dermed ble hunden også med på alt dette, og selv om han virker å slå seg til ro både hjemme hos min mor og de stedene vi har bodd, så har han nå kommet til et punkt hvor han virker litt stresset dessverre...

Jeg får bare fortsette å rose han de gangene han faktisk ikke bjeffer i situasjoner, og "straffe" (sitte på vaskerommet i noen minutter) de gangene han bjeffer, og håpe at dette hjelper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...