AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #21 Del Skrevet 9. juni 2011 Ja, det er fantastisk dyrt å ta lappen i Norge, det vil helt klart skape et "skille" etterhvert som generasjonene vokser opp med 20% eller mindre har lappen etter fylte 25 .... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 9. juni 2011 #22 Del Skrevet 9. juni 2011 Datteren min fikk lappen i går, og vi betalte i overkant av 30 000. Da hadde hun 12 kjøretimer + obligatoriske kurs som glattkjøring, langkjøring, kartkjøring osv. Teorikurset har jeg ikke regnet med, heller ikke trafikalt grunnkurs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Harriet Skrevet 9. juni 2011 #23 Del Skrevet 9. juni 2011 Ei niesse holder på å ta lappen, nå nærmer hun seg eksamen. Hun har til nå brukt 13000. Jeg synes at dette skaper et klsseskille, dette er mye penger for en famillie med flere barn. Kjøreskolene har alt for mye makt. Man burde heller se på en ordning slik som i england hvor man har en prøve periode hvor man ikke kan kjøre på motorveien. Synes du 13 tusen er mye? Det var omtrent det mitt kostet for 30 år siden. Ungene mine sine bilsertifikater har kostet minst det dobbelte - og vi øvelseskjørte MYE. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 10. juni 2011 #24 Del Skrevet 10. juni 2011 Synes du 13 tusen er mye? Det var omtrent det mitt kostet for 30 år siden. Ungene mine sine bilsertifikater har kostet minst det dobbelte - og vi øvelseskjørte MYE. En kommer IKKE unna med 13000 i dag, det er helt sikkert! Selv om de har få kjøretimer, så kommer de obligatoriske kursene oppå det, og det er de som drar penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 10. juni 2011 #25 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Glattkjøring/forbikjøring: 6600 Risikokurs/langkjøring/bykjøring/kart-tur: 7000 Kjøretentamen: 1200 Oppkjøring: 1900 Det blir 16700 til sammen. I tillegg til de kjøretimene de trenger for å komme dit. Pluss 1080 å betale til vegstasjonen for oppkjøring (oppkjøringsdagen), og teorikurs. Endret 10. juni 2011 av Illiya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benedicte22 Skrevet 10. juni 2011 #26 Del Skrevet 10. juni 2011 Alt blir dyrt for dere NAVsnyltere som ikke gidder komme dere ut i jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mufi Skrevet 10. juni 2011 #27 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Ja Endret 26. januar 2016 av mufi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 10. juni 2011 #28 Del Skrevet 10. juni 2011 Alt blir dyrt for dere NAVsnyltere som ikke gidder komme dere ut i jobb. Og hvor i all verden kom den fra??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Namine Skrevet 10. juni 2011 #29 Del Skrevet 10. juni 2011 jeg betalte ca 20000 (rett i underkant så vidt jeg husker) for 3 år siden, og ble reddet ganske inn av det at jeg øvelseskjørte mye fra jeg var 16. fikk beskjed om at jeg måtte regne med mellom 25000-30000. en venninne av meg tok glattkjøringa året før meg, og betalte 3500.. når jeg skulle ta den, hadde de funnet ut at fra januar det året, skulle den økes til 6000! det er helt sykt å fort prisene øker! i tillegg var jeg så uheldig at jeg kom midt oppi streiken når jeg skulle ha oppkjøringa mi, de begynte å streike en uke den skulle være eller noe. så da ble jeg sittende å vente nesten et halvt år før jeg fikk ny dato. de var kjapt ute med å høre om jeg ville ha flere kjøretimer da, men det gadd jeg ikke, det blir jo fort dyrt. men 13000 kan vel umulig være det det koster med det obligatoriske en gang, så det er ingenting i førerkortforbindelse. jeg fikk i alle fall beskjed på kjøreskolen at jeg kom veeeldig billig unna, og jeg betalte mellom 6-7000 kr mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest norah Skrevet 10. juni 2011 #30 Del Skrevet 10. juni 2011 Jeg fikk ikke noe sertifikat av foreldre(pleide å koste rundt 20 000 den gang) - og har ventet til nå med å ta det....som 30 åring.... Ringte flere kjøreskoler, og de angav rundt 40 000 for gjennomsnittlig pris for de som kunne øvelseskjøre privat også. De jeg kjenner som har tatt det nå(og har øvelseskjørt samtidig privat) har brukt ganske nøyaktig 40tusen. Så, siden jeg ikke har noen reell mulighet til å få jevnlig øvelseskjøring privat har jeg igrunnen regnet med opptil 50 000..... :/ Tja....har vel brukt rundt 15000 til nå, og er ikke engang ferdig med trinn 2(men han regnet med at trinn 2 ville ta lang tid grunnet ingen erfaring og trinn 3 kjappere enn normalt grunnet alder).... Åh Benedicte22......kan du ikke slutte med den derre NAVtralten omogomigjen.....jeg er lei av å høre den plata på repeat.(og jeg antar at du ikke er den mest sysselsatte selv siden du faktisk sitter oppe på KG kl 4 om natten en hverdag). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Cheetah- Skrevet 10. juni 2011 #31 Del Skrevet 10. juni 2011 13.000,- er ingenting. 30.000,- kostet mitt førerkort, og jeg hadde ikke spesielt mange kjøretimer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Harriet Skrevet 10. juni 2011 #32 Del Skrevet 10. juni 2011 Jeg fikk ikke noe sertifikat av foreldre(pleide å koste rundt 20 000 den gang) - og har ventet til nå med å ta det....som 30 åring.... Ringte flere kjøreskoler, og de angav rundt 40 000 for gjennomsnittlig pris for de som kunne øvelseskjøre privat også. De jeg kjenner som har tatt det nå(og har øvelseskjørt samtidig privat) har brukt ganske nøyaktig 40tusen. Så, siden jeg ikke har noen reell mulighet til å få jevnlig øvelseskjøring privat har jeg igrunnen regnet med opptil 50 000..... :/ Tja....har vel brukt rundt 15000 til nå, og er ikke engang ferdig med trinn 2(men han regnet med at trinn 2 ville ta lang tid grunnet ingen erfaring og trinn 3 kjappere enn normalt grunnet alder).... Åh Benedicte22......kan du ikke slutte med den derre NAVtralten omogomigjen.....jeg er lei av å høre den plata på repeat.(og jeg antar at du ikke er den mest sysselsatte selv siden du faktisk sitter oppe på KG kl 4 om natten en hverdag). Det stemmer - 40 tusen regnes som gjennomsnittpris for bilsertifikat idag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 10. juni 2011 #33 Del Skrevet 10. juni 2011 Tok lappen da eg var 18, men da gjekk alle sparepengene mine med. Alt frå eg var liten og sparte på sparegrisen, konfirmasjonspenger, alle bursdagsgaver som havna i sparegrisen...men lappen har vore grei å ha i etterkant da. Trengte den ikkje da. Såg ikkje poenget med den da eg ikkje hadde særlig tilgang på bil og klarte meg greit med buss...men det har vore alright likevel opp igjennom åra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coarvi Skrevet 10. juni 2011 #34 Del Skrevet 10. juni 2011 40-50 tusen??? Åh hjelpes... Hva er prisen for en enkelt- eller dobbelttime da? Tror prisforskjellene er enorme fra sted til sted... Foreldrene mine betalte ca 25 000 for mitt sertifikat + oppkjøring som jeg ikke husker prisen på. Det er 5 år siden, og jeg øvelseskjørte ikke utenom. Da betalte man 900,- for en dobbelttime (en større by). På hjemplassen min kostet en enkelttime 800,- på samme tidspunkt (kun en kjøreskole, altså ingen konkurranse). Det er jo horrible priser, men samtidig må jo kjøreskolene ha noe å leve av også. Hvis kjøreskolen på min hjemplass skulle bli nektet å ta så høye priser ville det jo ikke eksistert noen kjøreskole der, og det ville hvertfall skapt et klasseskille! Liten plass - færre elever - mindre penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest norah Skrevet 10. juni 2011 #35 Del Skrevet 10. juni 2011 40-50 tusen??? Åh hjelpes... Hva er prisen for en enkelt- eller dobbelttime da? Tror prisforskjellene er enorme fra sted til sted... Foreldrene mine betalte ca 25 000 for mitt sertifikat + oppkjøring som jeg ikke husker prisen på. Det er 5 år siden, og jeg øvelseskjørte ikke utenom. Da betalte man 900,- for en dobbelttime (en større by). På hjemplassen min kostet en enkelttime 800,- på samme tidspunkt (kun en kjøreskole, altså ingen konkurranse). Det er jo horrible priser, men samtidig må jo kjøreskolene ha noe å leve av også. Hvis kjøreskolen på min hjemplass skulle bli nektet å ta så høye priser ville det jo ikke eksistert noen kjøreskole der, og det ville hvertfall skapt et klasseskille! Liten plass - færre elever - mindre penger. På kjøreskolen min tar de 630 pr time - og man kan velge mellom enkelt eller dobbelttimer. Nå ser det ut til at jeg må fortsette på sertifikatet i Oslo grunnet flytting, og der var det faktisk billigere, de fleste lå på rundt 550 eller noe slikt......Men vet ikke om andre priser på obligatoriske ting veier opp totalprisen. Trodde Oslo kom til å være langt dyrere, jeg - men Kanskje mer konkurranse der. I byen jeg bor i nå var det venteliste på alle se sentrale kjøreskolene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 10. juni 2011 #36 Del Skrevet 10. juni 2011 40-50 tusen for klasse B? Jeg betalte 70k for klasse CE, med ekstra kjøretimer! Og glattkjøring! Og ADR-kurset! Om man betaler 40-50 for klasse B så må man jo trenge ganske mange kjøretimer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missi89 Skrevet 10. juni 2011 #37 Del Skrevet 10. juni 2011 Jeg har brukt 52.000 kr på det førerkortet så 13 er ingenting i forhold til. Men er virkelig glad det prosjektet er over. Det holdt å bryte meg sammen psykisk. Man blir så sliten av å ikke få til noe alle har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heartbrave Skrevet 12. juni 2011 #38 Del Skrevet 12. juni 2011 Nå er det staten som bestemmer hvor mye opplæring som skal være obligatorisk. Dette på bakgrunn av ulykkesstatistikken. Denne viser at ferske sjåfører er overrepresenterte på statistikken, og dette ønsker de å bøte på med mer krav til opplæring. Dødsulykker og personskadeulykker koster samfunnet vanvittige summer, som heller kunne vært brukt til andre ting om bare sjåfører hadde sluttet å gjøre feil som fikk så store konsekvenser. Så om dere ønsker at dette skal bli billigere for deres barn - så må vi selv slutte å kjøre slik at ulykker kan skje... http://www.adressa.no/nyheter/trafikkdoden/article1597432.ece Videre er det jo trafikkskolene som bestemmer hva de må ha betalt for sine tjenester. Ny bil med spesialutstyr må de stille med, kontorpersonell er det krav til at de skal lønne, samt lærere. Så har man forsikringspenger for kjøretøyer og selvsagt driftsutigfter på disse, både drivstoff, bompenger og servicer mm. At prisene på det meste av dette har steget mye de siste fem- ti årene er vel ikke noe ukjent fenomen for de fleste bilførere, derav har også prisen på timene steget tilsvarende. Når myndighetene i tillegg ser seg nødt til å øke mengden obligatorisk opplæring fordi ulykkeskostnadene er svimlende høye (fantaser et lite minutt over hva disse pengene KUNNE vært brukt til om vi bare hadde slutta å lage slik statistikk? 28 mrd er mye penger... )- oppfattes nok sikkert "lappen" som sykt kostbar og urettferdig dyr for enkeltmennesket som skal ut med disse pengene for å skaffe seg en førerrett.. Selv synes jeg egentlig ikke at det er så vanvittig dyrt, med tanke på at det for mange (budbilsjåfører, taxisjåfører etc etc) faktisk er snakk om en yrkesutdanning som man får på veldig kort tid sammenlignet med andre utdanninger. At sikkerhetsnivået bør være høyt er vel også innlysende, og min personlige mening er at sensorene hos statens vegvesen heller er for snille enn for strenge. Din "lille" feil kan bli min bane i morgen... At førerkort skal være en menneskerett synes jeg slett ikke noe om, det er et stort ansvar og en viktig investering. At man må spare litt og kjenner på at det er et GODE er bare rett og riktig synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eske Skrevet 12. juni 2011 #39 Del Skrevet 12. juni 2011 Dere som betaler opp mot 30 og 40 K, bor dere i store eller små byer? Her i min lille by betalte jeg rundt 19 000 da jeg kjørte opp for halvannet år siden, og det var en helt normal pris. Hadde forøvrig stortsett kun de obligatoriske timene, men kanskje en eller to timer utenom. Vi har riktignok flere kjøreskoler i byen, og det kan selvfølgelig spille inn på prisnivået. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #40 Del Skrevet 12. juni 2011 Jeg bor på et lite sted med bare to kjøreskoler, begge har ventetid på over et år og tar 600 pr time, ikke lov med doble timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå