Gå til innhold

Hva er 4x4-intervaller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri helt skjønt hva 4x4 betyr.. Løpe i 4 min, gå i 4, løpe i 4, osv?

AnonymBruker
Skrevet

Der hvor jeg trener betyr det 4 minutter med høy intensitet (puls 85-90%) påfulgt av 3 minutter med lavere intensitet (puls 70-75%). Gjentas fire eller fem ganger.

Skrevet

Forrige innsender glemte å skrive at det er 85-90% av makspuls. Tommelfingerregelen sier at makspuls = 220 minus alder for menn, 226 minus alder for kvinner. For å finne din makspulsen din rimelig nøyaktig bør du kjøre ikke bare en, men tre-fire makspulstester. Det er ikke farlig, bare veldig veldig vondt. ;)

Tommelfingerregelen holder til mosjonistnivå.

4x4-intervalltrening har fått mye oppmerksomhet i Norge de siste årene, særlig fordi forskere ved NTNU mener at det gir raskest framgang. Det er et stoooort "men" her: For utrente eller folk som skal trene seg opp etter ulykker, operasjoner o.l., gir slik trening raskt merkbar framgang. Det er to hovedinnvendinger:

- Å ligge så høyt i puls kjennes ubehagelig for mange, særlig for de som ikke er vant til å trene og kanskje kvier seg fordi de tror det må være nettopp slik at man kjenner blodsmaken i munnen.

- Hvis målet er å komme i best mulig form så er erfaringen fra alle verdens utholdenhetsutøvere på høyt nivå klar: Det som gir best form er å trene 80% rolige langøkter i rolig tempo, og så spisse med 20% intervalløkter, det meste av intervalltreningen skjer fram mot viktige konkurranser. For å ha maksimalt utbytte av intervalløktene må du ha et grunnfjell av rolig trening (sone 2 eller 3), ellers så vil du stagnere på et lavere nivå hvis du trener mye intervall og lite langkjøring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...