Gå til innhold

- Har DU erfaring med rotter som kjæledyr?


Gjest anygirl

Anbefalte innlegg

Gjest anygirl

Hei alle der ute. Det har seg sånn at for nøyaktig 1 uke siden fikk jeg og samboern 2 nydelige albino jente rotter. De er nesten ett år gamle. De ble gidd bort da forige eiern ikke hadde tid til å ta seg av jentene. Å etter mange års ønske fikk jeg meg rotter da til slutt :) Men så har det seg sånn, de er ikke helt tamme. Er glade til å nappe tak i fingern å muligens bite? jeg er skeptisk til å putte fingrene mine nært gittre, da de helst vil spise fingern min opp. Det dumme er at forige eier sin mor brukte å gi de nammenam igjennom gittret. "SMART" spør du meg.. Nå tror de jo at hver gang vi kommer nær gittre så skal de få nammenam. Hver gang jeg skal gi de noe godt går jeg inn me hånden i bure så får de hente hos meg. Men dæven de er glupsk altså!

Så ett problem til. jeg får de ikke utav buret! De kommer ut av seg selv, men kommer ikke til hånden min å når de er kommet ut av bure så skal jeg jo ha taki de for å kose å bli kjent med de. Men det er så redd så de springer inn i buret igjen. Så vil jeg jo heller ikke stikke hånden min inn for å hente de ut, da de kan føle seg truet å bli redd å MYE muligens bite igjen......... DE HAR SVÆRE TENNER! Jeg blir så frustrert. jeg vil jo ha rotter som jeg kan kose me å bli kjent med de, men neida... Det er umulig.

Så mitt spørsmål til dere med erfaring av rotter, hvordan får jeg de tam? Den første dagen hos oss var de redd å ville ikke hilse på, men de er blitt nysgjerrige av seg å vil hilse på oss nå, men de kommer ikke ut å de biter etter oss...

Jeg høres ut som en som ikke kan så mye om gnagere, men har hatt hamster, marvsin, ørkenrotter opp igjennom alle år. Å nå har vi også to deguser som vi har hatt over snart 2 år og nå rotter. hjelp meg vær så snill. Vil ikke gi rottene tilbake, de er så nydelige!

Kom med råd å tips!

Oi, ble ett lengre innlegg enn jeg trodde :P

Takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

aldri stikk fingre inn mellom burgitter. Enkelt og greit. Ikke på de mest tamme engang. Noen kan føle det inntrengende på deres private område.

Men ha gjerne hånda oppi buret via åpningen. Bare ha hånda oppi der og la de komme til deg. Godbiter er absolutt lovlig. Og la de snuse på din hånd og bli vant til deg. La de få litt tid, men bruk en del tid på å være nær de så de blir vant til deg.

Du kan gå inn på forumet her og lære masse om rotter: http://www.tamrotter.com/forum/index.php

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gittertamme" rotter.. njæ skeptisk! Mine var av den typen som ikke nødvendigvis fikk godbiter gjennom sprinklene, men gud bedres de gikk etter fingrene allikevel - ikke for å bite, men de tok tak i fingeren før de innså at det ikke var mat. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt rotter i mange år. Og i ett tilfelle så slet jeg veldig for å få den ene rotta tam. Jeg satt på en stol ved siden av buret, og la hånda inn i buret via døråpningen. Slik kunne jeg sitte et par tre timer, kveld etter kveld. Etterhvert ble rotta fortrolig med meg, og begynte å snuse på hånden min, og den lot seg etterhvert berøre. Det krevde masse masse tålmodighet, men det var verdt det. Rotter er noen skjønne skapninger :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anygirl

tusen takk for svar alle! :D

Jeg er så glad for at jeg endelig har fått rotter som jeg har ønsket meg i ALLE år!:)

Så lykke til til meg og samboern og rottene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer som rottemamma :rodmer:

Helt klart en utfordring å få dem håndtamme når de har blitt såpass store, men absolutt ikke umulig :)

Hold fingrene unna sprinklene.

Hvis de smånapper såpass at det er plagsomt, kan du godt bruke vanter til å begynne med.

Prat masse med dem. La dem bli vant til stemmen din, og sørg for å koseprate ekstra mye når de får mat, osv.

Avgrens et område og sett buret åpent på gulvet. Sett deg ned på gulvet med et blad eller noe (mao: overse dem), og la rottene komme til deg. Slik kan de lett stikke tilbake til buret hvis det blir skummelt, men rotter er så utrolig nysgjerrige, at før eller senere de bare finne ut hva i alle dager du er for noe rart. Skader ikke å ha noe småsnacks å by på når de kommer snusende heller ;)

Om du har en gammel genser eller noe du likevel skal kaste, kan du godt klippe av en bit av ermet og bruke som hengekøye i buret, slik at de blir fortrolig med lukten din.

Rotter som virkelig nikoser seg pleier ofte å "kneppe" med tennene (høres nesten ut som de tygger) og etterhvert kan du også se at øynene "popper" i hodet. Ser helt sykt ut, men det er et godt tegn ;)

Og sånn generelt:

- Sørg for at du ikke bruker spon av bartrær eller kattesand som burstrø. Aviser (uten stifter) funker fint, det er helt topp å herje med :) Høy og bomull skal de heller ikke ha.

- www.tamrotter.com

Rottenerdfakta: jentene dine er nok såkalte PEW (pink-eyed white) dersom de har rosa øyne og hvit pels :) Sannsynligvis ser de temmelig dårlig, men rotter er uansett ikke veldig avhengig av synet for å orientere seg.

Nåh, nå savner jeg gjengen min - bainna allergi :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med rotter :)

Noen rotter er litt territoriale når det gjelder buret sitt. Jeg har aldri hatt det problemet med mine rotter, men så har jeg vært nøye på å stikke både fingre, hender og til og med hodet inn i buret siden de var bittesmå, så de er vant til det og jeg er en velkommen gjest ;) Jeg mater dem også med godbiter gjennom bursprinklene, men de har lært seg at noen ganger kommer det fingre, og noen ganger mat (og noen ganger begge deler), så de er veldig flinke til å være forsiktige. Derfor kan jeg ikke si meg enig med de andre her som mener at man aldri bør stikke fingrene inn gjennom sprinklene, uansett. Tull og tøys! :P

Men hvordan du skal ordne dette med bitingen gjennom sprinklene vet jeg faktisk ikke. En mulig løsning er jo bare å aldri stikke fingrene inn mellom sprinklene men heller åpne selve burdøra, som det virker som at du allerede gjør :)

For å få dem tamme og trygge på deg vil jeg råde deg til å bruke godsaker som hjelpemiddel. De fleste rotter elsker mat, og om de lærer seg at å være i nærheten av deg = å få god mat, så tror jeg det vil hjelpe :) Så god mat og en stor dose tålmodighet bør være en god start. Prat mye med dem, vær mye i nærheten av buret, la dem komme til deg osv.

Nå har jeg ingen erfaring med å temme rotter ettersom alle de fire rottene jeg har hatt har vært tamme helt fra de kom til meg, men spør inne på Norsk Tamrotteforening sitt forum, der får du nok bedre svar. Er flere der inne som har overtatt usikre voksne omplasseringsrotter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...