Gå til innhold

Kan mensen utsattes ved nytt kosthold?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjære kvinneguiden.

Min lille historie.

Jeg fikk mensen 6. Mai forrige måned. Omkring 20-30 Mai var jeg svært plaget av rar utflod. Det var mer enn jeg har opplevd tidligere, den var helt hvit og jeg kunne gå fra å være nydusjet til å ha en liten klatt i trusa to timer senere. Litt Rar konsistens på den, minnet om en blaut versjon av cottage cheese og det satte seg mye i kjønnshårene... (uff, mye informasjon her!)

Hørte raskt med legen på telefon og han sa at det høyst sansynligvis ikke er sopp da jeg ikke hadde kløe eller andre symptomer, og at jeg skulle vente med å komme til lege til evt etter mensen for å se om det fortsatte.

Omkring samme tiden begynte jeg på lavkarbo og begynte for alvor å mosjonere 30 minutter hver dag. Bare en tur eller en visitt på svømmehallen, hva som helst. Har gått ned 4kg hittil, da også grunnet dårlig kosthold (en ukes underernæring) uken før jeg fikk utflodplagene, og har prøvd å holde kiloene unna siden den gang.

Mensen skulle kommet den 3. Juni, og nå er det 5 dager over. Det skal nevnes at jeg har hatt samleie med kondom et par ganger i Mai, og har ingen planer om å bli gravid.

Kan 'sykdomshistorien' min ha noe utslag på mensen? Kan det være fordi jeg har begynt for alvor å trene mer? Kan det evt. ha noe med kostholdet mitt å gjøre?

Håper på svar. :klemmer:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal også nevnes at utfloden har gitt seg, den er normal nå. Pittelitt en gang i blant, men ikke sånn tykk stikcy som setter seg i kjønnshår osv.

Skrevet

Når man begynner på lavkarbo (går ut ifra ta du har kuttet ut mel og sukker og ris og potet?) så begynner kroppen å rense seg selv siden den ikke har bruk for disse nevnte produktene. Da kan man i overgangen til det nye kostholdet oppleve forsterkende symptomer slik som det du nevnte med utfloden.

De som har væt plaget med migrene eller hudproblem, men kutter ut mel, melk, sukker, osv for å bli bra igjen, vil oppleve forsterkende symptomer på plagene de hadde tidligere fordi kroppen må omstille seg og avgifte seg.

Om man har gått en tid på diett, og man skulle få i seg sukker eller mel elle melk, så vil man oppleve å bli ganske dårlig. Mye dårligere enn man var før.

Tarmen er det første forsvarssystemet til kroppen, og den blir "ødelagt" av feil eller dårlig kosthold. Når den fungerer vil resten av kroppen fungere optimalt. Skjeden er et av utrenselsessystemene i kroppen, og det at det kom sånn rar gørr ut er vel bare kroppen som holder på å rense seg selv. Du trenger ikke være redd, for etter en tid vil du føle de bedre og alt vil stabilisere seg i kroppen din. Så skal du jo tilbake til legen også :)

Det er bare viktig å drikke mye vann hver dag, det er med på å rense kroppen og at prosessene i kroppen går fortere.

Så er det viktig å få i seg mye grønnsaker, protein og sundt fett hver dag. Spis avokado, alle typer nøtter, kjerner og frø hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fyldig svar, mye av dette visste jeg ikke. Men det forklarer fortsatt ikke hvorfor mensen min er utsatt med 5 dager... Eller mener du at den vil komme når ting har stabilisert seg?

Gjest Consensio
Skrevet

Min kropp er veldig følsom til forandringer, og ved den minste lille forandring av bl.a. kosthold så uteblir mensen en stund.

Den stabiliserer seg igjen etter en stund..dvs ved første eller noen ganger andre menstruasjonen etter forsinkelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Ok... Får håpe på at det er problemet. Graviditet ville vært verdens dårligste tidspunkt akkurat nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...