loveyou Skrevet 7. juni 2011 #1 Skrevet 7. juni 2011 hei! lurte på om noen vet om en orginasjon som er nede i ulandene og hjelper de innfødte? Vet jo at det er kjempe mange, men vet dere hvordan jeg kan bli medlem? Og hvordan jeg kan være nedi feks Afrika og bo der sammen med de innfødte? Hvor gammel må man være osv?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #2 Skrevet 7. juni 2011 Du sier ikke noe om hvilke kvalifikasjoner du har og hva du kan tilby, men kanskje dette kan være noe for deg? Mercy Ships er avhengig av maritimt og annet teknisk personell for å kunne drive sykehusskip. Er du for eksempel matros, elektriker, motormann, mekaniker, navigatør eller maskinist? Har du erfaring som maler, snekker, sveiser eller truck- fører? Mercy Ships har bruk for deg! Det er mange ulike måter en kan tjene på, og jobbene er mange: sykepleier, lege, fotograf, vaskehjelp, kafè-assistent, skribent, tannlege, kjøkkenmedarbeider, lærer, journalist, ingeniør og elektriker for å nevne noen. I tillegg trenger vi også maritimt og teknisk personell, og personer som kan jobbe med IT. http://www.mercyships.no/engasjer-deg/hvordan-hjelpe.html
maja90 Skrevet 7. juni 2011 #3 Skrevet 7. juni 2011 Hei! Du kan for eksempel reise å jobbe som frivillig. Jeg reiser til Ghana neste uke for å jobbe som frivillig, da får jeg også bo hos en afrikansk familie. Jeg reiser gjennom en organisasjon som heter x-plore. Det er også mange andre land man kan reise til gjennom disse, og de har ulike steder du kan jobbe. Tror aldersgrensen for å gjøre noe slikt er 18 år.
Sheherasade Skrevet 7. juni 2011 #4 Skrevet 7. juni 2011 (endret) Kjære TS. Vennligst ikke kall dem "innfødte". Det er et utrolig utdatert ord som kun brukes i gamle rasistiske, kolonialistiske tekster. Si heller "de lokale". Eller hvis du skal til Afrika, si rett og slett "afrikanere". Eller hvis du mener minoritetsstammer og de som var der "først", bør du si "urbefolkning". Dessuten heter det ikke "u-land", men "utviklingsland", som motsetning til "utviklede land". Og en ting til. Det at "den hvite mann/kvinne" skal dra til Afrika for å "hjelpe dem" er også ganske utdatert. Den tankegangen er ikke gangbar i dag lenger, fordi det er de lokale som best vet hva de trenger, og skal ikke bare stå der med lua i hånden og ta imot og takke. Det man heller snakke om er å "bygge kompetansen" og at det skal være hjelp til selvhjelp, så de blir selvdrevne etter en stund. Og hvis man ikke er fagekspert på et område, og man primært drar for å lære om kulturen, snakkes det om "utveksling av kulturer og erfaringer". Beklager, det er ikke meningen å virke pirkete, men dette er faktisk ganske viktig å vite og huske på for ikke å virke nedlatende og rasistisk når man snakker om det. Man må legge fra seg holdningen om at man som vestlig sitter med all den nyttige kunnskapen som Afrika trenger. Man må ha ganske mye lokalkunnskap og forståelse for konteksten der, og lytte til de som bor der, hvis man vil bidra med noe de kan ha nytte av. Hvor gammel er du? Det finnes ulike typer organisasjoner med programmer som passer for ulike aldersgrupper. Men de organisasjonene man kan dra gjennom er som oftest ikke medlemsorganisasjoner, men organisasjoner som rekrutterer folk med spesialkompetanse som behøves. Fredskorpset er et bra program for de mellom 18 og 25 år: http://www.fredskorpset.no/no/Aktivitet/Utveksling/Program/Ung-program/ (Jeg ser at det ikke er så lett å finne partnerorganisasjonene som man kan sende søknader til, så du kan jo ta kontakt med Fredskorpset direkte så de kan hjelpe deg finne dem.) Lykke til! Endret 7. juni 2011 av Sheherasade
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå