Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har svevd litt i skyene den siste uken da jeg fikk jobb hos et etablert firma. Alt virket flott - arbeidsmiljø, lokaler, arbeidsoppgaver. Kom godt ut av det med sjefen; hun virket veldig grei og oppriktig interessert i å få meg som ansatt. Men så fikk jeg tilbudet på e-post og det var på 300.000 kr. Føler det er veldig lite i forhold til bachelorutdanningen min innenfor et område som er veldig relevant for jobben (markeds/teknologirelatert). I tillegg er ligger firmaet relativt sentralt i en storby (ikke Oslo).

Det er min første jobb så jeg føler ikke jeg kan være så kravstor heller. Det står ikke i kontrakten at lønn reforhandles etter prøvetid - er dette noe jeg kan be om å få lagt til før jeg underskriver? Og evt hvor mye er det vanlig å gå opp i lønn etter prøvetid?

Føler meg veldig usikker og litt lei meg akkurat nå. Ville satt stor pris på råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det er vel i underkant av snittet for nyutdannet på bachelornivå, men dersom jobben er interessant og en god erfaring ville jeg vurdert å ta den likevel. Imidlertid er jo et jobbtilbud nettopp det - et tilbud - og det er bare å gi mottilbud og sette igang forhandlingene :)

Skrevet

Er du medlem i en fagforening innenfor fagfeltet ditt så har ofte de oversikter over lønnsnivået for ditt utdanningsnivå.

Jeg kjenner veldig godt den skuffelsen du sitter med. Jeg har selv samme jobb som de med mastergrad men min bachelorgrad (og manglende master) brukes flittig fra arbeidsgivers side for å holde lønnen min nede...

Erfaringen min var kun bra nok til å skaffe meg jobben og er plutselig ikke noe verdt så snart vi begynner å snakke lønn..

Men jeg ville brukt jobben til å skaffe jobberfaring, så har du et bedre fundament å kreve mer lønn ved neste korsvei, som oftest betyr neste jobb. Når du først har bestemt deg må du legge skuffelsen bak deg!

AnonymBruker
Skrevet
Jeg kjenner veldig godt den skuffelsen du sitter med. Jeg har selv samme jobb som de med mastergrad men min bachelorgrad (og manglende master) brukes flittig fra arbeidsgivers side for å holde lønnen min nede...

Uff, så kjedelig! Det kan ikke være så veldig motiverende.

Føler meg litt naiv når det kommer til dette med lønn, så er litt engstelig for at arbeidsgiver merker dette. Men skal bruke prøvetiden aktivt og så får vi vel se når det er tid for forhandlinger :)

Takk for svar begge to.

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Huff..jeg må si at jeg føler med deg. I norge lønner det seg rett og slett ikke å ta utdannelse. I bedriften vår har vi nettopp ansatt en med kun vgs utdannelse..og begynnerlønna hennes er 308 000. Synes dette var utrolig bra med tanke på at hun egentlig ikke har noe høyere utdannelse. Jeg som tok master hadde en begynnerlønn på 390000, og et stort lån. :(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I bedriften vår har vi nettopp ansatt en med kun vgs utdannelse..og begynnerlønna hennes er 308 000. Synes dette var utrolig bra med tanke på at hun egentlig ikke har noe høyere utdannelse. Jeg som tok master hadde en begynnerlønn på 390000, og et stort lån. :(

Au! Kun vgs? Kan jeg spørre om hva slags stilling dette er? Er litt lettere sjokkert nå - jeg ante ikke at det var sånn arbeidsmarkedet fungerte, men som sagt føler jeg meg jo veldig naiv.

390000 høres fryktelig lav ut for en med master, ja. Jeg håper du gikk opp etterhvert :\

Skrevet

300 for en bachelor er også relativt lite synes jeg. Uten å vite hvilken lønn som er vanlig ville jeg tatt kontakt med fagforeningen og spurt om det finnes noen grunnlønn for din eller lignende yrker og gitt den tilbakemeldingen til arbeidsgiver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ifølge min studieveileder kvalifiserer jeg for medlemskap i NITO. Har sendt søknadskjema til dem, men regner ikke med jeg hører fra dem før neste uke. Men jo - antar at lønnsnivået for medlemmene der er noe høyere selv om jeg ikke er ingeniør...

Skrevet

Hm... ikke lett å være nyutdannet. Jeg var heldig med min første jobb, men har en venninne i omtrent samme situasjon som deg.

Hvis du ikke har skrevet under kontrakten, bør du kanskje prøve å nevne lønnen til arbeidsgiver, ja. Jeg vet ikke hva som er grunnen til at du ble tilbudt en lav begynnerlønn, men kanskje de venter at du prøver å snakke det opp? Vanskelig å si.

Alternativet er jo som du nevnte å bruke prøvetiden godt, og få inn i kontrakten at lønnen SKAL reforhandles etter 6 måneder. Da står du jo også litt sterkere...? Lykke til.

Skrevet

Du kan ringe og spørre om hjelp selv om du ikke har fått medlemsnr enda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns ærlig talt ikke du har noe å klage over. Det er din første jobb som nyutdannet, og syns ikke du kan være altfor kresen mtp lønn. Ja, det er kanskje noe under gjennomsnittet for bachelorutdanning, men gjennomsnittet er tross alt basert på at noen tjener mer, andre mindre.

Dessuten har du "kun" bachelorutdanning. Nå i dag tar de fleste mastergrad, og da stiller du dårligere sammenlignet med disse. En venn av meg som er jurist (altså 5-årig masterprogram) begynte på rett over 300.000 kr i første jobb, noe som ikke er helt uvanlig blant jurister. Mest sannsynlig vil hun få økt lønn etter hvert, men når man står der nyutdannet uten toppkarakterer, må man ta det man får.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en humanistisk bachelorgrad og jeg har nå jobbet i min første jobb i noen måneder - min lønn er 330 000, noe som jeg regner med vil stige etter prøvetiden min slutter til høsten.. Så ja, jeg syns det var lite du fikk.

Skrevet

Jeg hadde tatt jobben, og deretter diskutert lønn etterhvert. Du er nyutdannet, og har derfor lite erfaring. Etterhvert får du mer erfaring, og da åpner jobbmarkedet seg etterhvert. Dessuten er det lettere å få seg jobb når man allerede har en innenfor samme felt, og man har erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

Det var en stilling som tannhelsesekretær..kun vgs utdannelse..jeg gikk jo opp fra 390000. Tjener greit nå. Men det er et slag i trynet. Som sagt, Norge er ikke det landet i verden hvor man får så mye igjen for å ha tatt høyere utdannelse.

Du bør absolutt ta opp lønn med arbeidsgiveren din . Lykke til :)

Gjest Quelleriel
Skrevet

Jeg syntes også du skal ta jobben.

For det første er det ikke alltid like lett å skaffe seg en jobb, og penger må man jo ha.

For det andre er det kanskje til stor hjelp for fremtiden, da du vil få jobberfaring innenfor yrket. :)

Jo mere relevant jobberfaring, jo lettere vil jeg tro det er å få drømmejobben, eller drømmelønnen. ;)

• Liker 1
Skrevet

300 000 er faktisk ikke så fryktelig ille, jo du burde hatt litt mer, men krise er det ikke.

Som nevnt her er gjennomsnittelig startlønn blant sivøker og jurister i underkant av 400 000. Nyutdanna leger i turnus får cirka det samme. Da høres plutselig ikke 300 000 for en random bachelor så ille ut..

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke bortskjemt når det gjelder lønn, men er ikke 300.000 fryktelig lite? Hvilken bransje snakker vi? Privat eller offentlig? Jeg sitter som ufaglært kredittmedarbeider (puncher for det meste tall), etter 2,5 år tjener jeg 360.000, jeg begynte i en annen stilling med 330.000 i startlønn, fikk 20.000 ekstra ved fast ansettelse og har hatt ett nulloppgjør og et ordinært oppgjør, regner med å gå ytterligere litt opp til høsten. Jeg har noe utdannelse, men ingen grad, og ingen utdannelse innen regnskap. Har rett nok en del erfaring fra tidligere, men ikke innen akkurat dette, og en nyutdannet kunne lett gjort min jobb. Dette er privat.

AnonymBruker
Skrevet

Alternativet er jo som du nevnte å bruke prøvetiden godt, og få inn i kontrakten at lønnen SKAL reforhandles etter 6 måneder. Da står du jo også litt sterkere...? Lykke til.

Noen reforhandler seg til en lønn som er 100.000 høyere etter endt prøvetid.

Andre arbeidsgivere skaper en forventning om at det er mulig å forhandle etter endt prøvetid, og når du har gjort en super jobb og prøvetiden er over, viser det seg at arbeidsgiver bare bløffet!

Du får ikke "forhandle" på individuelt grunnlag, "alle må tjene likt, ingen er mer verdt enn andre" - og du ser at du får et vanlig lønnsoppgjør som alle de andre med en standard økning på 6 % eller noe rundt der.

Gjest Tirkes
Skrevet

Har bachelor selv, jobber i en bedrift på andre året med 320 lapper i året. Det er ikke så mye, men jeg forhandler støtt og stadig. Desverre har bedriften gått litt skakk siden finanskrisen, internasjonalt selskap. Så jeg biter tenna sammen og holder ut, mest fordi jeg har ganske digg kollegaer og en "fri" arbeidsdag.

Vet at lignende stillinger i andre bedrifter tjener opptil 50-70 mer i året enn jeg gjør, gjerne litt mer også med litt ansenitet.

• Liker 1
Skrevet

Nyutdanna leger i turnus får cirka det samme.

Nyutdannede leger i turnustjeste i kommunene hadde i fjor i gjennomsnitt kr 410.000,- (uten alle tilleggene, som fort kan bli +/- 100.000,-)

http://www.legeforeningen.no/id/47820.0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...