Chiyo Skrevet 7. juni 2011 #1 Skrevet 7. juni 2011 (endret) Jeg har vært hjemme i EN uke og allerede gjør mamma meg helt gal. Jeg bor i utlandet og vi prates bare på skype og når jeg har ferie. Jeg pleier alltid å glede meg skikkelig til å komme hjem fordi når jeg savner familie har jeg en idé om at mamma og meg har en kjempe forhold og at når jeg kommer hjem kommer vi til å ha det så kjekt i lag. Nå har jeg vært hjemme en uke og jeg har fått nok. Det er bare kjeft og mas å få. Sover du lenge? Har du ikke ryddet? Hvordan går det med søking av sommer jobb? Ikke en gang siden jeg har kommet hjem har hun spurt om vi kan gjøre noe kjekt i lag. Det eneste hun ville ha meg hjemme for er som hennes hus-slave. Ikke misforstå jeg er takknemlig for at jeg har et soverom å komme hjem til. Men det hadde vært litt hyggelig å få være i fred noen dager etter man har slitt seg gjennom eksamener og flyttet et helt lass med seg fra England til Norge. Pappa behandler med som en prinsesse, mens mamma sitter ikke pris på meg i det hele tatt. Det er bare kjat hele tiden. Jeg trodde vi var over den perioden. Kanskje jeg var så uheldig at akkurat i idet jeg slutte å være ungdom, så ble hun et overgangsalder-monster. Hva skal kan jeg gjøre? Jeg har alle rede kjøpt henne en dyr bursdagsgave som jeg egentlig ikke hadde råd til. Det ser det ut som hun har glemt. Endret 7. juni 2011 av Chiyo 1
Dragonfly84 Skrevet 7. juni 2011 #2 Skrevet 7. juni 2011 Kanskje hun maser for å vise at hun bryr seg? Høres kanskje merkelig ut, men jeg skal prøve å forklare. Jeg studerte også i utlandet, og følte meg vel litt satt tilbake i tid hver gang jeg var hjemme og ble behandla som en tenåring. Men måten de oppførte seg på var jo bare for å vise at de er glade i meg Foreldrene mine sier ALDRI at de er glade i meg, og jeg sier det aldri til dem, men jeg vet det likevel, fordi de bryr seg så mye. Opp i gjennom årene har de sagt ting som "jeg fant en jobbannonse du kan søke på", "i dag sov du jammen lenge" og de har mast om at jeg må vaske rommet mitt, og det føltes jo irriterende, spesielt når jeg var voksen, men det er jo fordi jeg er barnet deres, for alltid, uansett hvor gammel jeg er. Og de bryr seg. Hvis moren din ikke hadde giddi å mase hadde det vært verre 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #3 Skrevet 7. juni 2011 Mødre er nærmest per definisjon irriterende når man blir voksen og selvstendig. Derfor unngår jeg å tilbringe mer enn et par dager med min. Høres ut som du burde ha en selvstendig sommerbolig for å virkelig kunne slappe av. 1
Chiyo Skrevet 7. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 7. juni 2011 (endret) Kanskje hun maser for å vise at hun bryr seg? Men hun vil jo bare mase. Hva med å tilbringe litt tid med datteren sin som hun er så veldig glad i. Jeg mener jeg er aldri hjemme! Jeg bor i et annet land, og nå som jeg er hjemme vil hun bare ha noen til å vaske badet. Endret 7. juni 2011 av Chiyo 1
Gjest imli Skrevet 7. juni 2011 #5 Skrevet 7. juni 2011 Huff, beklagar, men ut i frå innlegget ditt ville eg tippa du var omtrent 15 år. Eg veit du er ein del eldre enn det Prøv å gjer ting før ho må mase. Det er så mykje hyggelegare at nokon gjer litt husarbeid frivilleg Det tykkjer sikkert mora di og 5
Chiyo Skrevet 7. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 7. juni 2011 Huff, beklagar, men ut i frå innlegget ditt ville eg tippa du var omtrent 15 år. Eg veit du er ein del eldre enn det Prøv å gjer ting før ho må mase. Det er så mykje hyggelegare at nokon gjer litt husarbeid frivilleg Det tykkjer sikkert mora di og Men det er ikke det at jeg ikke gjør det hun ber meg om. Jeg har ikke noe problem å rydde litt hjemme siden jeg får bo her og spise maten til mine foreldre. Problemet er at jeg har vært i utlandet kjempe lenge og jeg daffer litt nå den første uken, og hun er allerede over meg med peke fingeren og skal ha meg til å gjøre husarbeid. Jeg har savnet henne kjempe mye, men en skulle ikke tro at hun savnet meg noe særlig. Da hadde hun kanskje vill funnet på noe med meg isteden for å se på fotball kamper på TV'n.
Havbris Skrevet 7. juni 2011 #8 Skrevet 7. juni 2011 Men hun vil jo bare mase. Hva med å tilbringe litt tid med datteren sin som hun er så veldig glad i. Jeg mener jeg er aldri hjemme! Jeg bor i et annet land, og nå som jeg er hjemme vil hun bare ha noen til å vaske badet. Men nettopp fordi du er datteren hennes som har vokst opp hos henne, så ser hun ikke på deg som gjest - men som et familiemedlem. Du forventer kanskje at du skal behandles litt mer som prinsesse nå - men for moren din så er du sikkert den vanlige datteren. Og hvis du snur hele problemstillingen på hodet - så kan det jo også være at moren din forventer å bli behandlet litt ekstra bra av deg akkurat nå når du er hjemme. Hun bryr seg om deg men viser det ikke på den måten du ønsker. 5
Chiyo Skrevet 7. juni 2011 Forfatter #9 Skrevet 7. juni 2011 Men nettopp fordi du er datteren hennes som har vokst opp hos henne, så ser hun ikke på deg som gjest - men som et familiemedlem. Du forventer kanskje at du skal behandles litt mer som prinsesse nå - men for moren din så er du sikkert den vanlige datteren. Og hvis du snur hele problemstillingen på hodet - så kan det jo også være at moren din forventer å bli behandlet litt ekstra bra av deg akkurat nå når du er hjemme. Hun bryr seg om deg men viser det ikke på den måten du ønsker. Ahhh damn. Du tok meg litt der. Men er det så urimelig å ha lyst til å bli behandlet litt som en prinsesse bare for en liten stund? Jeg skal jo rydde hjemme. Jeg har vært snill og grei hele tiden. Er det så mye å be om at jeg fikk ha en liten uke der jeg fikk tid til å slappe av uten kjat og mas? 1
Gjest Kræsj Skrevet 7. juni 2011 #10 Skrevet 7. juni 2011 Problemet er at jeg har vært i utlandet kjempe lenge og jeg daffer litt nå den første uken, og hun er allerede over meg med peke fingeren og skal ha meg til å gjøre husarbeid. Hva er det du har holdt på med i utlandet som har gjort deg så sliten så du må ha en uke til å komme deg på? 3
Chiyo Skrevet 7. juni 2011 Forfatter #12 Skrevet 7. juni 2011 Hva er det du har holdt på med i utlandet som har gjort deg så sliten så du må ha en uke til å komme deg på? Masse skolearbeid. Jeg har hatt eksamen. Jeg har hatt et tonn med bøker å lese. Jeg har flyttet ut av studentrommet mitt og måtte vaske ut og lagre ting hos venner. Resten måtte jeg få hjelp til å drasse hjem til Norge. Jeg trenger ikke en uke til å komme meg på bena igjen. Jeg er frisk som en fisk jeg. Men det hadde vært fint å kunne slappe av i noen dager før hun skal begynne å mase. Dessuten har jeg ikke fått en uke. Jeg har ikke fått noen dager en gang. Det har vært mas siden jeg kom inn døren. Snakk om å være glad for å se meg.
FangeLiv Skrevet 7. juni 2011 #13 Skrevet 7. juni 2011 Har du selv foreslått kjekke ting dere kan gjøre sammen? I perioder så tør ikke moren min å foreslå ting vi kan gjøre, fordi hun tror at jeg syns det er "gammal kjerring-ting" og lite spennende. Men hun blir kjempeglad hvis jeg foreslår. Kanskje du skal ta første skritt? 5
FangeLiv Skrevet 7. juni 2011 #14 Skrevet 7. juni 2011 Har du selv foreslått kjekke ting dere kan gjøre sammen? I perioder så tør ikke moren min å foreslå ting vi kan gjøre, fordi hun tror at jeg syns det er "gammal kjerring-ting" og lite spennende. Men hun blir kjempeglad hvis jeg foreslår. Kanskje du skal ta første skritt?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #15 Skrevet 7. juni 2011 Du er utakknelig, og blir irritert fordi din mor ikke ser på deg som den prinsessen du ønsker å være. Ønsker du ferie i en uke, får du ta inn på hotell da. Man flytter ikke hjem igjen, og tror man er på hotellferie. Bare det at du drar inn en dyr gave, og mener hun skal behandle deg som en prinsesse fordi du har kjøpt en dyr gave til henne, sier utrolig mye om deg som person. Hva med å behandle din mor som en dronning, i stedet for å forvente at hun skal behandle deg som en prinsesse. Du er lat, du ønsker fri, ta inn på hotell og få den behandlingen du ønsker deg.Du er utakknemlig 2
Havbris Skrevet 7. juni 2011 #16 Skrevet 7. juni 2011 Ahhh damn. Du tok meg litt der. Men er det så urimelig å ha lyst til å bli behandlet litt som en prinsesse bare for en liten stund? Jeg skal jo rydde hjemme. Jeg har vært snill og grei hele tiden. Er det så mye å be om at jeg fikk ha en liten uke der jeg fikk tid til å slappe av uten kjat og mas? Kjat og mas? Du har begynt å irritere deg, og når du har tatt på de brillene så vil alt hun gjør komme i samme kategorien. Sannsynligvis gjør hun mye som du ikke ser fordi du ønsker å være prinsesse. Det er lov å være sliten etter harde løft i studier og det er lov til å ha lyst til å bli behandlet som en prinsesse. Men det kvalifiserer ikke for å innta gjesteposisjonen hjemme hos foreldrene dine. Jeg er mor til "barn" som snart er ute av redet. Og derfor forsvarer jeg også din mor. Hun er ikke en evig oppvarter. Sannsynligvis kunne hun trenge oppvartning selv. 3
Havbris Skrevet 7. juni 2011 #17 Skrevet 7. juni 2011 Jeg har ikke fått noen dager en gang. Det har vært mas siden jeg kom inn døren. Snakk om å være glad for å se meg. Men hvordan mener du at hun skal vise at hun er glad for å se deg? Mener du virkelig at hun bare maser? Har hun virkelig ikke redd opp seng til deg? Eller på andre måter vist at hun er glad i deg? Viste du at du var glad for å se henne?
Chiyo Skrevet 7. juni 2011 Forfatter #18 Skrevet 7. juni 2011 Du er utakknelig, og blir irritert fordi din mor ikke ser på deg som den prinsessen du ønsker å være. Ønsker du ferie i en uke, får du ta inn på hotell da. Man flytter ikke hjem igjen, og tror man er på hotellferie. Bare det at du drar inn en dyr gave, og mener hun skal behandle deg som en prinsesse fordi du har kjøpt en dyr gave til henne, sier utrolig mye om deg som person. Hva med å behandle din mor som en dronning, i stedet for å forvente at hun skal behandle deg som en prinsesse. Du er lat, du ønsker fri, ta inn på hotell og få den behandlingen du ønsker deg.Du er utakknemlig Kan du ikke lese? Hvor ha jeg sagt at jeg forventer å feriere hjemme som om jeg var på hotel? Jeg har komt hjem, sovet kanskje litt lengre om morgningen, vært ute med venner og når jeg er hjemme har jeg hjulpet til i huset. Jeg er på beina hele tiden fordi vennene mine vil tilbringe tid med meg og min mor vil ha ting gjort i huset. Jeg får ikke tid til å gjøre noe for meg selv. Og jeg kjøpte ikke en dyr bursdagsgave til moren min fordi jeg vil at hun skal behandle meg som en prinsesse. Jeg kjøpte en dyr gave til moren min fordi det var bursdagen hennes og jeg er glad i henne. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #19 Skrevet 7. juni 2011 Hvordan har livet til moren din vært i det siste? Har hun hatt det slitsomt kanskje? Har hun gledet seg til å få sin voksne datter hjem sånn at hun selv kunne slappe av litt? Når vi drar hjem til foreldrene til min samboer (de bor langt unna, så vi er der bare 1-2 ganger i året) så er det "masing" fra to timer etter at vi trår føttene innenfor døra. Det er bare det at vi ikke ser det som mas, men som en naturlig forventning om at vi deltar i husarbeidet og "betaler for oss" ved å hjelpe til. Daffe får vi masse tid til selv om vi skulle finne på å bruke en time eller to daglig på å hjelpe til. Til gjengjeld kommer vi til dekket middagsbord hver dag og vet at det alltid er plass til oss hos dem. Marita 2
Chiyo Skrevet 7. juni 2011 Forfatter #20 Skrevet 7. juni 2011 Men hvordan mener du at hun skal vise at hun er glad for å se deg? Mener du virkelig at hun bare maser? Har hun virkelig ikke redd opp seng til deg? Eller på andre måter vist at hun er glad i deg? Viste du at du var glad for å se henne? Jo hun vaska rommet mitt og skifta sengetøy for meg. Men det har egentlig vært mas siden jeg kom. Jeg har nå spurt om vi kan gjøre noe i lag. Jeg inviterte henne med på å svømme eller shoppe. Eller vi kunne gjøre begge deler. Og hun sa at vi kan gjøre det når hun får tid. Jeg har ikke sagt nei til tingene hun har bedt meg om. Og jeg har ikke sagt at hun maser for mye. Jeg har bedt henne med på noe. Jeg har tatt initiativ, men jeg får lite respons tilbake. Hun sier vi kan gjøre noe, men hun vet ikke når. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå