Gå til innhold

Studere i Irland


caramiacaramella

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å søke på et universitet i Irland, men er ganske forvirret. Er det noen her som studerer/har studert i Irland og har lyst til å dele sine erfaringer eller hjelpe meg med alle spørsmålene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har studert i Irland. Noe spesielt du lurer på?

Jeg trivdes ihvertfall veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så flott! Nei, det jeg lurer mest på akkurat nå er vel søknadsprosessen, for det er jeg veldig usikker på. Søker på Trinity College gjennom cao, og er redd for at jeg gjør noe feil.

Lurer også veldig på åssen jeg skal gjøre det finansielle, og åssen jeg skal få til å søke på lånekassen iom at jeg ikke får vite om jeg har kommet inn på Trinity før i August! Lurer også på hvordan levekostnadene er i Dublin/resten av Irland. Har bodd et år i Nord-Irland, men tror Irland vil være litt dyrere. Jeg har tenkt å skaffe meg en liten deltidsjobb der nede, men må jo ta opp noe lån/stipend fra Lånekassa og aner ikke hvor mye jeg trenger.

Sorry, det er mye jeg lurer på altså, men det hadde vært kjempefint å høre litt erfaringer fra noen som har gjort det samme :) Kan jeg spørre hvilket universitet du gikk på forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på en lokal collage, mens mannen gikk på Michal Smurfits (sp?), så søknadsprosessen kan jeg dessverre ikke så mye om. Jeg fikk kunne ikke få støtte fra lånekassen, men det fikk mannen min. For hans del gikk hele lånet rett til skolepenger, så vi levde av oppsparte midler og deltidsjobber.

Vi bodde der 2002-2005, og da var det veldig dyrt å bo. Alle i klassene våre bodde enten sammen med familie eller i en eller annen form for kollektiv. Nå tror jeg kanskje det kan være noe billigere, og det kan hende du har råd til å leie en liten leilighet/hybel på egenhånd. Veldig grovt kan jeg si at sør for elven er det bra (partalls postnummer), mens nord for elven er det dårlig (oddetalls postnummer). Jeg anbefaller deg å bo enten langs Dart'en (lokaltoget) eller langs en av trikkelinjene, da bussene ikke er til å stole på.

Bortsett fra bolig, så var det veldig billig å bo. De fleste spiser mat ute ofte, og du kan spise deg mett for en billig penge (men ikke alltid like sunt). Brødet der borte er helt annerledes enn det vi er vandt med, og vi tok oss som regel råd til å kjøpe bakeribrød. De baker lite der borte, og jeg slet med å finne gjær, så det var ikke så lett å bake selv heller. Ellers finner man det meste som man har hjemme i Norge, pluss mye mer.

Vi slet begge veldig med å få vår første jobb uten irske referanser, men når vi først hadde fått én, var det lett å få ny. "Studentjobber" (butikk, café osv.) har oppsigelse på bare en uke, så folk bytter hele tiden, og det finnes mange ledige jobber (eller ihvertfall fantes). Jobblivet er veldig hirarkisk, og er man på bunnen så gjør man det man blir bedt om uten å hverken tenke selv eller stiller spørsmål. Men på den positive siden så blir ansvarfølelse og initativ satt veldig høyt der borte, så det kan være mulig å komme seg litt oppover. Da jeg jobbet der fikk en vanlig butikkansatt ca 7€ timen, mens nivået over kunne få 14€.

De har ikke noe folkeregister, så det er ingen steder du må melde deg når du flytter dit, men skal du ha jobb så må du ha et skattenummer (du kan heller ikke få en irsk bankkonto uten et skattenummer, og du får ikke skattenummer uten en jobb (men jeg tror de var på vei til å endre det da vi flyttet derfra)). For å få skattenummer får du et brev fra arbeidsgiver som bekrefter at du er ansatt. Pass på at dette brevet har skrevet navnet og adressen din helt korrekt, med fornavn først og etternavn sist. Dette brevet tar du med deg på skattekontoret, som ordner resten for deg.

Ettersom det ikke finnes noe skatteregister er den eneste måten å bekrefte adressen din på en regning med ditt navn på. Så sørg for å ha et eller annet abonement i ditt navn (strøm, telefon, internett e.l.). Dette trenger du til alt fra å leie en video til å åpne en bankkonto.

Ellers er irer stort sett veldig hyggelig å snille, men det er vanskelig å komme ordentlig innpå dem. Lykke til, og kos deg masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...