Gå til innhold

Trenger litt valpetips


juste

Anbefalte innlegg

Vi har fått oss en søt liten valp, men har noen spm som kansje dere med litt mer erfaring kan svare på...

Når kan det forventes at hun er stueren? Hun sov hele natten i natt, og på dagen tar vi henne ut når hun har sovet, lekt og spist..

Men det største problemet er at hun ikke vil være ute alene i bånd...Hvis hun får gå fritt bryr hun seg ikke om vi går inn, men med en gang hun ikke er fritt, så begynner hun å bjeffe. Jeg vil prøve med tilvenning, men jeg får ikke sjangs til å gi henne godbiten når hun er rolig, for hun begynner med en gang jeg går mot døren.

Så da er jeg rask med å ta henne inn eller gå ut til henne, fordi jeg ikke vil at det skal plage naboene...

Har dere noen tips? Også om hvordan jeg kan venne henne til bur...hun er livredd buret, så jeg vil ikke tvinge henne. Hun stikker baren snuten inn, og vil ikke engang gå inn hvis jeg setter maten der inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Det tar en stund før hun blir helt stueren. Husk at maten og drikken går rett gjennom systemet på en valp, og må derfor ut med en gang. Valpen vil etterhvert gå bort til døren selv. Viktig at du bruker samme døren.

2. Mitt råd er at du bygger en luftegård isteden for å ha henne i bånd ute. Båndet har bare problemer med seg, og hunden vil bjeffe enda mer.

3. Hva med å legge alle lekene inn i buret når hun er ferdig med dem, og når hun skal leke mer må hun gå å hente dem selv?

Jeg skriver av egen erfaring, og det er ikke sikkert alt dette er rett, men jeg har en veldig snill og god hund og gitt den akkurat samme oppdragelse =)

Hunderasen har også en del å si...

Endret av marill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk :)

Ja vi har tengt å lage en hundegård til henne, men vi venter på skattepengene:/ Og siden vi har en liten på 1 år hjemme, måtte vi finne en rask løsning til å sette henne ut når det koker her inne :P

Luftegård kommer, men hun må vel bli vandt til å være der også alene, hvordan skal vi gjøre det, hvis hun bare bjeffer med en gang vi snur oss og går andre veien?

Det med å legge lekene sine i buret var ett godt tips, det skal jeg prøve :) Har prøvd å lette henne i buret og jeg sitter ved åpningen og koser med henne og gir litt snæx, men hun vil bare ut-og det med halen mellom beina. Stakkars, jeg får jo helt vondt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den er SÅ redd for det buret kan det være lurt å høre med dyrlegen neste gang du er der? Dyrlegen vet ofte bedre enn de som holder valpekurs.

Du kan jo la den bjeffe i noen minutter, så gå ut igjen så den vet at du alltid kommer tilbake? La den være alene i 1 minutt, og forleng tiden om det går bra? Vet ikke hva som skyldes at den er så usikker på ting, men håper den vokser fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal "forlate" henne ute regner jeg med du må bruke omtrent samme tilvenningsmetode som når man skal lære hunden å være alene hjemme. Man starter med å snu ryggen til og gå litt bort i noen sekunder, og så komme tilbake med en godbit og ros hvis hun er flink å være stille.

Etter hvert som hun skjønner at du ikke bare går uten videre, og at du alltid kommer tilbake, får du vent henne til å være alene ute i lenger og lenger perioder av gangen.

I boka "Harmonisk Hundehold" står der massevis av tips og framgangsmåter til slike ting. Vil anbefale dere å lese den:)

Har nettopp fått en Border Collie-valp selv (han er ca 10 uker), så er i omtrent samme fase (bortsett fra at vår hund er trygg og bjeffer svært lite).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

ved at du tar den inn når den bjeffer så lærer den at ok når jeg bjeffer så får jeg komme inn, du belønner feil adferd mao. Den er jo uansett helt fersk i livet, nettopp tatt fra tryggheten i valpekassa, ikke rart den bjeffer om den settes utenfor alene allerede nå.

Jeg ville heller startet med alenetrening inne, der føler den seg tryggere og du slipper å gjøre det til en ubehagelig opplevelse for valpen å bli alene. Får den følelsen av at det er skummelt ute allerede som bitteliten så kan det fort bli hengende i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eh lar du en valp som akkurat har kommet i huset,stå bundet alene ute?

Stakkars dyr. Valper trenger flokken sin og trygghet ved siden av mat og kjærlighet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er denne valpen da? det første man lærer er jo at man skal gi de trygghet!!

Om du etterlater en usikker valp alene ute, så kan du etterhvert få et stort separasjons problem...

Valpen skal først gjøres trygg INNE.... Så skal man begynne med ute trening, men egenklig så skal vel ærligtalt ikke en valp stå ute alene...

Må du så dropp bånd, dette kan skade hunden om h@n prøver og kommese unna ting, og mange får en forferdelig trang til og bjeffe( noe som er ganske forståelig)

nei, få dere hundegård og vent med utetrening til den er i boks :)

Det er ikke gøy med en voksen hund (som kanskje ikke kan være i bur) med sngst for og være alene, da kan det skje MYE utrivelig på kort tid!!

Snakk med noen som driver med trening av hunder, og skaff deg info gjennom bøker..

Så tilpasser du infoen DIN hund, det er du som kjenner h@n og vet etterhvert hva valpen behøver.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

eh lar du en valp som akkurat har kommet i huset,stå bundet alene ute?

Stakkars dyr. Valper trenger flokken sin og trygghet ved siden av mat og kjærlighet

Kansje du synes det hørtes ut som om jeg bare satt henne der ute, og lot henne stå der i timesvis, det gjør jeg ikke altså. Men jeg har en gutt på 1 år også, og når mannen er på jobb, så må hun få gå ut å tisse om morgenen, men det blir max ti min alene. jeg kan jo ikke bare la henne tisse her inne uten å sette henne ut heller, da blir hun aldri stueren.

Men nå har vi kommet inn den nye hverdagen med en valp i huset, så det går bedre nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen. Men nå følte jeg meg skikkelig teit her, jeg burde kansje forklart litt mer detaljert, for det virket som om mange av dere trodde jeg bare satte henne i bånd ute og lot henne stå der. Jeg ville aldri forlatt henne der, men jeg har også en liten gutt på 1 år som jeg ikke bare kan springe fra heller.

MEN uansett hva dere trenker om hva jeg har gjort, så er det ingen fare, nå går det kjempebra :) Både med burtrening og rask lufting ute i bånd mens jeg gjør klar ungene.

Jeg elsker dyr, og ville aldri latt henne hatt det vondt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...