Gå til innhold

Opp i vekt av trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste månedene begynt å trene relativt mye (noe jeg knapt gjorde før), og nå har jeg gått opp i vekt. Jeg forstår at det skyldes at muskler er tyngre enn fett, men jeg trives virkelig ikke med at jeg har gått opp nesten 4 kg! Jeg spiser det samme og like mye som før. Må jeg spise enda mindre elle slutte å trene for å gå ned i vekt igjen? Det hjelper lite med målebånd når jeg kjenner at klærne er trangere..

Dette var ikke helt etter planen.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har de siste månedene begynt å trene relativt mye (noe jeg knapt gjorde før), og nå har jeg gått opp i vekt. Jeg forstår at det skyldes at muskler er tyngre enn fett, men jeg trives virkelig ikke med at jeg har gått opp nesten 4 kg! Jeg spiser det samme og like mye som før. Må jeg spise enda mindre elle slutte å trene for å gå ned i vekt igjen? Det hjelper lite med målebånd når jeg kjenner at klærne er trangere..

Dette var ikke helt etter planen.. :sjenert:

For å gå ned i vekt, må ta inn færre kalorier enn du forbrenner. Så enkelt er det egentlig!

MEN jeg har gjort akkurat det samme som deg. Jeg har trent ganske mye i det siste, og jeg gikk ingenting ned, nettop fordi jeg har fått masse muskler :) Og det er bra! Det som fungerer for meg er å ta meg en uke fri fra trening, etter en stund med trening. Når jeg begynner å trene igjen da, går kiloene mye lettere av. Så nå har jeg plutselig gått ned 5 kg!

Jeg vet ikke om det er noe vitenskap i dette, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor det skjer. Men sånn ca 6 ukers trening og en uke fri gjør at jeg går ned mye mer, enn bare 7 ukers trening.

Også kommer det jo selvfølgelig ann på hva du trener da. Kun styrke vil ikke flytte vekta nedover, men det regner jeg med at du vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor strammer klærne? Strammer de på magen går du opp i fettvekt eller vannvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det skyldes at muskler er tyngre enn fett, men jeg trives virkelig ikke med at jeg har gått opp nesten 4 kg! Jeg spiser det samme og like mye som før.

Hvis du faktisk spiser like mye som før, har du ikke lagt på deg. Det er i så fall bare vannvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Jeg har også gått opp i vekt(2 kilo) etter jeg økte treningsmengdenen mine. Men klærne har ikke blitt strammere og magemålet er MYE smalere. Så spørsmålet er HVA trener du og nøyaktig HVA spiser du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du vet at muskler veier mer en fett er jo greit, men det kan tenkes at du får litt økning i volum. Som regel er det ganske lite. Hvor mye er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man legger ikke på seg musklerfiber så veldig fort.

Det er mer sannsynlig at det er en kombinasjon av muskler, vann, og større glykogendepoter.

En fin måte å måle om det er fett man har lagt på seg er å ta en fettprosent-test før man begynner på en treningsperiode, og en etter.

En lettere er som andre sier å se om klærne blir trangere, eller romsligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. :)

Det er kun buksene (rundt lårene) som strammer, mens midjen er like slank. Jeg trener ved et treningsstudio hvor det går mest i dans og yoga. Jeg trener også pole dancing som krever mye styrke. Samt at jeg går lange turer med hunden hver dag! :fnise:

Normalt spiser jeg havregrøt 1-2 ganger hver dag og knekkebrød i stedet for brød. Unngår saft, søtpålegg osv, har alltid vært bevisst på hva jeg spiser. Jeg tror ikke problemet ligger her.. :riste:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du faktisk spiser like mye som før, har du ikke lagt på deg. Det er i så fall bare vannvekt.

Hva skyldes egentlig vannvekt? ..Vann? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå ned i vekt, må ta inn færre kalorier enn du forbrenner. Så enkelt er det egentlig!

MEN jeg har gjort akkurat det samme som deg. Jeg har trent ganske mye i det siste, og jeg gikk ingenting ned, nettop fordi jeg har fått masse muskler :) Og det er bra! Det som fungerer for meg er å ta meg en uke fri fra trening, etter en stund med trening. Når jeg begynner å trene igjen da, går kiloene mye lettere av. Så nå har jeg plutselig gått ned 5 kg!

Jeg vet ikke om det er noe vitenskap i dette, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor det skjer. Men sånn ca 6 ukers trening og en uke fri gjør at jeg går ned mye mer, enn bare 7 ukers trening.

Også kommer det jo selvfølgelig ann på hva du trener da. Kun styrke vil ikke flytte vekta nedover, men det regner jeg med at du vet :)

Dette var litt interessant.. Kanskje jeg burde prøve med en pause innimellom og se om det gjør noen forskjell. :) TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skyldes egentlig vannvekt? ..Vann? :fnise:

Kroppen holder på en viss mengde vann som avhenger av en masse forskjellige faktorer. For eksempel vil kroppen gjerne holde på mer vann når den restituerer seg etter trening. De eneste grunnene til å bekymre seg om vannvekt er hvis man skal konkurrere i noe med vektklasser, eller hvis den f.eks. utgjør forskjellen mellom at favoritt-antrekket passer eller ikke passer greit en bestemt dag.

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Jeg fikk mindre vannvekt når jeg økte væskebalansen i kroppen...altså drikker mye mer vann nå enn før. Drikker også minst mulig vanndrivende ting som kaffe og grønn te...da slipper kroppen lettere på vannet den har i og med at den har jevn tilførsel.

Eller så er det muskler du bygger på lårene...dans og poledance handler om mye styrke i lårene...er jo bare sexy med muskuløse lår da :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...