Gå til innhold

Dyrt med sertifikat.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ei niesse holder på å ta lappen, nå nærmer hun seg eksamen. Hun har til nå brukt 13000. Jeg synes at dette skaper et klsseskille, dette er mye penger for en famillie med flere barn. Kjøreskolene har alt for mye makt. Man burde heller se på en ordning slik som i england hvor man har en prøve periode hvor man ikke kan kjøre på motorveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13.000 høres da vitterlig veldig billig ut. Min sønn er nettopp ferdig med lappen. Vi har ikke regnet sammen summene, men tipper det nærmer seg 30.000, og da har han omtrent kun hatt de timene/kursene han MÅ ha.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Det er ingen rettighet å ha sertifikatet klart på 18-årsdagen.

Om det er en familie med flere barn og de ikke har råd til å sponse sertifikat på alle barna, så får jo barna selv gå ut å finne seg en jobb og spare penger til å ta det selv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i at kjøreskolene har hatt for stor innflytelse på innholdet av opplæringen, blant annet tallet på obligatoriske kjøretimer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg syns nesten er er verst med prisforskjellene det er rundt omkring jeg, her jeg bor er det 600 for èn kjøretime og det er ikke lov med doble timer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nesten er er verst med prisforskjellene det er rundt omkring jeg, her jeg bor er det 600 for èn kjøretime og det er ikke lov med doble timer.

Det er temmelig absurd. Ren utpressing. Jeg tror overhodet ikke det er reell konkurranse innen et marked hvor det er mulig å ta sånne priser. Her lukter det prissamarbeid og snusk.

Det er for ille at det er mulig å presse opp prisene for en lisens som alle behøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei niesse holder på å ta lappen, nå nærmer hun seg eksamen. Hun har til nå brukt 13000. Jeg synes at dette skaper et klsseskille, dette er mye penger for en famillie med flere barn. Kjøreskolene har alt for mye makt. Man burde heller se på en ordning slik som i england hvor man har en prøve periode hvor man ikke kan kjøre på motorveien.

Nei, enda flere ubruklige privatbilister er det siste Norge trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt å ta lappen, derfor er det flere som prioriterer det bort. Det er så klart en følge av at man ikke har de samme ressursene, men at det bidrar til å opprettholde klasseskillet er jeg ikke enig i.

Selv er jeg 24, har ennå ikke tatt lappen, og det har ikke samboeren min heller. Ingen av oss kommer fra spesielt dårlige kår, men vi har ikke hatt noe sterkt ønske om det. De fleste av mine venner har betalt for lappen selv når de har vært rundt 18, gjennom opptjente penger og gaver. Det kunne jeg gjort selv også, om jeg hadde hatt et sterkt ønske om det.

Å leve uten bil i Oslo er helt problemfritt og sparer oss for mange utgifter. Det går fint an å klare seg uten å kunne kjøre bil mange steder i Norge i dag. Jeg har selv bodd på landet med umulig kollektivtilbud, så jeg vet at det ikke gjelder alle steder.

Jeg er enig i at prisene er unødvendig høye, og har boikottet førerkort-kjøret litt på trass, det skal jeg innrømme :sjenert:

Endret av chikako
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å la folk kjøre uten førerkortet mot at de IKKE kjører på motorveien er helt idiotisk spør du meg. Vi har alt for mange ulykker i Norge som det er, og jeg har ingen jeg er glad i å miste. Så mye dårlige sjåfører det allerede er, trenger vi ingen som ikke er "kvalitetssikret". Har ofte ligget bak folk som har øvelseskjørt, og det er ikke sjelden jeg bekymrer meg for dem. Jeg tenker ikke "fytti katta så dårlig du kjører", men jeg blir redd når jeg ser de skjener mot høyre, så mot venstre, ujevn fart også videre.

13000 syntes jeg var utrolig billig! Jeg fikk mitt førerkort av mine foreldre og besteforeldre, og det kom på over 30 000. Jeg strøk en gang på oppkjøring, så 5000 er jo en andre oppkjøring. Men ellers hadde jeg kun det jeg måtte, bortsett fra en time hvor jeg øvde på rygging. Øvelseskjørte mye hjemme, viss ikke hadde det blitt dyrere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svindyrt, jeg bare tenker på hvordan prisene var før. Kjæresten min betalte bare 7000 den gang, og det er ni år siden. De har fått mye nytt obligatorisk siden den gang og det KOSTER altså!

13000 er ingenting, jeg må betale rundt 19000. Jeg syns det er verdt å betale så mye for opplæringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

13.000? Hvor i all verden er det?

Jeg tok lappen nylig, og jeg betalte over 40.000! Jeg strøk ikke på oppkjøring, og brukte akkurat like mange timer som gjennomsnittet. Venninnen min som tok lappen samtidig med meg strøk en gang, men hadde et par færre kjøretimer og havnet ut på omtrent det samme som meg.

Alle som kommer unna med under 30.000 er heldige!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjørte opp for 4 år siden, da jeg var 20. Bodde langt hjemmefra så hadde litt flere timer enn man måtte, jeg måtte jo fakitsk lære meg å kjøre.. :P Dette kostet 30,000 og jeg fikk det sponset av bestemor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg havner på rundt 24 000, rimelig fornøyd med tanke på de som havner på rundt FØRTI FUCKINGS TUSEN, KONDOLERER!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder på å ta lappen,kjøreskole læreren sa at jeg måtte opp i ca 25-30.000 Kr for herligheta. Siden jeg er i 30-årene måtte jeg belage meg på å ha litt flere timer enn en på 18 år. Vi er ikke like fryktløse..Hehehe..

Jeg kjører kun dobble timer for å få mer efiktivitet i kjøringa..

Er jeg heldig har jeg lappen før sommeren er over :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av kjøreløypa mi er lagt opp nå, så om jeg står på første forsøk/ikke trenger flere kjøretimer, så blir alt (dvs. teorikurs,bok,alt obligatorisk,8 doble kjøretimer) rett under 20.000. Leie av bil og kostnader hos vegvesenet kommer i tillegg, så jeg faller nok over 20.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svindyrt, jeg bare tenker på hvordan prisene var før. Kjæresten min betalte bare 7000 den gang, og det er ni år siden. De har fått mye nytt obligatorisk siden den gang og det KOSTER altså!

13000 er ingenting, jeg må betale rundt 19000. Jeg syns det er verdt å betale så mye for opplæringen.

Vet ikke, men TS skriver jo at de til nå har brukt 13.000, sluttsummen kan jo bli mye høyere. Koster det ikke en del å kjøre opp også?

Ellers så ser jeg på dyr kjøreopplæring som et politisk spill for å slippe å bygge bedre veier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten så syns jeg det er BRA det er lagt inn så mye obligatorisk som det er idag. Tror det er en del usikre ferske sjåfører på veiene, og jo mer man kjører - jo tryggere blir man på seg selv og bilen. MEN, at det skal koste så mye er jo helt vannvittig.. Vet ikke hva/hvem som bestemmer prisnivået, men kjøreskolene må jo tjene FLESK. Er jo selvsagt en del utgifter hos en skole, men likevel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13000 kr er billig. JEg kom opp i 30000 kr.

Ikke skjønner jeg hvorfor dette skaper klasseskille, da jeg strengt tatt ikke synes at det er foreldre som skal betale for noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...